Gå til innhold

mannen vil at hun skal dø, foreldrene vil hun skal leve.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klart det blir mye hvis-om-atte-dersom-atte, siden man ikke vet. Men forledrene har så vidt jeg vet ikke stilt noe krav om at han bør skille seg.

Påpeker bare at _dersom_det er motivet hans, er det direkte kynisk og kvalmt.

Dersom media er korrekt, så var det en millionær som tilbød han en hel masse penger for å overdra omsorgen til foreldrene. Da faller det argumentet bort.

Kanskje han ganske enkelt vil hennes "beste"? Han ser ikke ut som han har det så alt for godt.

Fortsetter under...

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

32

• flisa

23

• Dorthe

19

• Zarine

18

Mest aktive i denne tråden

Molly Mandy
Skrevet

Dersom media er korrekt, så var det en millionær som tilbød han en hel masse penger for å overdra omsorgen til foreldrene. Da faller det argumentet bort.

Kanskje han ganske enkelt vil hennes "beste"? Han ser ikke ut som han har det så alt for godt.

Okay, det har jeg ikke hørt om.

Skal slutte å tenke så stygt om folk ;-)

Det er jo en særs delikat situasjon det her. Men atter en gang bør man vel ta opp spørsmålet om aktiv dødshjelp. Vi lar ikke engang dyr sulte og tørste ihjel....

Skrevet

Så du holder med foreldrene? Jeg holder med mannen! Om jeg noen gang skulle bli liggende slik håper jeg at mine kjære innser at det ikke er mitt ønske å bli liggende slik i årevis.

Jeg tror ikke mannen vil ha henne "unna vei" for et videre liv, han kan jo utmerket godt skille seg om det er det som er saken.

Han har no uansett budd i lag med ei anna dame sidan 1997 og har to barn med henne.

Berre nemner det.

Skrevet

Det jeg synes jævlig med denne saken er at Bush og de liberale har gjort det til en politisk sak å "redde" livet hennes, for å vinne velgere. Respektløst!

Skrevet

Ja. Han orkar så *veldig* godt å sjå ho døy. Eg har fulgt saka i lang tid, og har stussa over at ingen har posta om den her før.

Enkelte ting vi som støtter Terris foreldre reagerer på er mellom anna:

- Sjukepleiarar som har vitna om at han har uttalt "when is that bitch gonna die".

- Terri var i god framgang dei første åra mens ho fikk rehabiliterande terapi. Så, plutseleg, nekta Michael Schiavo vidare rehabilitering. Ikkje rart det går dårleg da?

- Skjelettscanning viser skader som indikerer store trauma. Kva var det *eigentleg* som gjorde at Terri kollapsa den gongen? Nære venner av Terri har sagt at det var mistanke om mishandling alt før dette hendte.

- Den einaste som har kjennskap til at Terri angiveleg ønska å døy, er ektemannen. Som merkeleg nok "hugsa" dette først etter åtte år.

- Som nemnd i eit svar til Lillemus lenger ned; han har sidan ca 1997 budd i lag med ei anna dame. Dei har no to barn saman.

- Fleire legar har avgitt edsvorne erklæringar til retten om at dei meiner Terri vil kunne bli betre om ho får rehabiliterande behandling.

- Sjukepleiarar har "smugla" inn gele som Terri har spist sjølv frå skjei, og ho har sugd i seg appelsinjuice frå ein klut. Gir ikkje det gode prognoser for opptrening til å kunne ete sjølv? Er dette noko ei kvinne gjer som ønsker å bli sulta i hel?

- Fleire har uttrykt tvil om diagnosen. Hennar tilstand er diagnostisert til "persistent vegetative state". Ein slik diagnose er mellom anna avhengig at det skal vere fullstendig fråver av viljestyrte handlingar. Den som har sett videoklipp av Terri i samspill med mellom anna mora, kan da vel ikkje tru at alt er berre tilfeldige refleksar? Smiler når mor kjem, gråter når ho går, ler når pappa fortel ein vits...?

