Gå til innhold

mannen vil at hun skal dø, foreldrene vil hun skal leve.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om det så skjer, så blir det nok antakelig for sent... Uten mat kunne hun klart seg i et par-tre uker, men uten væske? Det er nok dessverre kort tid igjen...

Ja, det er nok dessverre for sent for Terri - såfremt ikke 'noen' greier å stoppe dette NÅ.

Men man kan håpe på en slags juridisk oppreisning i etterkant.

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

32

• flisa

23

• Dorthe

19

• Zarine

18

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det er nok dessverre for sent for Terri - såfremt ikke 'noen' greier å stoppe dette NÅ.

Men man kan håpe på en slags juridisk oppreisning i etterkant.

Det eneste som virkelig ville være verdt noe, var vel om mannen ble fradømt retten til å arve Terri.

Jeg er virkelig opprørt over denne saken nå! Naiv som jeg er, så har jeg trodd at hennes tilstand var langt dårligere enn hva jeg leser her nå. Jeg burde jo egentlig visst bedre... Og vet jo bedre nå da...

Skrevet

Det eneste som virkelig ville være verdt noe, var vel om mannen ble fradømt retten til å arve Terri.

Jeg er virkelig opprørt over denne saken nå! Naiv som jeg er, så har jeg trodd at hennes tilstand var langt dårligere enn hva jeg leser her nå. Jeg burde jo egentlig visst bedre... Og vet jo bedre nå da...

Ingen benekter at hun er dårlig og at hun har en alvorlig hjerneskade.

Men det foreligger mange vitnesbyrd på at dersom ektemannen ikke hadde motsatt seg rehabilitering, ville muligheten for bedring absolutt være tilstede.

Du har selvsagt rett i at det beste (nest etter å gjenoppta ernæringen av Terri), vil være å fradømme ektemannen all arv. For en jævel.

Skrevet

Ingen benekter at hun er dårlig og at hun har en alvorlig hjerneskade.

Men det foreligger mange vitnesbyrd på at dersom ektemannen ikke hadde motsatt seg rehabilitering, ville muligheten for bedring absolutt være tilstede.

Du har selvsagt rett i at det beste (nest etter å gjenoppta ernæringen av Terri), vil være å fradømme ektemannen all arv. For en jævel.

Litt på sidelinjen, men egentlig relevant:

Jeg så et dokumentarprogram på TV, der man viste hvordan man i Danmark trener opp pasienter som har alvorlig hjerneskade etter drukningsulykker og andre alvorlig ulykker/skader, og med imponerende resultater. I Norge er man ikke i nærheten av å ha et tilsvarende tilbud! Sykt, men sant!

Både ut fra det rent menneskelige synspunkt, og det faktum at vi lever i et av verdens rikeste land, men også ut fra et rent økonomisk synspunkt (det eneste som når fram til "de høye herrer...") - så er jo dette lønnsomt, man får en langt mindre pleietrengende pasient! Kanskje til og med helt frisk i de mest vellykkede tilfellene!

Også tilfeller med barn som er født med eller har ervervet en hjerneskade som gir svært dårlig funksjon på alle plan, så har man jo svært gode resultater fra trening etter Doman- og Petö-metodene. Dette begynner faktisk norske myndigheter å få øynene opp for, og dermed begynner å støtte økonomisk.

Lang avsporing dette, men som sagt - egentlig ganske relevant for Terri, om hun bare hadde fått muligheten...

Skrevet

Jeg så et dokumentarprogram på TV, der man viste hvordan man i Danmark trener opp pasienter som har alvorlig hjerneskade etter drukningsulykker og andre alvorlig ulykker/skader, og med imponerende resultater. I Norge er man ikke i nærheten av å ha et tilsvarende tilbud! Sykt, men sant!

Både ut fra det rent menneskelige synspunkt, og det faktum at vi lever i et av verdens rikeste land, men også ut fra et rent økonomisk synspunkt (det eneste som når fram til "de høye herrer...") - så er jo dette lønnsomt, man får en langt mindre pleietrengende pasient! Kanskje til og med helt frisk i de mest vellykkede tilfellene!

Også tilfeller med barn som er født med eller har ervervet en hjerneskade som gir svært dårlig funksjon på alle plan, så har man jo svært gode resultater fra trening etter Doman- og Petö-metodene. Dette begynner faktisk norske myndigheter å få øynene opp for, og dermed begynner å støtte økonomisk.

