Gå til innhold

Vond ,blå og hoven finger.

nesodden1365380838

Anbefalte innlegg

nesodden1365380838

Falt på is på tur i skogen med hunden i går. Tok meg selvfølgelig for med v.hånd da jeg falt. Langfingeren fikk gjennomgå. Den er hoven og helt blå under ved midterste ledd og er øm å bøye på men det går fint. Mitt spørsmål er om det er noe vits å gå til lege. Greit nok å bli undersøkt og kanskje tatt røntgen. Men er det noe man kan gjøre ? Selvom det kanskje er brudd er det noe man kan gjøre ? Jeg kan selv sette på en støttebandasje. Eller bør jeg få det undersøkt ???? Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-nesodden.

Beklager at jeg ikke har hattanledning til å svare tidl. og kanskje du allerede har begynt å bli bedre.

Ved slike fall blir det som oftest ganske kraftige forstuvninger f.eks. av en finger. Det er særlig de små fingerleddene og sidebånd i leddene som får gjennomgå. Fingeren bli gul og blå og hovner ofte opp og den er stiv å bevege. I værste fall kan det bli brudd også og hvis smertene er kraftige må man kanskje vurdere det. En enkel test er å trykke fra fingertupp på rett finger i retning av håndroten. Blir smertene da værre, er det riktig med et rtg. bilde.

En forstuvet finger gjør man vanligvis intet med, men det kan ta mange uker før den blir helt god igjen. Noen ganger velger man å roe fingeren ved å tape den til nabo-fingeren. Det samme gjør man forøvrig hvis det er et enkelt brudd hvor alt står på riktig plass.

Ved stygge brudd med feilstillinger, kan det være aktuelt med operativ behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...