Gå til innhold

Vondt i hele rygg, og nakke, smertestråling i hele overkropp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 25 år gammel mann/gutt, og har i 2år slitt med en prolaps nederst i korsryggen. Denne har igjen resultert i strålesmerter ut i lår nedover legg og ned i fot. Enkelte dager var denne så ille at jeg ikke klarte å gå nesten. Det eneste som gjorde dette bedre var å tvinge meg til å gå selv om det gjorde vondt. Dette har gradvis blitt bedre og helt borte fram til Januar i år. Da fikk jeg plutselig over natta nærmest en knute midt i ryggen på høyre side, og gjorde at jeg ikke kunne ha ryggen oppreist i det hele tatt. Det gjorde rett og slett for vondt. Smertene gjorde også at jeg ikke kunne bøye hodet forover. Dette gikk også gradvis over etter 2 uker, men det har hele tiden sittet igjen smerter i samme region. 1 måned etter det første låsningen fikk jeg det igjen. Det føltes som om noen klippet over noe i ryggen min, jeg fikk en rykning og følte meg nummen i høyre del av ryggen. Etter en uke virket det som om smertene vandret oppover ryggen og satte seg mellom skulderbladene. Etterhvert fikk jeg også pusteproblemer og følte det som det var trangt å puste. Nå 3 måneder senere har jeg pulserende smerter i rygg, nakke, skuldre, armer konstant. Føler meg stiv og støl og øm hele tida. Ekstra smerter oppstår når jeg vrir ryggen. Har hatt en runde med FysioTerapeut uten at dette har hjulpet noe særlig. Føler meg bra etter varmebehandling et par timer, også er det like ille igjen. Fysioterapeut har gitt massasje og akupunktur uten at det har hjulpet. Eneste som skjedde da var at den Gamle smerten med stråling ned i benet kom tilbake igjen. Dette har nå i det siste ført til søvnproblemer om natta. Det er et punkt nederst i korsryggen som stivner til i løpet av natten. Dette punktet har langsomt blitt verre og verre. Smerten stråler ut på begge sider, innover i magen og utenpå ribben og brystkasse nederst. Jeg våkner av smerte fordi jeg har ligget for lenge på en av sidene eller på ryggen i løpet av søvnen. Å ligge på magen er helt umulig da smertene kommer med en gang. Men som regel, med èn gang jeg har stått opp, forsvinner smerten i korsryggen og noe av den brennende smerten forsvinner. Jeg føler meg ellers ganske bra iløpet av hele dagen, bortsett fra stiv rygg/nakke osv. Men dette beskymrer meg mer og mer. Min mormor hadde akutt muskelsvinn når hun var rundt 25, og led i tillegg av gikt når hun ble eldre. Min mor sliter med samme smerter nederset i ryggen.

Jeg har vært til CT/MR uten at de fant noe der, blodprøver og alt er OK. Jeg er går ca 4-5 km hver dag, og er over gjennomsnittelig aktiv med resten av kroppen. For alle disse smertene har jeg fått Naproxen-E og Panodil uten at jeg syntes dette hjelper i det hele tatt. Etter som tiden går blir jeg bare mer og mer urolig, og det hjelper heller ikke å lese om alle de tilstandene og sykdommene som finnes og som passer symptomene mine. Jeg skal nå til en Ryggspesialist på Ekeberg for videre utredning og håper de finner noe. Siden symptomene har forverret seg så fort er jeg redd for hvordan min tilstand er om 1 år. Er det noe annet jeg kan gjøre mens jeg venter på behandling og lege? Kan dette være en kronisk sykdom?

Har ellers et sundt kosthold..

Fortsetter under...

Gjest kirofrykt

Jeg fikk mye av de samme symptomene du snakker om å gikk til fysioterapaut , trente mye der og hjemme , men da det ko igjen værre enn tidligere gikk jeg til kiropraktor, dels fordi jeg også ble svimmel. Nå går jeg til oppfølging hver måned hos kiropraktoren å er veldig mye bedre, Jeg tenker ikke på det at jeg har vondt hele tiden fordi jeg har fått hjelp der jeg trodde det var umulig å få hjelp. (Kiropraktorer brekker jo både ben å rygg har jeg trodd før jeg kom dit selv å oppdaget at det ikke stemte) Nå blir det gjentatt de manipulerende tiltakene som hjalp første gang.

God bedring

Jeg fikk mye av de samme symptomene du snakker om å gikk til fysioterapaut , trente mye der og hjemme , men da det ko igjen værre enn tidligere gikk jeg til kiropraktor, dels fordi jeg også ble svimmel. Nå går jeg til oppfølging hver måned hos kiropraktoren å er veldig mye bedre, Jeg tenker ikke på det at jeg har vondt hele tiden fordi jeg har fått hjelp der jeg trodde det var umulig å få hjelp. (Kiropraktorer brekker jo både ben å rygg har jeg trodd før jeg kom dit selv å oppdaget at det ikke stemte) Nå blir det gjentatt de manipulerende tiltakene som hjalp første gang.

God bedring

Det stemmer at innimellom føler jeg meg litt "lett" i hodet også, men ikke direkte svimmel.

Det høres jo fremdeles ut som du har vondt hele tiden selv om du får behandling.... Glemmer det over tid jeg og, men jeg merker at det plager meg, og påvirker måten jeg fører kroppen på. Til og med min samboer sier jeg ser "gammal" ut..

• 3 uker senere...

Mange sykdommer/tilstander syns ikke på prøver - dessverre. Har du vært henvist til revmatolog? Det kunne kanskje være en idé...

Har du en skikkelig madrass? En Tempur gir god avlastning av musklatur og ledd under søvn. Jeg "ligger på meg" kinker og skader selv, men ikke når jeg bruker Tempur.

• 2 uker senere...

Ser det er lenge siden du skrev dette innlegget nå, og håper du har blitt bedre.

Forhåpentligvis har du nå vært hos ryggspesialisten (Nimi?), og fått gode råd. Det jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, var at du burde ha gått til en fysiterapeut med videreutdanning i manuell terapi. Det er kjempebra at du er så aktiv - men kanskje trenger du hjelp til å gjøre spesifikke øvelser som stabiliserer korsryggen din.

Det er ikke så overraskende at du har fått smerter høyere opp i ryggen etter å ha slitt med en prolapsskade en periode. Man gjør mye rart med en rygg som er vond, og etter en tid får mange vondt andre steder i ryggen enn der det opprinnelig startet.

Rygg kan gjøre utrolig vondt - heldigvis blir de fleste bedre etter en del tid:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...