Gå til innhold

Høy puls i hvile


Veriva

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 21 år som har ofte veldig høy hvilepuls.. Høyeste jeg har målt er på 205, ble målt med 12-avleders EKG som jeg har på jobben.. det her bare skjedd 1 gang, men det er ikke uvanli at pulsen stiger til mellom 120-160 i hvile. dette skjer mest når jeg står rolig oppreist, men kan også plutselig komme mens jeg ligger på sofaen å slapper av feks..Det er veldig ekkelt når jeg får dette..pågår det over litt tid blir jeg også svimmel. Dette begynte for ca 2 år siden..da lå jeg på sofaen og plutseli begynte hjertet mitt å leve sitt eget liv..det dunket både hurtig og kraftig.jeg ble svimmel,kaldsvett og kvalm og begynte å kaste opp..dette holdt på ihvertfall en halvtime, men etter det lå jeg bare helt slått ut på sofaen i ca 2 timer før jeg begynte å kjenne meg noen lunde normal igjen.. har ikke hatt slike annfall igjen,men det har vært nære på.. men pulsen min øker flere ganger for dagen nå.. Har vært til kardiolog på poliklinikk.. der var jeg bare inne til vanlig EKG og ultralyd,men akkurat da jobbet hjerte i et mer normalt tempo..så det eneste han sa var at jeg hadde arytmier, men det visste jeg fra før..å det hele tok ikke mer enn toppen 25-30min. har blitt satt opp på venteliste for 24t EKG, men der har jeg stått siden august,så det tar sin tid..

Hadde bare vært litt fint å finne ut hva det er for noe.. Det er jo ikke sundt for hjertet å overstrenge seg slik så ofte.. Hører jo om unge mennesker som har plutselig fått hjerte stans av slike grunner... Er ellers i ganske god form..trener ca annenhver dag, røyker ikke og alkohol drikker jeg men det er sikker sjeldnere enn en gang i mnd.. Så har du noen ideer til ka dette kan være? På forhånd tusen takk!!!

Mvh meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Veriva.

Det du beskriver er ikke noe sjeldent fenomèn hos unge mennesker. Høyst sannsynlig er dette en form for det vi kaller "supraventrikulær tachycardi". Det er godt mulig at diagnosen vil fremgå av det 12-avledningers EKG du fikk tatt under anfall på jobben, og jeg håper derfor at du har tatt var e på den registreringen. I så fall vil du ikke trenge noen ny Holter-monitorering (24-timers EKG).

Skriv deg en logg over hvor ofte, hvor lenge, og hvor affisert du blir hver gang du får din raske hjerteaksjon. Får du flere episoder hvor du nesten besvimer eller blir dårlig på annen måte, bør du stelles med ganske fort. Ta det opp med legen din. Det virker ganske uakseptabelt at du skal vente halvårsvis på en slik monitorering. Husk at slik registrering ikke er verdt noe hvis du ikke smatidig får symptomer mens ditt EKG blir registrert.

Når en diagnose er stilt, vil det være ganske enkelt å si deg hva som bør gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...