Gå til innhold

allergi og mat.


Earl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er allergisk mot gress, burot og husstøvmidd, samt kanskje skalldyr. Er det noen spesielle matvarer jeg bør holde meg unna? Jeg vet at jeg kan reagere litt, med kløing i nesen, på krydret mat. Burde jeg ta en ny allergitest for å finne ut mer konkret hva jeg kan være allergisk mot når det gjelder mat?

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen

Kjære Earl

Det er vanlig med såkaldt kryssallergi mellom pollen og endel matvarer. Burot kryssreagerer med en rekke forskjellige typer urtekrydder så det er nok derfor du reagerer på krydret mat med kløe. Du behøver ikke holde deg borte fra annen mat enn den du merker du reagerer på. Det er bjørkepollenallergikerne som er mest utsatt for kryssallergi da bjørkepollen kryssreagerer med mange rå frukt og grønnsaker. Det er unødvendig med en ny test for mat som kryssreagerer, testene er nokså usikre. Prøv deg heller frem.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Earl

Det er vanlig med såkaldt kryssallergi mellom pollen og endel matvarer. Burot kryssreagerer med en rekke forskjellige typer urtekrydder så det er nok derfor du reagerer på krydret mat med kløe. Du behøver ikke holde deg borte fra annen mat enn den du merker du reagerer på. Det er bjørkepollenallergikerne som er mest utsatt for kryssallergi da bjørkepollen kryssreagerer med mange rå frukt og grønnsaker. Det er unødvendig med en ny test for mat som kryssreagerer, testene er nokså usikre. Prøv deg heller frem.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Hei, og takk for svar.

Det typiske er jo at det er GOD mat jeg merker litt plager ved, og de kan jeg jo ikke holde meg unna. Jeg holder heller ut med litt kløe i steden for å holde meg unna.. :)

Men men, får prate litt med legen min.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...