Gjest ØnskerRåd Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei,jeg har slitt med betennelse i achillessene i overkant av et år (13 mnd, høyre fot litt til høyre). Jeg er i en situasjon hvor jeg må avlegge test 3000 m løp innen 13 minutter. Før jeg ble skadet løp jeg på rundt 11:00 min, men jeg har ikke fått trent løping i skadeperioden. Derimot har jeg svømt 3 ganger i uken, trent styrke (ca. 2 ganger i uka) og syklet langdistanse en gang i uka. Vekten har ikke økt, og musklene er de samme (bortsett fra litt svakere i beina). Jeg har småløpt de siste 2 mnd i størrelseorden 400 m - 1400 m en gang i uke. I hvilken grad vil man kunne sammenligne løpekondis med svømme/sykkelkondis, og hvor mye vil tiden synke ved 3000 m løp (antagelser). Noen som har tilsvarende erfaringer? Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved om jeg skal løpe eller ikke, da det for meg vil gi store konsekvenser å ikke løpe. Har brukt lege, fysioter. og naprapat (som sier at achilleshelen garantert vil holde, men beina vil stivne, men at jeg garantert klarer tiden). Håper på respons!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 For å gjøre det ok på 3000 meter, er selvsagt løping en nødvendig treningsform. Svømming er vel og bra, men er i mindre grad overførbart til løping. Sykling er også en god treningsform, men heller ikke her får du vedlikeholdt løpssteget eller de spesifikke bevegelsene under løping for øvrig. Det som er positivt, er at du har holdt deg aktiv under tida, med fire økter for utholdenhet i uka. Det gjør det mye lettere for deg å komme opp på gammelt nivå igjen. Så vidt jeg kan se, skriver du ikke når testen er? Opplegget framover avhenger av hvor lang tid du har på deg, og hvilken prosess du er inne i når det gjelder skaden. Rent generelt er det viktig for deg å dele løpstreninga i tre: -Rolige langturer, og de skal være rolige! -VO2max-trening, i form av langintervaller over terskel -Terskeltrening, kontinuerlig arbeid rundt terskel, men ikke over Spørsmålet er om du klarer dette? Sykling som langkjøring er ok (husk høy tråkkfrekvens), men kjør helst kvalitetsøktene til beins. Du kan eventuelt kjøre dem i bratt motbakke, for å spare beina litt. Hvis du ikke kan løpe i det hele tatt, bør du vurdere skigang i bratt motbakke i kombinasjon med sykling/spinning. Har du dårlig tid, prioriter trening med høy intensitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.