schm Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Noen som har noen tips til hvordan man kan minske matlysten? Tenker på mat hele tiden og bare gleder meg til det har gått 3 timer så jeg kan spise en gang til. Sykt.. Trenger gode råd her ass! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hva spiser du da? Grov, fiberrik og proteinrik mat holder deg mett lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
schm Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Hva spiser du da? Grov, fiberrik og proteinrik mat holder deg mett lenge. er ikke metthetsfølelse jeg snakker om. det er appetitt. jeg vil ha mat hele tiden. selv om jeg ikke er sulten en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 er ikke metthetsfølelse jeg snakker om. det er appetitt. jeg vil ha mat hele tiden. selv om jeg ikke er sulten en gang. Hei igjen. Den plagsomme matlysten din kan jo ha flere mulige årsaker. Kanskje kan det være at du... a)...spiser mye sukkerholdig og "fin" mat, som f.eks. baguetter, søtt pålegg, chips og frossenpizza? Da sender du blodsukkeret ditt ut på en berg-og-dalbane-tur. Dette gjør at du får et "sug" etter mat/søtt ikke lenge etter måltidet.Ved å velge "langsomme" karbohydrater(fullkornsprodukter, grovt brød, frukt og grønnsaker) kan du unngå at dette skjer. ...har fått for vane å alltid måtte tygge på noe/putte noe i munnen? Dårlige vaner går det jo an å venne seg av med, men det krever en innsats. Gjør noe annet når lysten på mat melder seg. Og må du tygge, så kjøp sukkerfri tyggis og pastiller. c)...ikke spiser nok til måltidene? Får du i deg den energien kroppen din trenger? Kvinner trenger ca. 2000 kcal per dag. En mann 2500. Aktive behøver mer. Frukt og grønt kan du spise MASSE av, også mellom måltidene. De fleste av oss får i oss for lite grøntfor. d)...spiser med følelsene? For å dempe nervøsitet, angst, stress? Fordi du kjeder deg eller er deprimert?Mange gjør det. Da bør du prøve å finne andre måter å takle disse følelsene på. En ny hobby, kanskje,eller en god samtale med en venn? Er maten blitt et stort problem for deg,slik at det går utover sosiallivet ditt eller hemmer deg på andre områder, kan det hende du behøver psykologhjelp. Siden til Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, www.iks.no, kan også være verdt et besøk. Håper du finner svaret-og løsningen på problemet ditt. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.