Gå til innhold

GABA

Misstiq

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er trygt å bruke GABA? Dette middelet brukes av kroppsbyggere når de er i deffeperioder, og i tillegg som et søvnfremkallende middel. Hva er bivirkningene eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

-Misstiq

Som lege i flere idrettsforbund med ansvar for toppidrettsutøvere, har jeg ikke sett som min oppgave å følge med i alle de medisinske kromspring som enkelte kroppsbyggere holder på med. Jeg har nå konferert med en lege som har erfaring fra dette miljøet. Han forteller at det er flere ting kroppsbyggere gjør for å stimulere det såkalte GABA systemet i hjernen. Dette kan være stoffer som stimulere centralnervesystemet og stoffer som er temmelige toksiske. Med andre ord, store sjangser for en helserisiko, uten å gå i de detaljer han har forklart meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

-Misstiq

Som lege i flere idrettsforbund med ansvar for toppidrettsutøvere, har jeg ikke sett som min oppgave å følge med i alle de medisinske kromspring som enkelte kroppsbyggere holder på med. Jeg har nå konferert med en lege som har erfaring fra dette miljøet. Han forteller at det er flere ting kroppsbyggere gjør for å stimulere det såkalte GABA systemet i hjernen. Dette kan være stoffer som stimulere centralnervesystemet og stoffer som er temmelige toksiske. Med andre ord, store sjangser for en helserisiko, uten å gå i de detaljer han har forklart meg.

Som du skriver, så er det flere ting kroppsbyggere gjør for å stimulere det såkalte GABA systemet i hjernen.

Hva med inntak av aminosyren gamma-amino-smørsyre? Er denne aminosyren blandt produktene du ikke vil anbefale fordi den påvirker GABA-systemet i hjernen?

Aminosyren selges reseptfritt som kosttilskudd bl.a. i danmark og USA. Vet ikke om den selges i Norge.

Se info om produktet hos den danske helsekostbutikken Vavita: http://www.vitaviva.com/da/Shop/Product_Details.1.23.137.aspx?tab=1

Se også info om produktets anvendelse blandt kroppsbyggere:

http://www.bodybuildingforyou.com/supplements-reviews/gaba-information-effects.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...