Gå til innhold

"Bistikk"-leppe!


Nok

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har søkt gjennom gamle temaer angående dette, men fant ikke noen hjelp.... Prøver her:

Like etter nyttår fikk jeg en dag en fornemmelse av at overleppa mi holdt på å hovne opp - det prikket i huden og fikk meg hele tiden til å klø meg på leppa. Hver gang jeg klødde meg hovnet leppa opp og jeg så ut som om jeg hadde fått bistikk på leppa. Så ikke så veldig lurt ut, faktisk..... :-)

Når jeg følte etter med tunga oppå leppa, kjente jeg tett i tett med små prikker - akkurat som om huden hadde blitt litt ru, liksom. Men kunne ikke se det i speilet eller føle det med fingeren. Jeg hadde det i litt over en uka, og det forsvant uten at jeg tenkte over det....

Igår fikk jeg det igjen!! Jeg kjente igår at det prikket litt i leppa, og i dag tidlig våknet jeg med litt hoven leppe igjen.... Sukk, så like lurt ut som sist...

Klør ikke så mye som sist, men det hovner mer og mer opp hvis jeg gjør det...

Spørsmålet: har dette noe med herpes å gjøre? Har det noe med noe jeg har spist å gjøre? Reagerer jeg på kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Nok.

Høres ut som herpes. Kommer igjen på det samme stedet fra gang til gang.

Uffda.....? Hvordan har jeg fått det, da? Jeg har hatt samme partner i 3 år og 3 måneder? Lagres det i kroppen sååå lenge før det kan bryte ut??

Hvordan blir jeg kvitt det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Nok

Dette er nok mest trolig en type allergireaksjon. F eks kan kulde eller vise typer matvarer gi slike lokale symptomer. Herpes er mindre trolig, det blir som oftest en gruppe med ømme blærer som er vonde og godt synlige!

Hvis symptomene varer kan det være fornuftig å la en lege få sjekke dette nærmere. Forsøk ellers med en allergitablett som du kan få kjøpt reseptfritt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nok

Dette er nok mest trolig en type allergireaksjon. F eks kan kulde eller vise typer matvarer gi slike lokale symptomer. Herpes er mindre trolig, det blir som oftest en gruppe med ømme blærer som er vonde og godt synlige!

Hvis symptomene varer kan det være fornuftig å la en lege få sjekke dette nærmere. Forsøk ellers med en allergitablett som du kan få kjøpt reseptfritt på apoteket.

Takk for beroligende svar!!

Jeg leste et herpesinnlegg her på sidene også som fortalte om prikkende fornemmelser i leppa før utbrudd og sånn, og fikk helt panikk. Da stemte det jo med herpes tenkte jeg, og lurte på hvordan jeg kunne ha fått DET! For det er nettopp det det er; en prikkende fornemmelse... Men det synes ikke, altså, og det har aldri gått over til å bli sår....

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda.....? Hvordan har jeg fått det, da? Jeg har hatt samme partner i 3 år og 3 måneder? Lagres det i kroppen sååå lenge før det kan bryte ut??

Hvordan blir jeg kvitt det??

Hei Nok.

Ser du har fått svar fra legen. Jeg ville tatt med meg leppa mi til en som kunne SE det også jeg... Ikke for at jeg tror du har herpes, men det er alltid greit å få avkreftet ting, ikke sant. Herpes kan man faktisk være smittet av i mange år før det kommer utbrudd. Vanlig munnsår er en variant av herpes, og hvor mange har ikke det?!?! Den som har smittet en kan like gjerne være mor som en partner fordi det som oftest dreier seg om en "snill" herpes når det kommer på munnen. Partneren kommer for alvor inn i bildet om herpes dukker opp på kjønnsdelene. Visstnok må man leve med sin herpes. En god venninne av meg har levd med den "slemmee" varianten i hele sitt voksne liv, har hatt flere kjærester, er gift, har tre barn og har ikke smittet noen.Fordi hun kjente når utbruddet kom og visste at hvis det ble sår var det smittsomt, ved fødsler ble hun fulgt opp nøye av lege. det er farlig for baby å bli født i et herpesutbrudd.

Nei jeg håper selvfølgelig at du "bare" er litt allergisk. Men det kan du jo også få testet så du kan unngå evt. matvarer du reagere på?! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Nok.

Ser du har fått svar fra legen. Jeg ville tatt med meg leppa mi til en som kunne SE det også jeg... Ikke for at jeg tror du har herpes, men det er alltid greit å få avkreftet ting, ikke sant. Herpes kan man faktisk være smittet av i mange år før det kommer utbrudd. Vanlig munnsår er en variant av herpes, og hvor mange har ikke det?!?! Den som har smittet en kan like gjerne være mor som en partner fordi det som oftest dreier seg om en "snill" herpes når det kommer på munnen. Partneren kommer for alvor inn i bildet om herpes dukker opp på kjønnsdelene. Visstnok må man leve med sin herpes. En god venninne av meg har levd med den "slemmee" varianten i hele sitt voksne liv, har hatt flere kjærester, er gift, har tre barn og har ikke smittet noen.Fordi hun kjente når utbruddet kom og visste at hvis det ble sår var det smittsomt, ved fødsler ble hun fulgt opp nøye av lege. det er farlig for baby å bli født i et herpesutbrudd.

Nei jeg håper selvfølgelig at du "bare" er litt allergisk. Men det kan du jo også få testet så du kan unngå evt. matvarer du reagere på?! Lykke til!!

Takk igjen for svar!

Klart man får litt angst når man hører om herpes.....

Gudskjelov så blir det aldri noe synlig på leppene har jeg har sånn... Så en lege vil ikke se noe med det blotte øye eller føle noe om han tok på det... Ihvertfall kan ikke JEG få øye på noe. Det utvikler seg ikke til å bli sår eller noe sånn.... Det bare klør og prikker en 4-5 dager også forsvinner det. Så det er vel allergisk reaksjon. Jeg er lat når det gjelder lege, så jeg strekker legebesøket til en evt. NESTE gang med bistikk-leppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...