- Britisk forskning indikerer at ca 40% av alle pasientar diagnostisert til PVS, faktisk ikkje *er* i ein PVS. Pasientar som har vore i PVS har også vakna opp spontant. Eg kan sjå om eg finn informasjonen eg tenker på, dersom det er interesse for det.

- Terri fikk over ein milion dollar i feilbehandlingserstatning som spesifikt skulle gå til hennar pleie og rehabilitering. Michael Schiavo har tvert imot *nekta* Terri grunnleggande rehabilitering. Han har nekta pleiepersonell å behandle Terri for infeksjonar. Terri har ikkje fått tannpleie på fleire år, slik at ho har måtta trekke tenner.

Kva har pengane gått til? Bortsett frå plassen på hospits, har store delar av pengane gått med til å dekke advokatsalæret til ektemannens advokat i alle desse rettssakane for å få Terri til å svelte ihel.

Eg kunne nemnd meir, men det får halde.

Eg vil berre spørje dykk om noko, de som meiner dette er det rette.

Når de tenker på å bli haldne kunstig i live, kva tenker de på da? Tenker de på at de ikkje vil ha mat og drikke dersom de skulle få ein hjarneskade eller kanskje til og med noko så enkelt som eit hjarneslag som gir svelglammelse (kan ofte skje det, mange blir friske med rehabilitering, men da må ein jo rehabiliterast før ein svelt i hel). Eller tenker de på respiratorbehandling av pasientar i koma, evt hjarnedøde?

Terri er altså ikkje død. Ho kan berre ikkje ete sjølv.

Det er også verdt å merke seg at dommen om å fjerne ernæringa for Terri også nektar foreldrane eller andre å mate Terri per os.

Skal ein samanlikne det med nokonting, må det vel vere med å skru av ein respirator - det hender at pasienten begynner å puste spontant etterpå. I Terris tilfelle har ein for sikkerhets skuld "teipa igjen nase og munn" for å forsikre seg om at ho verkeleg døyr.

Eg syns det er tragisk og fullstendig avskyeleg.

Trist helsing,

Skrevet

Det som er kjipt er at kvinnen ikke er hjernedød og at de har tenkt å sulte henne ihjel. Da kunne de heller ha gitt henne en overdose.

Uansett, jeg synes det blir ville tilstander hvis man skal ta livet av alle hjerneskadede folk. En ting er at folk ønsker å dø, en annen ting er at de pårørende skal bestemme. Jeg har fulgt denne saken i over et år på et amerikansk nett, det er ikke snakk om aktiv dødshjelp her.

Annonse

Skrevet

Det jeg synes jævlig med denne saken er at Bush og de liberale har gjort det til en politisk sak å "redde" livet hennes, for å vinne velgere. Respektløst!

Enig. Snart triller man sjukesenga til Hvite Hus for videre pleie & stell. Så kan Bush & co. vise sin store nestekjærlighet og omtanke.

Skrevet

Ja. Han orkar så *veldig* godt å sjå ho døy. Eg har fulgt saka i lang tid, og har stussa over at ingen har posta om den her før.

- Sjukepleiarar som har vitna om at han har uttalt "when is that bitch gonna die".

- Terri var i god framgang dei første åra mens ho fikk rehabiliterande terapi. Så, plutseleg, nekta Michael Schiavo vidare rehabilitering. Ikkje rart det går dårleg da?

- Skjelettscanning viser skader som indikerer store trauma. Kva var det *eigentleg* som gjorde at Terri kollapsa den gongen? Nære venner av Terri har sagt at det var mistanke om mishandling alt før dette hendte.

- Den einaste som har kjennskap til at Terri angiveleg ønska å døy, er ektemannen. Som merkeleg nok "hugsa" dette først etter åtte år.

