Gå til innhold

Astmamedisin og puls


medusa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har astma og bruker medisin. Jeg er ikke hardt rammet men bruker medisinen ved behov. Jeg har de siste årene brukt bricanyl 0,25 mg/dose, inhalasjonspulver, og pleier å ta to inhalasjoner. Da jeg var hos legen sist fikk jeg 0,50 mg/dose, og når jeg tar to av denne får jeg så høy puls at jeg merker jeg blir skjelven og jeg kjenner det i hele kroppen. Er dette normalt, eller er det bedre at jeg går over til 0,25 igjen. Da jeg brukte den var jeg ikke plaget med høy puls. Er det det samme om jeg tar to drag med 0,25 eller et drag med 0,50 (høres logisk ut iallefall)

Målte pulsen min sist, ca 30 minutter etter jeg hadde tatt medisinen, og da var den på 104. Er dette for høyt? Min bror er også plaget med astma og han får også høy puls etter å ha tatt medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei medusa

De såkalte hurtigvirkende astmamedisinene bl a Bricanyl og Ventoline kan ha denne bivirkningen at de gir skjelvinger. Det jeg kan si, er at det å bytte medisin kan være lurt. Det at man skjelver på hendene og får høy puls av den ene, betyr ikke at man behøver å få det av den andre. Hør med legen din om du kan få prøve en annen anfallsmedisin og så kanskje du blir kvitt problemet. Det er tydelig at du reagerer på den høynede dosen, men farlig er det dog ikke med mindre du har en kjent hjertesykdom, da skal man være noe mer forsiktig.

For en sikker vurdeling av problemstillingen, bør du kontakte egen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...