frusvendsen Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg lurer på om noen diabetikere som har opplevd dette vil dele sine erfaringer med meg? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179428-syreforgiftningketoacidose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitis Gabonica Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Heisann! Jeg ble akuttinnlagt med alvorlig ketoacidose da jeg fikk diabetesdommen for ni år siden. Før jeg ble skikkelig sjuk hadde jeg følt meg slapp i et par uker, men tilskrev det en bronkitt jeg hadde hatt. Merket at jeg var noe tørstere enn normalt, men dog ikke så ekstremt som jeg har hørt andre diabetikere beskrive det. Så fikk jeg noe jeg trodde var omgangssyke siden det gikk. Imidlertid fikk jeg etter hvert andre symptomer som fikk faren min til å kjøre meg på legevakta. Jeg spydde som en helt, var uklar, luktet aceton, hyperventilerte, og klarte ikke holde meg på beina. Kom på sykehuset i ellevte time. Alt som egentlig skjedde er en ganske lang historie egentlig, men er det noe spesielt du lurer på så bare spør :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179428-syreforgiftningketoacidose/#findComment-1206369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frusvendsen Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Heisann! Jeg ble akuttinnlagt med alvorlig ketoacidose da jeg fikk diabetesdommen for ni år siden. Før jeg ble skikkelig sjuk hadde jeg følt meg slapp i et par uker, men tilskrev det en bronkitt jeg hadde hatt. Merket at jeg var noe tørstere enn normalt, men dog ikke så ekstremt som jeg har hørt andre diabetikere beskrive det. Så fikk jeg noe jeg trodde var omgangssyke siden det gikk. Imidlertid fikk jeg etter hvert andre symptomer som fikk faren min til å kjøre meg på legevakta. Jeg spydde som en helt, var uklar, luktet aceton, hyperventilerte, og klarte ikke holde meg på beina. Kom på sykehuset i ellevte time. Alt som egentlig skjedde er en ganske lang historie egentlig, men er det noe spesielt du lurer på så bare spør :-) Hei! Takk for svar! Kan du fortelle noe om tiden etterpå? Hvordan du følte deg og hvor lenge? Når var du "normal" igjen? Var du veldig sliten etterpå?Hvor lenge?Fikk du angst/depresjon?Sykemeldt? Hvor lenge?Fikk du problemer med hukommelse/konsentrasjon el? Hvor lenge var du i koma? Hvor mye husker du etterpå? Mange spørsmål...... Tusen takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179428-syreforgiftningketoacidose/#findComment-1220021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitis Gabonica Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hei! Takk for svar! Kan du fortelle noe om tiden etterpå? Hvordan du følte deg og hvor lenge? Når var du "normal" igjen? Var du veldig sliten etterpå?Hvor lenge?Fikk du angst/depresjon?Sykemeldt? Hvor lenge?Fikk du problemer med hukommelse/konsentrasjon el? Hvor lenge var du i koma? Hvor mye husker du etterpå? Mange spørsmål...... Tusen takk for hjelpen! 1. Kan du fortelle noe om tiden etterpå? Hvordan du følte deg og hvor lenge? - Jeg fikk akutte symptomer etter å ha følt meg slapp i noen uker. Disse besto av sterke magesmerter, oppkast, ekstrem tørste, etter hvert ukontrollert åndedrett (tung hyperventilering), nedsatt bevissthet og hallusinasjoner. Hadde da vært dårlig et par dager før jeg ble rusha til sykehus med sirener. Følte meg noe bedre alt etter noen timers behandling, men var sengeliggende med diverse intravenøst i tre dager. Følte meg fortsatt redusert, men herifra gikk det oppover. 2. Når var du "normal" igjen? - Det tok en ukes tid eller noe rundt der. Episoden med ketoacidosen hadde tappet meg veldig, og jeg måtte gradvis venne meg til å gå igjen uten å bli svimmel. 3. Var du veldig sliten etterpå?Hvor lenge? - Det verste ga seg etter en fire-fem dagers tid. Men jeg vil vel si det to to uker før jeg følte meg normal igjen. All liggingen medførte også sterke muskelsmerter, fordi dette var noe jeg allerede slet med. Dessuten hadde jeg fortsatt en del høyt blodsukker mens jeg var på sykehuset, noe som gjorde meg daff. 4. Fikk du angst/depresjon? - Ikke i umiddelbar ettertid. Jeg var veldig oppsatt på være kald fisk. Dette skulle ikke sette meg ut av funksjon nei! Tross alt hadde jeg jo overlevd, og det var alltid folk som hadde det mye verre enn meg. Jeg var veldig perfeksjonist de første årene, og hadde et nermest anorektisk forhold til blodsukkerverdier. Således ble det mye følinger, men det skremte meg ikke. Ubehagelig var det jo, men heller det enn senkomplikasjoner. Så lenge jeg kjente det i tide og fikk spist var det jo ikke noe kjempeproblem. Insulinsjokk hadde jeg aldri. Først en del år etterpå fikk jeg psykiske problemer i alvorlig grad. Nå sliter jeg med mye angst og depresjon, samt gjenopplevelser av den heller utmattende behandlingen jeg måtte igjennom da jeg ble lagt inn på sykehuset. Men jeg må nevne at det ikke bare er diabetes som har ført til psykiske problemer. Mye mobbing, overgrep fra en nabo da jeg var liten, at jeg to år etter jeg fikk diabetes fikk epilepsi. På toppen er jeg født svaksynt. Tross dette lever jeg et så aktivt og normalt liv som mulig, selv om jeg er midlertidig uføretrygdet pga psykiske problemer. Heldigvis får jeg brukbar hjelp av antidepressiva og en veldig grei psykolog. 5. Sykemeldt? Hvor lenge? - Jeg ble lagt inn 13 juni i 1996, og gikk da i åttende (nå niende). Så det skjedde på et beleilig tidspunkt. Tok rett og slett litt tidlig sommerferie. 6. Fikk du problemer med hukommelse/konsentrasjon el? - Ikke som noen direkte følge av acidosen. Imidlertid kan jeg bli ukonsentrert om jeg får føling eller for høyt blodsukker. Distre var jeg allerede før jeg fikk diabetes ;-) 7. Hvor lenge var du i koma? Hvor mye husker du etterpå? - Jeg gikk aldri i koma, og jeg husker mer enn jeg liker. I ettertid fortalte legene meg at jeg trolig ikke ville overlevd om jeg hadde ankommet sykehuset en halvtime senere. Men det er rart med det. Da jeg sto i situasjonen var jeg ikke særlig redd. Jeg var mest opptatt av faren min, som hadde fått meg på sykehuset, og ventet ett eller annet sted på at legene fikk stabilisert meg.Vi mennesker har nok langt større forutsetninger for å takle den type situasjoner enn vi vet om. Jeg hadde f.eks. ikke dødsangst - noe jeg har hatt mange ganger vid helt uskyldige sykdommer. Håper dette var til hjelp for deg! Bare hyggelig å være til tjeneste! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179428-syreforgiftningketoacidose/#findComment-1246616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.