- Som nemnd i eit svar til Lillemus lenger ned; han har sidan ca 1997 budd i lag med ei anna dame. Dei har no to barn saman.

- Fleire legar har avgitt edsvorne erklæringar til retten om at dei meiner Terri vil kunne bli betre om ho får rehabiliterande behandling.

- Sjukepleiarar har "smugla" inn gele som Terri har spist sjølv frå skjei, og ho har sugd i seg appelsinjuice frå ein klut. Gir ikkje det gode prognoser for opptrening til å kunne ete sjølv? Er dette noko ei kvinne gjer som ønsker å bli sulta i hel?

- Fleire har uttrykt tvil om diagnosen. Hennar tilstand er diagnostisert til "persistent vegetative state". Ein slik diagnose er mellom anna avhengig at det skal vere fullstendig fråver av viljestyrte handlingar. Den som har sett videoklipp av Terri i samspill med mellom anna mora, kan da vel ikkje tru at alt er berre tilfeldige refleksar? Smiler når mor kjem, gråter når ho går, ler når pappa fortel ein vits...?

- Britisk forskning indikerer at ca 40% av alle pasientar diagnostisert til PVS, faktisk ikkje *er* i ein PVS. Pasientar som har vore i PVS har også vakna opp spontant. Eg kan sjå om eg finn informasjonen eg tenker på, dersom det er interesse for det.

- Terri fikk over ein milion dollar i feilbehandlingserstatning som spesifikt skulle gå til hennar pleie og rehabilitering. Michael Schiavo har tvert imot *nekta* Terri grunnleggande rehabilitering. Han har nekta pleiepersonell å behandle Terri for infeksjonar. Terri har ikkje fått tannpleie på fleire år, slik at ho har måtta trekke tenner.

Kva har pengane gått til? Bortsett frå plassen på hospits, har store delar av pengane gått med til å dekke advokatsalæret til ektemannens advokat i alle desse rettssakane for å få Terri til å svelte ihel.

Når de tenker på å bli haldne kunstig i live, kva tenker de på da? Tenker de på at de ikkje vil ha mat og drikke dersom de skulle få ein hjarneskade eller kanskje til og med noko så enkelt som eit hjarneslag som gir svelglammelse (kan ofte skje det, mange blir friske med rehabilitering, men da må ein jo rehabiliterast før ein svelt i hel). Eller tenker de på respiratorbehandling av pasientar i koma, evt hjarnedøde?

Det er også verdt å merke seg at dommen om å fjerne ernæringa for Terri også nektar foreldrane eller andre å mate Terri per os.

Skal ein samanlikne det med nokonting, må det vel vere med å skru av ein respirator - det hender at pasienten begynner å puste spontant etterpå. I Terris tilfelle har ein for sikkerhets skuld "teipa igjen nase og munn" for å forsikre seg om at ho verkeleg døyr.

Trist helsing,

Damen har hjerneskade etter et hjerteinfarkt antagelig forårsaket av anoreksi.

Jeg har også fulgt denne saken lenge og synes den er helt tragisk.

Skrevet

Så du holder med foreldrene? Jeg holder med mannen! Om jeg noen gang skulle bli liggende slik håper jeg at mine kjære innser at det ikke er mitt ønske å bli liggende slik i årevis.

Jeg tror ikke mannen vil ha henne "unna vei" for et videre liv, han kan jo utmerket godt skille seg om det er det som er saken.

Jeg er helt i mot aktiv dødshjelp for noen som ikke kan bestemme sjøl. Ingen vet hva denne kvinnen ønsker og tenker og det er det store problemet.

At man blir liggende der er overhode ikke noe godt argument for å sulte henne ihjel.

Skrevet

Det grusomme er alle de rundt dette som river og sliter i en stakkars kvinne, som i praksis har vært død i mange år.

Hun vil aldri kunne våkne opp og bli normal igjen. Det vil aldri oppdages en kur.

