Gjest utrent_mann Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Hei! Er en mann i slutten av 20 åra som har endelig bestemt meg for å begynne et nytt og bedre liv! Er ca 180 høy og veier rundt 110 kg. Har aldri trent og har elendig kondisjon (kan vel bare løpe noen minutter før jeg må ta pause). Kan noen av dere "eksperter" tipse meg hvordan jeg bør begynne dette nye livet? Det første er vel å begynne å spise sunnere. Selv vil jeg begynne med å øke kondisjonen. Er dette lurt, og hvordan gjøres det best? Har tenkt å begynne på et treningsstudio (noe a'la SATS). Håper noen har litt tid til å svare meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Heisan! Jeg begynte på sats i fjor sommer. Da hadde jeg ikke trent på mange år. Hadde kjempe dårlig kondis og hadde lagt mye på meg av medisiner.. Det jeg gjorde var å begynne på Spinning. Da bestemmer du selv hvor tungt du vil ha det på sykkelen. Dette er TOPP trening:) Den første tiden var knall tøff. Jeg slt litt med å henge med. Men jeg synes det var bedre i hoppe i det med spinning, enn å trene alene. fordi på spinning er det instruktør, og det synes jeg hjelper. Hun eller han er meget motiverende:) Og husk, at du selv bestemmer hvor tungt det skal være. Sier instruktøren at vi skal legge på tyngde, er det ikke alltid jeg klarer det. En annen ting jeg anbefaler er styrke i sal. Jeg trodde ikke dette var noe for meg, siden det er frivekter. Men dette er kjempe morro! Både kvinner og menn er med på denne timen. Har meget god effekt! Lykke til og kos deg:) vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg kan ikke komme med noen tips på bakgrunn av egen erfaring, for jeg har aldri vært i samme situasjon som deg. Derfor er det bra at sånne som Dory svarer, folk som ser ting fra et litt annet ståsted. Det mer psykologiske. Jeg ser med glede at du uttrykker ønske om bedre kondisjon, dette er et meget viktig skritt, og med en bedre kondisjon, følger bedre helse. De første par månedene bør kondisjonstreninga foregå med lav intensitet, og minimum 20 min. Om du ikke klarer 20 min., kjører du for hardt, og må redusere intensiteten. I forhold til utviklinga av kondisjon, er det mange faktorer som spiller inn. Den mest begrensende faktoren for deg er trolig din VO2max, dvs. ditt maksimale oksygenopptak. Det trener du mest effektivt ved hjelp av langintervaller, men ikke begynn med slike ennå. Kroppen (og psyken!) bør først forberedes med trening på lav / moderat intensitet. (Jeg kjenner en mann som gikk fra å være en lat sofagris i elendig forfatning, til en maratonløper, og det i løpet av sju måneder! Uten sammenligning, for øvrig, hehe. Det viser bare at det går an.) Styrketrening vil også gjøre deg godt. Frie vekter eller apparater er opp til deg, gjør det du trives med. Men gjør det enkelt, ingen avanserte programmer. Få øvelser som tar på flere muskelgrupper bør være ditt utgangspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.