baijas Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hei PerJeg er en 38 år gammel kvinne som for 3 år siden fikk et stort utbrudd av guttat psoriasis,ble behandlet med lysterapi og cortisonkrem.Har i tilleg atopisk eksem kronisk,og utslett for det meste på hendene,under armene,og hodebunn.Jeg er utdannet agronom,men jobber som renholder i en skole og barnehage.Hvilke yrker er minst gunstig med min hud?Tar omega 3,ca 4 mg daglig samt sinktillskudd for å styrke huden.Tar også influensavaksinen hvert år for å prøve å unngå halsbettenelse,Vil prøve meg i annet yrke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181213-psoriasis-og-yrkre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Hei, det var uheldig å få både eksem og psoriasis, men noen har begge deler. Nå er det vel slik at utslett i armhuler og hodebunn er langt vanligere ved psoriasis enn eksem, og utslett på hender er også vanlig ved psoriasis. Men eksemdiagnosen har du fått hos noen som kan hud? Vel, behandlingen og forholdsreglene blir på mange måter de samme. Du bør satse på et yrke som ikke er for manuelt. Fuktighet og såper er fy-fy for eksem, og kan også gi problemer om man har psoriasis på hendene. Psoriasis er vil ofte slå ut på områder av huden som utsettes for traumer, derfor ikke helt uvanlig på hendene. Hva bør du gjøre? Agronom og renhold høres ikke så bra ut. Utover dette bør du tenke interesser og unngå fuktighet og svært manuelt arbeid. Influensa er kanskje ikke det verste i forhold til psoriasis. Streptokokker i halsen derimot er den klassiske trigger for guttat psoriasis. Går du til lege og tar en hurtigtest på steptokokker når du opplever svelgsmerter, vil du kunne behandle denne infeksjonen raskt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181213-psoriasis-og-yrkre/#findComment-1226192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.