Hvorfor skal en forlenge et meningsløst liv. Et liv som er avhengig av maskiner for å fortsette.

Hvorfor ikke vise henne litt respekt og la henne dø i fred.

Det kan virke grotesk å la henne sulte ihjel, men hun vil ikke føle noe. Det hadde selvfølgelig vært bedre å gitt en sprøyte e.l., men dette er som kjent ikke lov.

Tror du ikke det er like tøft å se henne ligge der som en grønnsak?

Foreldrene nekter å innse realitetene. De vil ikke gi slipp på henne, men livet hennes er over. Hun holdes kunstig i live. Det burde hun slippe.

Du snakker om noe du ikke har greie på. Dama har ikke fått skikkelig rehab og ingen vet hvor langt hun ville komme dersom hun hadde fått det. Dessuten er det store muligheter at stamceller kunne hjulpet damen, kanskje ikke akkurat nå men den dagen Bush vil innvilge penger til mer stamcelleforskning.

Skrevet

Hun er jo våken, men sikkert veldig hjerneskadet.

Hele saken er grotesk.Klart hun sikkert føler noe om de sulter henne ihel,selv om hun ikke klarer å gi uttrykk for det. Hun er jo et levende liv, selv om hun er hjerneskadet.Familien hennes er jo såklart glad i henne og ønsker at hun skal leve.

Så lenge de ikke vet hva hun sanser av ting rundt seg så burde det vært lovstridig å la henne dø.

Noe annet hadde det vel vært om hun lå i dyp koma og legene visste at hun aldri ville våkne mer.

Helt enig med deg nickless

Skrevet

Om ikke annet så har denne grusomme saken gjort at jeg og min mann har sagt høyt og tydelig fra til hverandre, at om så skulle skje med noen av oss, ønsker vi ikke noe liv som grønnsak.

Så gjenstår det å få det ned skriftlig.

Skrevet

Trist helsing,

"I Terris tilfelle har ein for sikkerhets skuld "teipa igjen nase og munn" for å forsikre seg om at ho verkeleg døyr. "

??? Er ikke det mord? Det jeg vet om anatomi er at man kan puste gjennom nese ELLER munn. Noen annen måte finnes vel ikke...

Annonse

Skrevet

"I Terris tilfelle har ein for sikkerhets skuld "teipa igjen nase og munn" for å forsikre seg om at ho verkeleg døyr. "

??? Er ikke det mord? Det jeg vet om anatomi er at man kan puste gjennom nese ELLER munn. Noen annen måte finnes vel ikke...

Det var ei samanlikning, Caza.

Terri skal naturlegvis halde fram med å puste sjølv! Men ho blir nekta mat og drikke på vanleg måte, sjølv om ho kunne ha nytte av det. Poenget med å avslutte behandlinga er at ho SKAL døy. (Ikkje å fjerne ei behandling som Terri angiveleg ville vore imot i bytte mot noko anna...)

For meg er dette like mykje kaldblodig mord.

Det er også ein grusom og inhuman metode som ein blir satt i fengsel for dersom ein utset dyra sine for det.

Skrevet

Det var ei samanlikning, Caza.

Terri skal naturlegvis halde fram med å puste sjølv! Men ho blir nekta mat og drikke på vanleg måte, sjølv om ho kunne ha nytte av det. Poenget med å avslutte behandlinga er at ho SKAL døy. (Ikkje å fjerne ei behandling som Terri angiveleg ville vore imot i bytte mot noko anna...)

For meg er dette like mykje kaldblodig mord.

Det er også ein grusom og inhuman metode som ein blir satt i fengsel for dersom ein utset dyra sine for det.

ok, skjønner.

Forøvrig har jeg for lenge siden gitt beskjed til mine nærmeste at hvis jeg noen gang skulle havne i en sykdom/skade der jeg ikke er i live ved egen maskin, så vil jeg ikke holdes kunstig i live.

