nesodden1365380838 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Falt på is på tur i skogen med hunden i går. Tok meg selvfølgelig for med v.hånd da jeg falt. Langfingeren fikk gjennomgå. Den er hoven og helt blå under ved midterste ledd og er øm å bøye på men det går fint. Mitt spørsmål er om det er noe vits å gå til lege. Greit nok å bli undersøkt og kanskje tatt røntgen. Men er det noe man kan gjøre ? Selvom det kanskje er brudd er det noe man kan gjøre ? Jeg kan selv sette på en støttebandasje. Eller bør jeg få det undersøkt ???? Håper noen kan svare meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 -nesodden. Beklager at jeg ikke har hattanledning til å svare tidl. og kanskje du allerede har begynt å bli bedre. Ved slike fall blir det som oftest ganske kraftige forstuvninger f.eks. av en finger. Det er særlig de små fingerleddene og sidebånd i leddene som får gjennomgå. Fingeren bli gul og blå og hovner ofte opp og den er stiv å bevege. I værste fall kan det bli brudd også og hvis smertene er kraftige må man kanskje vurdere det. En enkel test er å trykke fra fingertupp på rett finger i retning av håndroten. Blir smertene da værre, er det riktig med et rtg. bilde. En forstuvet finger gjør man vanligvis intet med, men det kan ta mange uker før den blir helt god igjen. Noen ganger velger man å roe fingeren ved å tape den til nabo-fingeren. Det samme gjør man forøvrig hvis det er et enkelt brudd hvor alt står på riktig plass. Ved stygge brudd med feilstillinger, kan det være aktuelt med operativ behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.