Lang avsporing dette, men som sagt - egentlig ganske relevant for Terri, om hun bare hadde fått muligheten...

Neida, egentlig ingen avsporing.

Når noen uttaler 'Alt er prøvd', er det virkelig grunn til å være skeptisk. Norsk helsevesen og forskning er svært god på noen områder, gode på andre, middelmådige på noe og dårlig på noe.

Metodene du snakker om sier meg ingenting... jobber du i helsebransjen?

Skrevet

Neida, egentlig ingen avsporing.

Når noen uttaler 'Alt er prøvd', er det virkelig grunn til å være skeptisk. Norsk helsevesen og forskning er svært god på noen områder, gode på andre, middelmådige på noe og dårlig på noe.

Metodene du snakker om sier meg ingenting... jobber du i helsebransjen?

Nei, men jeg har erfaring med funksjonshemmede barn, bl.a. innen familien.

Det var også en dokumentar på norsk TV for noen få år siden, om en av de første norske barna (?) som ble trent opp med stor suksess med Doman-metoden. Ved starten av dokumentaren lå jenta med sterke kontrakturer (sammentrekninger) i fosterstilling, og bare skrek. Ingen glede av omgivelsene eller familien, hun hadde det bare vondt. Gjennom årene med trening, både ved Doman-instituttet i USA, og her hjemme, daglig, i mange timer hver dag, så ble jenta gradvis bedre og bedre. I siste program møtte hun filmteamet i døra når de kom, og både snakket og gikk, og kjente de igjen. Nå går hun på vanlig skole, men med en assistent. Hun vil nok aldri bli 100% frisk på alle plan, men hun er 100% til stede, og uendelig mye bedre enn leger og andre spesialister noensinne ville tro.

Mer om Malin her: http://www.domansiden.no/index.php?f=2&id=147

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2561245.html

http://www.hjerneaktiv.dk/index.php?f=2&id=172 (se særlig det siste på siden, skrevet av en barnelege)

Om andre norske og danske barn som trener etter Doman-metoden, og mer om Doman-metoden som sådan: http://www.domansiden.no/index.php?f=1&k=1&fid=0&ant=10

Skrevet

Jeg så også den dokumentaren og jeg har hørt at de skal åpne en avdeling på Sunnaas for slike pasienter i ikke så nær framtid.

petter smart
Skrevet

Hun holdes ikke kunstig i live. Hun puster for egen maskin.

Derimot får hun ernæring gjennom sonde - som nå skal opphøre. Hun skal regelrett sultes og tørstes til hun dør.

Uten hjelp av denne sonden vil hun ikke kunne ta til seg næring. Det er også lite trolig at hun noengang kunne fått et tilnærmet normalt liv, eller klart seg uten maskiner. Dermed mener jeg at hun holdes kunstig i live.

Det er selvfølgelig ikke ideellt at hun sultes ihjel, men så lenge det ikke er lov å f.eks. gi henne en sprøyte så hun sovner inn, så er dette den beste løsningen.

Det er også et valg hun selv, ifølge ektemannen, har tatt selv.

Skrevet

Uten hjelp av denne sonden vil hun ikke kunne ta til seg næring. Det er også lite trolig at hun noengang kunne fått et tilnærmet normalt liv, eller klart seg uten maskiner. Dermed mener jeg at hun holdes kunstig i live.

Det er selvfølgelig ikke ideellt at hun sultes ihjel, men så lenge det ikke er lov å f.eks. gi henne en sprøyte så hun sovner inn, så er dette den beste løsningen.

Iflg ektemannen ja.

Har du lest hva Zirine skriver lenger ned i tråden?

Og det finnes mange som har store pleiebehov som selv føler de har gode liv. I dette tilfellet har visstnok mannen i mange år _nektet_ at Terri skal få rehabilitering, altså opptrening for å kunne bli bedre. Man kan jo lure på hvorfor han ikke er interessert i at ingenting skal være uprøvd.

Skrevet

Iflg ektemannen ja.

Har du lest hva Zirine skriver lenger ned i tråden?

