Gå til innhold

Vondt i korsryggen

orre1365380831

Anbefalte innlegg

orre1365380831

Hei, Jeg er en mann på 53 år som har løpt regelmessig i mange år. Jeg løper 3 ganger i uken ca. 8-9 km pr gang. Jeg fant ut at jeg ville øke lengden noe og begynte med ca. 12 km turer. etter relativt få turer merket jeg at jeg fikk vondt neders i ryggen og litt ut mot venstre side. Smertene har ikke vært store annet enn at jeg har fortsatt løpingen. Nå ønsker jeg råd for hva jeg skal gjøre for å bli bedre. Jeg syntes at når jeg løper, går og beveger meg så er ryggen bedre enn om jeg sitter. etter en dag i kontorstolen så syntes jeg faktisk at det gjør ganske vondt. Smertene er litt ubestemmelig det er ikke på et punkt men litt over hele nedre del.Har du noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

orre1365380831

er det snakk om smerter bare i korsryggen eller andre steder også? hva slags smerte er det snakk om?

Det er nederst i ryggen, litt til venstre. Ingen andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest o'conner

Det er nederst i ryggen, litt til venstre. Ingen andre steder.

vanskelig å si hva det er uten å ha sett nærmere på deg.stikk innom en fysioterapeut og få en undersøkelse. det er min anbefalning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-orre.

Vond rygg er den virkelige store folkeplagen idag. For noen er det så ille at det går utover det daglige livet på alle måter. Det kan være mange årsaker til slike korsryggsmerter, også løping slik du beskriver.

Hvis smertene ikke er der bare når du løper langt, men ellers også, så ville jeg for sikkerhets skyld la fastlegen ta en titt på det.

Er det fremdeles slik at du merker lite eller intet når du løper kortere turer og får vondt først når det blir lengre, er dette et signal fra kroppen om at ryggen ikke er sterk nok.

Ta kontakt med en fysioterapeut eller instruktør på et treningsinstitutt for å få instruksjon i de rette øvelsene for å styrke rygg og magemuskulatur. Jeg hadde også sett på løpeskoene om disse begynte å bli slitte med redusert demping i hælene. Kanskje det er en ide å variere treningen også. Løpe, ski, sykkel, gå i skogen i kupert terreng osv. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...