mrisaac Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Hei! i påsken nytter det ikke å få tak i lege, så jeg håper dere kan hjelpe meg.Jeg hadde et hjerneslag for 1 år og 4 måneder siden. Det ble da påvist et karnøste rett ved thalamus som årsak. Jeg har i mange år slitt med høyt blodtrykk, da undertrykket har vært opp i mot 100 uten medisinering. Overtrykket har vært meget bra. Jeg er 35 år gammel og er ikke i jobb pr i dag. Jeg fikk gammastrålebehandling ved strålekniven på Haukeland sykehus for et halvt år siden. I ettertid har det skjedd endel komplikasjoner. Men nå er det først og fremst slik at jeg ikke får kontroll over blodtrykket.De siste fire dagene har vært marerittaktige med et blodtrykk som ikke finner et stabilt punkt og meg som blir preget av sporadisk svimmelhet og lammelser i høyre side av kroppen.Jeg går på medisiner som heter atacand 8mg to ganger om dagen og lisinopril 5mg en gang om dagen. For fire dager siden ble blodtrykket så lavt at jeg måtte kutte ut medisineringen. Jeg har i hele denne perioden tatt kun en eller to atacand piller. Jeg begynnte å måle blodtrykket på Torsdag og trykket var da på 100 over 65 fredag 19/2005 var det på 98-70. Lørdag var det på 110-80 klokken 10 om morgenen. Jeg tok da en atacand.På søndag tok jeg ikke medisiner og trykket som hadde vært ubehandlet i et døgn var på 110-70 klkken 10 om morgenen. Mellom klokken 1500 og 1700 samme dag ble jeg ekstremt svimmel og lammet i siden av kroppen. Måtte ha hjelp til å gå. Trykket var ved hjemkomst på 120 over 80. Jeg tok en muskelavslappende SOMADRIL og ble bedre utover kvelden. Klokken 2130 var blodtrykket på 140 over 100 og jeg tok da en atacand. Mandag 21/03/2005 klokken 1230 var trykket på 120 over 90 formen meget bedre. Har ikke tatt medisiner i dag. Jeg er redd for å svime av når jeg er alene, all den tid jeg er på nippet til nettopp det så ofte. Hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke konferert lege vedrørende doseringen, da fastlegen er bortreist og mine kontaktpersoner på rikshospitalet ikke er å få tak i før til onsdag. Legevakten har i snitt 5 timers ventetid, og det er min oppriktige mening at jeg kommer til å klappe sammen med en så lang ventetid, om jeg ikke får mulighet til å legge meg ned.Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178400-galloperende-blodtrykk-nesten-black-out/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Svar til Mrisaac. Du må slutte å reagere på enkeltblodtrykk som du måler selv, og fremfor alt må du slutte å eksperimentere med blodtrykksmedisiner basert på de trykkene du måler i mer eller mindre angstpreget tilstand. Hos deg vil det være avgjørende at din blodtrykksbehanling blir basert på 24-timers-monitorering av trykket, og selvsagt på grunnlag av en konstant dose av de enkelte blodtrykksmidler. De doser du angir er forøvrig relativt små. Trykkene du anfører er imidlertid nokså moderate, de aller fleste av dem nærmest normale. Ta en runde med din lege om dette. Og basèr all videre behandling på skikkelige og representative målinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178400-galloperende-blodtrykk-nesten-black-out/#findComment-1207230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrisaac Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Svar til Mrisaac. Du må slutte å reagere på enkeltblodtrykk som du måler selv, og fremfor alt må du slutte å eksperimentere med blodtrykksmedisiner basert på de trykkene du måler i mer eller mindre angstpreget tilstand. Hos deg vil det være avgjørende at din blodtrykksbehanling blir basert på 24-timers-monitorering av trykket, og selvsagt på grunnlag av en konstant dose av de enkelte blodtrykksmidler. De doser du angir er forøvrig relativt små. Trykkene du anfører er imidlertid nokså moderate, de aller fleste av dem nærmest normale. Ta en runde med din lege om dette. Og basèr all videre behandling på skikkelige og representative målinger. Takker for svar! Jeg var ikke i panikk når jeg skrev til deg.Jeg føler heller ikke at du svarer brevet jeg sendte. Man bør ikke ikke lese samt besvare spørsmål en tilstand av oppgitt trøtthet. Overtrykk på rundt 100 eller mindre. Som jeg har hatt ved flere anledninger, har bragt meg på randen av bevisstløshet. er det normalt? Når jeg ikke får tak i min fastlege, eller min kontakt på rikshospitalet blir det vanskelig. Legevakten hadde i påsken 7 timers ventetid i snitt. Istedet for å gå rundt som en zombie valgte jeg å ta ut en av medisinene.(inntil jeg fikk snakket med en lege) Blodtrykkene jeg tok, var ved hjelp av min forlovede som er sykepleier (ellers ville jeg aldri ha foretatt en slik operasjon) Du oppfattet at de blodtrykkstestene jeg sendte deg var relativt normale. Det var mitt poeng å fremheve dette da de er tatt etter sepponering. Undertegnede har som opplyst hatt gammastrålebehandling av hodet etter et hjerneslag. Slagområde var nær thalamus, etter brudd på karnøste. FAGSPRÅK : Liten arterivenøs malformasjon i trigonum/thalamusnivå venstre side. Vid tilførende kar og rask shunting. Liten aneurysme på tilførende gren. Beklager at jeg har opptatt din tid. med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178400-galloperende-blodtrykk-nesten-black-out/#findComment-1207629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.