Lurveline Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Nei, Theresa Schiavo er ikkje hjernedød. Ho har fått ein hjerneskade, og er delvis lamma av den grunn, lider av afasi (muligens også kognitiv afasi) og er delvis blind. Ho har gått glipp av mange års opptrening som kunne gitt ho mykje betre livskvalitet. Det enkle faktum at ho kan svelge sitt eige spytt indikerer at ho med enkel opptrening burde kunne klare å ete og drikke sjølv ved mating (inntil ho fikk trent opp muskelkontrollen igjen. Ho er ikkje quadripleg, forøvrig, ho kan røre armar og bein, men mangelfull pleie har gjort at spastisiteten har ført til store kontrakturar) Tenk om mannen hennar hadde brukt tida på å hjelpe Terri i staden for, du! http://www.terrisfight.net/ Sett denne siden? 0 Siter
Zarine Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 http://www.terrisfight.net/ Sett denne siden? Naturlegvis :-) Eg har hatt terrisfight.org som link på mi heimeside i over eitt år. Men det er fint at du bringer det vidare til andre også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg trodde det bare var tvil om at hun var hjernedød, men at legene ikke kunne si noe sikkert men foreldrene lever i håpet. Men sånn er det altså ikke? *nysgjerrig* Damen følger med og kan kommunisere så jeg mener ikke at hun er hjernedød. Hvor stor hjerneskade damen har, vet vel ingen. 0 Siter
Lurveline Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg trodde det bare var tvil om at hun var hjernedød, men at legene ikke kunne si noe sikkert men foreldrene lever i håpet. Men sånn er det altså ikke? *nysgjerrig* http://www.terrisfight.org/myths.html 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 At det var eit hjerteinfarkt var det nok ikkje. Blodprøver og EKG tatt rett etter at det skjedde viser ikkje funn forenlig med infarkt, i følge Dr Hammesfahr. Hjartestans KAN det kanskje ha vore av årsaker som ikkje fullt ut er klarlagt. Det er påstått at det var SF involvert. Men ein veit det jo ikkje sikkert. Michael påstår det - skjønt han sa på Larry King live at han ikkje visste noko om det på førehand (foreldra nektar for det også) men det er vel ei hendig forklaring i ettertid. Eg stoler ikkje på han. Blodprøver viser at det KAN vere sant, fordi ho hadde låge kaliumverdiar, noko som vi som kjent veit kan føre til hjartestans, og som er ein risiko ved bulimi og anoreksi med oppkast. Det er like sannsynleg at det var arytmi ifølge nye vurderingar. Har du lest erklæringa frå Dr Hammesfahr? Har du sett forøvrig lest følgende interessante blogg vedrørande bildene av hjernen? http://codeblueblog.blogs.com/codeblueblog/2005/03/csi_medblogs_co.html Venleg helsing, Nei. den hadde jeg ikke lest. Denne historien om henne er helt tragisk. Er det meningen at vi skal ta livet av alle med hjerneskader så er vi ille ute. 0 Siter
Zarine Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Nei. den hadde jeg ikke lest. Denne historien om henne er helt tragisk. Er det meningen at vi skal ta livet av alle med hjerneskader så er vi ille ute. Ja, denne saka har vidtrekkande konsekvensar langt utafor den private sfæren. Derfor blir det galt når Michael Schiavo seier det er ein privatsak. Det er meir enn som så, og det er vel heller ikkje utan grunn at så mange handicaporganisasjonar er inni bildet. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Dette er en type sak jeg ikke greier å engasjere meg særlig mye i. Situasjonen er grusom nok, men da hele saken etterhvert har blitt en krig mellom to parter som har hvert sitt kobbel av såkalte eksperter samt en hærskare av advokater, blir det umulig for en utenforstående å kunne ta stilling til hva som er de faktiske realiteter i saken. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Ja, denne saka har vidtrekkande konsekvensar langt utafor den private sfæren. Derfor blir det galt når Michael Schiavo seier det er ein privatsak. Det er meir enn som så, og det er vel heller ikkje utan grunn at så mange handicaporganisasjonar er inni bildet. Det var nå jeg skulle lagt inn noen interessante linker til deg men det amerikanske nettet jeg leser, ligger nede pga at det skal bytte server ) Men der foregikk det i hvert fall 4 forskjellige diskusjoner tidligere i dag og denne saken har blitt diskutert i hvert fall det siste året. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Men hva er en grønnsak? Tenk hvis du har et flott liv inne i hjernen din? For meg er ikke det et flott liv uansett, så lenge jeg ikke har kontakt med omverdenen. Da håper jeg mine pårørende har guts til å dra ut ledningen - og det har jeg gitt beskjed om. 0 Siter
org Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 For meg er ikke det et flott liv uansett, så lenge jeg ikke har kontakt med omverdenen. Da håper jeg mine pårørende har guts til å dra ut ledningen - og det har jeg gitt beskjed om. Så da ønsker du av hele ditt hjerte å dø av tørst og sult..? Eller? 0 Siter
Excelsion Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Har fulgt saken siden den begynte på Oprah, og det er ett par år siden. La nå kvinnfolket dø, hun reagerer jo ikke på noe, selv om "Familien" sier hun gjør det.. Det er ikkeett liv dt hun lever... 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 For meg er ikke det et flott liv uansett, så lenge jeg ikke har kontakt med omverdenen. Da håper jeg mine pårørende har guts til å dra ut ledningen - og det har jeg gitt beskjed om. Du kan ikke sammenligne dette med å dra ut ledningen. Dette er snakk om å sulte og tørste ihjel. Dessuten har ikke damen valgt det selv og det er vel det jeg synes er verst. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Du kan ikke sammenligne dette med å dra ut ledningen. Dette er snakk om å sulte og tørste ihjel. Dessuten har ikke damen valgt det selv og det er vel det jeg synes er verst. Tvert imot hevder jo ektemannen hennes at hun ikke ville ønsket å leve på denne måten, mens foreldrene hennes mener det motsatte. Jeg vet i alle fall for egen del at min eventuelle ektemake ville visst mine ønsker bedre enn foreldrene mine. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Det som er kjipt er at kvinnen ikke er hjernedød og at de har tenkt å sulte henne ihjel. Da kunne de heller ha gitt henne en overdose. Uansett, jeg synes det blir ville tilstander hvis man skal ta livet av alle hjerneskadede folk. En ting er at folk ønsker å dø, en annen ting er at de pårørende skal bestemme. Jeg har fulgt denne saken i over et år på et amerikansk nett, det er ikke snakk om aktiv dødshjelp her. Syns det har stått i omtrent alle artikler jeg har lest at dama *er* hjernedød. Aktivitet i hjernen kan måles, kan den ikke? Sånn at man med temmelig stor sikkerhet kan si om det er aktivitet i hjernen eller ikke. På den annen side .... hvis hun puster selv, kan hun være hjernedød da? Forøvrig er det foreldrene som hevder at hun føler med, de behandlende legene har vel tvert imot ment det motsatte. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Ja. Han orkar så *veldig* godt å sjå ho døy. Eg har fulgt saka i lang tid, og har stussa over at ingen har posta om den her før. Enkelte ting vi som støtter Terris foreldre reagerer på er mellom anna: - Sjukepleiarar som har vitna om at han har uttalt "when is that bitch gonna die". - Terri var i god framgang dei første åra mens ho fikk rehabiliterande terapi. Så, plutseleg, nekta Michael Schiavo vidare rehabilitering. Ikkje rart det går dårleg da? - Skjelettscanning viser skader som indikerer store trauma. Kva var det *eigentleg* som gjorde at Terri kollapsa den gongen? Nære venner av Terri har sagt at det var mistanke om mishandling alt før dette hendte. - Den einaste som har kjennskap til at Terri angiveleg ønska å døy, er ektemannen. Som merkeleg nok "hugsa" dette først etter åtte år. - Som nemnd i eit svar til Lillemus lenger ned; han har sidan ca 1997 budd i lag med ei anna dame. Dei har no to barn saman. - Fleire legar har avgitt edsvorne erklæringar til retten om at dei meiner Terri vil kunne bli betre om ho får rehabiliterande behandling. - Sjukepleiarar har "smugla" inn gele som Terri har spist sjølv frå skjei, og ho har sugd i seg appelsinjuice frå ein klut. Gir ikkje det gode prognoser for opptrening til å kunne ete sjølv? Er dette noko ei kvinne gjer som ønsker å bli sulta i hel? - Fleire har uttrykt tvil om diagnosen. Hennar tilstand er diagnostisert til "persistent vegetative state". Ein slik diagnose er mellom anna avhengig at det skal vere fullstendig fråver av viljestyrte handlingar. Den