Og det finnes mange som har store pleiebehov som selv føler de har gode liv. I dette tilfellet har visstnok mannen i mange år _nektet_ at Terri skal få rehabilitering, altså opptrening for å kunne bli bedre. Man kan jo lure på hvorfor han ikke er interessert i at ingenting skal være uprøvd.

....det er vel egentlig ingen ting å lure på, han vil vel ha ut livsforsikringa.

For hvis ikke penger var drivkraften, så kunne han jo bare skilt seg, og overlatt ansvaret og avgjørelsen til foreldrene....., mener nå jeg...!

Skrevet

....det er vel egentlig ingen ting å lure på, han vil vel ha ut livsforsikringa.

For hvis ikke penger var drivkraften, så kunne han jo bare skilt seg, og overlatt ansvaret og avgjørelsen til foreldrene....., mener nå jeg...!

Ikke om han genuint, og uten baktanker hadde vært ærlig om at det faktisk var hennes vilje. Men jeg tror mindre og mindre på dette nå. Zarine skrev et innlegg lenger ned i tråden her som ga meg et litt annet perspektiv.

Skrevet

Kort og grei oppsummering av problemet, det der...

Ikke sant.

Det er ganske groteskt, hvem vil nekte kona rehabilitering.

Skrevet

Det var jammen meg et overfladisk og skremmende innlegg om hvem som bør få leve og hvem som bør dø.

'Uten hjelp av denne sonden vil hun ikke kunne ta til seg næring.'

Mange mennesker kan ikke ta til seg næring selv. Bør alle dø? Hvis ikke, hvor går grensen og hvem bestemmer hvor grensen bør gå for hvem som bør dø g hvem som skal få leve?

'Det er også lite trolig at hun noengang kunne fått et tilnærmet normalt liv, eller klart seg uten maskiner. Dermed mener jeg at hun holdes kunstig i live.'

Terri er ikke 'avhengig av maskiner'. Bør ellers alle som er avhengig av maskiner dø? Hva er 'normalt liv' og hvorfor mener du dette er et kriterium for hvem som skal få leve og hvem som bør dø?

'Det er selvfølgelig ikke ideellt at hun sultes ihjel, men så lenge det ikke er lov å f.eks. gi henne en sprøyte så hun sovner inn, så er dette den beste løsningen.'

Det er det verste jeg har lest av deg noen gang på Dol - og det sier ikke lite. Det er ikke ideelt at hun sultes ihjel, men det er likevel greit? Du snakker... Beste løsningen? For hvem???

'Det er også et valg hun selv, ifølge ektemannen, har tatt selv.'

Jatta.

Skrevet

Hvorfor? Fordi han ønsker at kona skal få ønskene sine oppfyllt? OK, man kan ikke bevise at det han sier om ønskene hennes stemmer, men man kan heller ikke motbevise hva han og hun har diskutert som ektefeller. Og ens ektefelle er ens nærmeste pårørende, slik må det forsette å være hvis man ikke skal rokke ved ekteskapet som en "hellig institusjon".

Man skal da ALDRI tro på at det en sier i en sånn sak? - - - Jo, hun vil drepes, liksom

Skrevet

Mange ønsker *ikke* å leve for enhver pris, jeg er en av dem. Den jeg ville følt det naturlig å snakke med om dette, er en ektefelle, ikke foreldrene mine. Som gift regner man vel ektefellen som nærmeste pårørende, og forventer at resten av familien også skjønner dette. Og man må ha som utgangspunkt at ektefeller ønsker hverandre det beste.

Det lureste er jo å fortelle både eketemann OG foreldre, søsken og barn hva man ønsker.

Skrevet

Han vet vel sannsynligivs at hun ikke hadde ønsket å ligge der som en grønnsak, og i respekt av henne så vil han oppfylle dette ønsket. Hvis hun hadde vært i veien hadde det ikke vært noe problem for ham å gått unna, han har torss alt ny dame.

Styg at folk skal måtte ligge sånn, det hadde IKKE jeg ønsket!!

Det kunne vært meg som lå der, jeg hadde ønsket å leve. På den måten at det er det jeg har sagt nå til alle mine, og det må både de og jeg - forholde meg til om den dagen skulle komme. og nå vet dere på DOL det også. :-)

Skrevet

Da holdes pr. definisjon et spedbarn også kunstig i live.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...