Gå til innhold

fibromyalgi?


lizzzie

Anbefalte innlegg

heisann,

Jeg så tilfeldig i journalen min på sykehuset her jeg bor og så at jeg hadde fått en diagnose :fibromyalgi.

Ingen har noen gang fortalt meg dette og nå lurer jeg på hva fibromyalgi egentlig er for noe.

Det eneste jeg vet er at det er muskelsmerter,stemmer det?

Kan du fortelle litt mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,lizzzie.

Fibromyalgi er som du sa muskelsmerter,og med smerter i ledd.Jeg har også fått stilt den samme diagnosen.Statistikken viser at hele 10,5% av kvinner har den sykdommen.Andre symptomer er dårlig søvn,fort sliten,smertefullt å utføre fysiske anstrengelser,dårlig konsentrasjon,smerter i hofter,rygg og knær o.s.v.Jeg anbefaler deg å melde deg inn i Norsk Revmatismeforening,noe jeg også har gjort.Det gir deg en rekke fordeler.For mer informasjon,finner du under NRF på disse sidene.Jeg ble anbefalt å behandle plagene med sol og varme.Har akkurat kommet hjem fra syden,og er mye bedre!Jeg svømte en del,men smertene i knærne ble da værre.Jeg skal til videre undersøkelser p.g.a. betennelser i ledd,noe som kan være starten på leddgikt.

God bedring.

Varme hilsner fra otwin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,lizzzie.

Fibromyalgi er som du sa muskelsmerter,og med smerter i ledd.Jeg har også fått stilt den samme diagnosen.Statistikken viser at hele 10,5% av kvinner har den sykdommen.Andre symptomer er dårlig søvn,fort sliten,smertefullt å utføre fysiske anstrengelser,dårlig konsentrasjon,smerter i hofter,rygg og knær o.s.v.Jeg anbefaler deg å melde deg inn i Norsk Revmatismeforening,noe jeg også har gjort.Det gir deg en rekke fordeler.For mer informasjon,finner du under NRF på disse sidene.Jeg ble anbefalt å behandle plagene med sol og varme.Har akkurat kommet hjem fra syden,og er mye bedre!Jeg svømte en del,men smertene i knærne ble da værre.Jeg skal til videre undersøkelser p.g.a. betennelser i ledd,noe som kan være starten på leddgikt.

God bedring.

Varme hilsner fra otwin.

Heisann Otwin

Takk for svaret og tipset om hvor jeg kan lese og lære mer om dette.

klem fra lizzzie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -lizzzie. Fibromyalgi er et muskelsmertesyndrom som ikke har helt klar definert årsak, men man ser muligheten av at økt spenning,stress,depresjoner kan være en mulighet.Andre grunner kan være feil ergonomi/arbeidstilling,dårlig blodgjennomstrømning og fra strukturer som sener,ledd,og bånd.Den vanligste forklaringsmodellen er at summen av pasientens belastninger(fysisk,psykisk,sosialt)er avgjørende for utviklingen av muskelsmertene.Andre symptomer er tretthet,dårlig søvn,nedsatt konsentrasjon og generelt manglende energi.Gode råd er rgelmessig lett mosjon,et godt kosthold,og tilstrekkelig hvile både fysisk og psykisk.Det finnes også medisiner som har god effekt,men dette må du drøfte direkte med legen din. Norsk revmatismeforening sitter ellers med mye skriftlig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...