Fotballjente1365380847 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg spiller fotball og får av og til strekkskader.Jeg har hørt ulike teorier om hvordan man bør behandle en strekk, og har noen spørsmål i den forbindelse. Bør man tøye muskelen man har strekk i? Hjelper det å smøre på tigerbalsam, varmekrem? Bør man ha is på med det samme man får strekken? Bør man hvile eller er det bra å ta en lett joggetur? Håper på oppklarende svar.Mvh fotballjente 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karenina2 Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hei! Jeg har også hørt en hel del teorier rundt strekkskader, så det vil helt sikkert være noen som er uenige med meg nå. Alt avhenger selvfølgelig av hvor alvorlig strekken er, men si at dette er en skikkelig en. En strekk vil medfølge blødning i muskulaturen, derfor skal man IKKE massere (mange som gjør det) eller tøye umiddelbart etter. Da vil man bare øke blødningen og gjøre skaden verre. Is, kompresjon og ro er viktig. Dagen etter må en nesten kjenne etter litt. Går an å sykle litt eller småjogge hvis en ikke kjenner noe.2 dager etter kan det godt masseres litt også. Tøying er bra ETTER en strekkskade for at muskulaturen skal holde seg elastisk, emn ikke for hardt og ikke for tidlig. Hørtes det fornuftig ut? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Strekkskader. Ved muskelskader f. eks. i fotball, så bør man følge noen generelle råd. Med en gang skaden oppstår, legg på is og gjerne med kompresjon også (elastisk bind). Litt forsiktig strekking er også greit. En strekkskade i muskel betyr som oftest avrivning av noe muskelfibre og kanskje litt blødning også, så derfor både forsiktighet og ro de første dagene. Dvs. alternativ aktivitet er greit. All trening som ikke aktiviserer den skadde muskelen er bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.