Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er en 43 år gammel mann som har hatt kronisk urticaria siden 1993. Til tross for at jeg daglig tar antihistaminer (polaramin og xyzal) reduserer dette kun plagene. Plagene består av tilnærmet daglig opphovning ett eller annet sted på kroppen, ofte i ansiktet og til og med i svelg og på tunge. Dette medfører fravær fra jobb og begrenser det sosiale livet.Jeg har vært hos hudspesialist og tatt en rekke blodprøver uten at man har kommet lenger enn å foreskrive medisiner som har en begrenset effekt. Jeg trenger innspill på hva jeg kan gjøre nå. Jeg aner ikke hva som er årsaken til utbrudd men fornemmer i stadig tiltakende grad at helsevesenet ikke er i stand til å hjelpe.Jeg har forsøkt å øke de daglige dosene med medisin og merker vel en viss effekt. Men så spørs det hvor sunt det er da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178426-kronisk-urticaria/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest knarp

Da jeg gikk på doktorskolen, lærte vi at det kunne være umulig å finne årsaken til mange tilfeller av urticaria. Dermed er det også mange som ikke kan få en behandling rettet mot grunnlidelsen, men kun få lindrende behandling slik du får.

Tror du må forberede deg på at det ikke er mer å hente i helsevesenet.

Er spent på hva spesialisten svarer deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178426-kronisk-urticaria/#findComment-1196025
Del på andre sider

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

kronisk urtikaria kan være svært plagsomt, og det er helt riktig at behandling ikke altid fører frem. Helsevesenet kan ikke alltid helbrede, slik har det alltid vært.

Vi kjenner imidlertid ganske godt mekanismene som ligger bak kronisk urtikaria. Årsaken regnes å være autoimmunitet. Det vil si at kroppens eget immunapparat reagerer med overflatene på mastcellene i hud ( og av og til slimhinner), med resulterende skade og histaminlekkasje fra mastcellene. Du opplever denne lekkasjen som kløe og hevelse, av og til smerter til og med. Lekkasjene kan forverres av trykk og av og til varme.

At kroppen har bestemt seg for at overflater på mastcellene er "fremmede" er det lite å gjøre ved. Behandlingen går på å nøytralisere histaminet (kløstoff) som har lekket ut. Det gjør vi med antihistaminer. Disse er svært lite farlige, og dosen kan godt økes litt i samråd med legen din, hvis det gir bedre effekt.

De som ikke kommer til mål med antihistaminer (gjerne i økt dosering), og som er mye plaget, kan forsøke kombinasjon av antihistamin med Singulair, en kombinasjon som virker bra hos noenm, og har lite bivirkninger.

Kortison og cyclosporin brukes av noen pasienter som er mye plaget, men dette er medikamenter med mye bivirkninger, og bør brukes kun når annen behandling ikke har ført frem og plagene er betydelige. Det må du diskutere med din hudlege.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178426-kronisk-urticaria/#findComment-1197885
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest bergensis

Phuh!

Glad for å sjå det ikkje berre er meg som sliter.

Hadde eit helvete under svangerskapet. Før var det "berre" daglege utbrot i hud og underhud. No er det også daglege utbrot, men sliter veldig med hevelse i slimhinner ved sjukdom og stress. Smertefult som fy når det rammar mage.

Det som hjalp meg da det sto på som verst, var lysbehandling med UVB-strålar. Hadde lysbehandling 5 gonger i veka i 6 veker. Så pause. Ny runde igjen etter ei stund.

Xyzal er ein allergimedisin som er lansert som spesielt god på urticaria. Den har hjulpe meg. Dessverre er den tatt bort frå blå resept-ordinga. Søkte om å få den dekka, men nådde ikkje fram.

Vallergan er også god, og denne brukar eg 4-6 tabl. av når eg har store utbrot (ved sjukdom).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178426-kronisk-urticaria/#findComment-1227574
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...