som har sett videoklipp av Terri i samspill med mellom anna mora, kan da vel ikkje tru at alt er berre tilfeldige refleksar? Smiler når mor kjem, gråter når ho går, ler når pappa fortel ein vits...? - Britisk forskning indikerer at ca 40% av alle pasientar diagnostisert til PVS, faktisk ikkje *er* i ein PVS. Pasientar som har vore i PVS har også vakna opp spontant. Eg kan sjå om eg finn informasjonen eg tenker på, dersom det er interesse for det. - Terri fikk over ein milion dollar i feilbehandlingserstatning som spesifikt skulle gå til hennar pleie og rehabilitering. Michael Schiavo har tvert imot *nekta* Terri grunnleggande rehabilitering. Han har nekta pleiepersonell å behandle Terri for infeksjonar. Terri har ikkje fått tannpleie på fleire år, slik at ho har måtta trekke tenner. Kva har pengane gått til? Bortsett frå plassen på hospits, har store delar av pengane gått med til å dekke advokatsalæret til ektemannens advokat i alle desse rettssakane for å få Terri til å svelte ihel. Eg kunne nemnd meir, men det får halde. Eg vil berre spørje dykk om noko, de som meiner dette er det rette. Når de tenker på å bli haldne kunstig i live, kva tenker de på da? Tenker de på at de ikkje vil ha mat og drikke dersom de skulle få ein hjarneskade eller kanskje til og med noko så enkelt som eit hjarneslag som gir svelglammelse (kan ofte skje det, mange blir friske med rehabilitering, men da må ein jo rehabiliterast før ein svelt i hel). Eller tenker de på respiratorbehandling av pasientar i koma, evt hjarnedøde? Terri er altså ikkje død. Ho kan berre ikkje ete sjølv. Det er også verdt å merke seg at dommen om å fjerne ernæringa for Terri også nektar foreldrane eller andre å mate Terri per os. Skal ein samanlikne det med nokonting, må det vel vere med å skru av ein respirator - det hender at pasienten begynner å puste spontant etterpå. I Terris tilfelle har ein for sikkerhets skuld "teipa igjen nase og munn" for å forsikre seg om at ho verkeleg døyr. Eg syns det er tragisk og fullstendig avskyeleg. Trist helsing, Hvor har du denne informasjonen fra? Jeg har nemlig også lest om denne saken lenge, men kun i norske aviser, og jeg har ikke lest noe av dette. Dama hadde spiseforstyrrelser som gjorde at hjertet kolapset har det stått å lese, stemmer ikke dette? 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Syns det har stått i omtrent alle artikler jeg har lest at dama *er* hjernedød. Aktivitet i hjernen kan måles, kan den ikke? Sånn at man med temmelig stor sikkerhet kan si om det er aktivitet i hjernen eller ikke. På den annen side .... hvis hun puster selv, kan hun være hjernedød da? Forøvrig er det foreldrene som hevder at hun føler med, de behandlende legene har vel tvert imot ment det motsatte. Jeg mener at hun er hjerneskadet, ikke hjernedød. Les linken Zarine la ut. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Det jeg synes jævlig med denne saken er at Bush og de liberale har gjort det til en politisk sak å "redde" livet hennes, for å vinne velgere. Respektløst! Med tanke på alle dødsdømte Bush sørget for å få stekt under sine år som guvernør syns jeg dette blir enda mer usmaklig. Mannen leker Gud. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Hvor har du denne informasjonen fra? Jeg har nemlig også lest om denne saken lenge, men kun i norske aviser, og jeg har ikke lest noe av dette. Dama hadde spiseforstyrrelser som gjorde at hjertet kolapset har det stått å lese, stemmer ikke dette? Og det hadde vært fint med informasjon fra andre enn akkurat foreldrene hennes som selvfølgelig fører en helt forståelig kamp. På den annen side ville jeg selv ikke likt at mine foreldre overprøvde ektefellen min om jeg hadde vært i en liknende situasjon. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Han har no uansett budd i lag med ei anna dame sidan 1997 og har to barn med henne. Berre nemner det. Ja, hvilket liv mener du han og Terri kunne hatt sammen disse årene? 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Jeg ville ikke ønsket at mannen min ville latt meg dø. Helt uenig med deg! Hadde mitt liv blitt som hennes hadde jeg absolutt ønsket at ektefellen min hadde kjempet for at jeg skulle slippe et slikt liv! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.