Det man ser på Sience Fiction filmer idag, kan bli fremtidens virkelighet, dvs. mennesker oppbevart på store glassbeholdere eller nedfryst, inntil "rett behandling" kan gis.

Fyttirakkern

Gjest lurer på mer
Skrevet

Trist helsing,

Var hun ikke hjernedød? Jeg visste ikke om mulig mishandling; trodde hun falt i koma pga anoreksia. Trist historie, enig i det. Men jeg trodde som sagt at hun var hjernedød.

Skrevet

Om ikke annet så har denne grusomme saken gjort at jeg og min mann har sagt høyt og tydelig fra til hverandre, at om så skulle skje med noen av oss, ønsker vi ikke noe liv som grønnsak.

Så gjenstår det å få det ned skriftlig.

Men hva er en grønnsak? Tenk hvis du har et flott liv inne i hjernen din?

Skrevet

Det som er kjipt er at kvinnen ikke er hjernedød og at de har tenkt å sulte henne ihjel. Da kunne de heller ha gitt henne en overdose.

Uansett, jeg synes det blir ville tilstander hvis man skal ta livet av alle hjerneskadede folk. En ting er at folk ønsker å dø, en annen ting er at de pårørende skal bestemme. Jeg har fulgt denne saken i over et år på et amerikansk nett, det er ikke snakk om aktiv dødshjelp her.

Jeg trodde det bare var tvil om at hun var hjernedød, men at legene ikke kunne si noe sikkert men foreldrene lever i håpet. Men sånn er det altså ikke?

*nysgjerrig*

Skrevet

Damen har hjerneskade etter et hjerteinfarkt antagelig forårsaket av anoreksi.

Jeg har også fulgt denne saken lenge og synes den er helt tragisk.

At det var eit hjerteinfarkt var det nok ikkje. Blodprøver og EKG tatt rett etter at det skjedde viser ikkje funn forenlig med infarkt, i følge Dr Hammesfahr.

Hjartestans KAN det kanskje ha vore av årsaker som ikkje fullt ut er klarlagt. Det er påstått at det var SF involvert. Men ein veit det jo ikkje sikkert. Michael påstår det - skjønt han sa på Larry King live at han ikkje visste noko om det på førehand (foreldra nektar for det også) men det er vel ei hendig forklaring i ettertid. Eg stoler ikkje på han. Blodprøver viser at det KAN vere sant, fordi ho hadde låge kaliumverdiar, noko som vi som kjent veit kan føre til hjartestans, og som er ein risiko ved bulimi og anoreksi med oppkast. Det er like sannsynleg at det var arytmi ifølge nye vurderingar. Har du lest erklæringa frå Dr Hammesfahr?

Har du sett forøvrig lest følgende interessante blogg vedrørande bildene av hjernen?

http://codeblueblog.blogs.com/codeblueblog/2005/03/csi_medblogs_co.html

Venleg helsing,

Skrevet

Var hun ikke hjernedød? Jeg visste ikke om mulig mishandling; trodde hun falt i koma pga anoreksia. Trist historie, enig i det. Men jeg trodde som sagt at hun var hjernedød.

Nei, Theresa Schiavo er ikkje hjernedød. Ho har fått ein hjerneskade, og er delvis lamma av den grunn, lider av afasi (muligens også kognitiv afasi) og er delvis blind. Ho har gått glipp av mange års opptrening som kunne gitt ho mykje betre livskvalitet.

Det enkle faktum at ho kan svelge sitt eige spytt indikerer at ho med enkel opptrening burde kunne klare å ete og drikke sjølv ved mating (inntil ho fikk trent opp muskelkontrollen igjen. Ho er ikkje quadripleg, forøvrig, ho kan røre armar og bein, men mangelfull pleie har gjort at spastisiteten har ført til store kontrakturar)

Tenk om mannen hennar hadde brukt tida på å hjelpe Terri i staden for, du!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...