Gå til innhold

Strekkskader

Fotballjente1365380847

Anbefalte innlegg

Fotballjente1365380847

Jeg spiller fotball og får av og til strekkskader.Jeg har hørt ulike teorier om hvordan man bør behandle en strekk, og har noen spørsmål i den forbindelse. Bør man tøye muskelen man har strekk i? Hjelper det å smøre på tigerbalsam, varmekrem? Bør man ha is på med det samme man får strekken? Bør man hvile eller er det bra å ta en lett joggetur? Håper på oppklarende svar.Mvh fotballjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også hørt en hel del teorier rundt strekkskader, så det vil helt sikkert være noen som er uenige med meg nå. Alt avhenger selvfølgelig av hvor alvorlig strekken er, men si at dette er en skikkelig en. En strekk vil medfølge blødning i muskulaturen, derfor skal man IKKE massere (mange som gjør det) eller tøye umiddelbart etter. Da vil man bare øke blødningen og gjøre skaden verre. Is, kompresjon og ro er viktig. Dagen etter må en nesten kjenne etter litt. Går an å sykle litt eller småjogge hvis en ikke kjenner noe.2 dager etter kan det godt masseres litt også. Tøying er bra ETTER en strekkskade for at muskulaturen skal holde seg elastisk, emn ikke for hardt og ikke for tidlig. Hørtes det fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Strekkskader.

Ved muskelskader f. eks. i fotball, så bør man følge noen generelle råd. Med en gang skaden oppstår, legg på is og gjerne med kompresjon også (elastisk bind). Litt forsiktig strekking er også greit. En strekkskade i muskel betyr som oftest avrivning av noe muskelfibre og kanskje litt blødning også, så derfor både forsiktighet og ro de første dagene. Dvs. alternativ aktivitet er greit. All trening som ikke aktiviserer den skadde muskelen er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...