Gå til innhold

stikk i hjertet


acb

Anbefalte innlegg

min sønn på 11 år plages med hjerte-stikk. Det utarter seg sånn at han får kjempevondt i hjertet når han puster inn, føles som knivstikk. Han får, mens dette pågår, vondt for å puste inn. Dette varer kanskje i 1/2 minutt, så er det over. Men det er så vondt mens det står på, at tårene spretter. Jeg har selv hatt en slik opplevelse når jeg var liten. Kan dette komme ifbm. vokseperioden? Hva er egentlig årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Dette lurer jeg på også, for jeg har tidvis det samme. Og jeg er 35, så det er ikke sikkert han "vokser det fra seg"....

Når det plutselig "slår til", løser jeg det ved å puste meget forsiktig - kun korte innåndinger - men etter en 10-15 sekunder forsøker jeg gradvis å trekke pusten dypere igjen, inntil jeg kjenner at "anfallet" har gått over.

PS: Jeg har overhodet ingen hjerteproblemer, hvis du skulle lure på det (Men jeg har aldri nevnt selve "anfallene" for en lege). Og "knivstikkingen" relaterer seg mer til pustingen (heving/utvidelse av brystkasen) enn hjertets sammentrekninger, selv om det fysiske smerteområdet kan kjennes ut som hjertet.

*spent på svaret fra legen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her - jeg har også hatt disse stikkene så lenge jeg kan huske - fra tid til annen (mer i stressede perioder).

Har heller ikke somlet meg til å spørre legen om hva det er..

Men det er nok neppe noe farlig...- men faktisk skikkelig vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til ACB.

Stikkene din sønn kjenner i brystregionen er neppe forårsaket av hans hjerte, selv om lokalisasjonen kunne gi mistanke om det. Slike smerter er som regel forårsaket av muskulære forhold og er vanligvis helt uskyldige og forbigående.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...