linus1 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hei! Jeg er ei jente som ikke spiser kjøtt eller drikker melk. Hvilke frukt, grønt, korn og fiskeprodukter er det spesielt viktig for meg å få i meg (for å få i meg proteiner, kalsium, jern ex.) ?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Spiser du fisk? Egg? Noen melkeprodukter i det hele tatt(ost feks?). Det har mye å si. Kort kan jeg anbefale at du får i deg en god del belgvekster(bønner, linser,erter). Proteiner, jern, kalsium og vitamin B12 må du være ekstra påpasselig med å få i deg. Bønner inneholder nesten alle næringsstoffene kroppen trenger, utenom vit. B12, og vit E(men sistnevnte øker om man spirer bønnene). Å spise brød sammen med belgvekster er lurt, fordi de to matvarene kompletterer vherandre, slik at proteinet til sammen blir høyverdig. Vil du være vegetarianer, og spesielt om du er vegan, er det superviktig å ha gode kunnskaper om kost, og være nøye med sammensetningen av den.Ellers kan du få mangel på både det ene og det andre!! Råder deg til å låne bøker på biblioteket, og sette deg skikkelig inn i emnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @riele Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hei! Jeg er selv veggis og har vært det siden jeg var 13 år. Mamma var nøye på at hvis jeg skulle være vegetarianer måtte jeg selv sette meg inn i hva jeg måtte spise for ikke å bli under/feil-ernært. Og det tror jeg er viktig. Det finnes mange billige og gode vegetarkokebøker som kan hjelpe deg med dette. Bare å lese seg til det, også er det bare å prøve ut oppskrifter. Du kan ikke være redd for å prøve nye ting! Sjekk ut http://www.vegetarbutikken.no/ meld deg inn i Norsk Vegetarforening http://www.vegetar.com - ikke særlig dyr og du får tilsendt bra informasjonsmateriell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linus1 Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Hei! Jeg er selv veggis og har vært det siden jeg var 13 år. Mamma var nøye på at hvis jeg skulle være vegetarianer måtte jeg selv sette meg inn i hva jeg måtte spise for ikke å bli under/feil-ernært. Og det tror jeg er viktig. Det finnes mange billige og gode vegetarkokebøker som kan hjelpe deg med dette. Bare å lese seg til det, også er det bare å prøve ut oppskrifter. Du kan ikke være redd for å prøve nye ting! Sjekk ut http://www.vegetarbutikken.no/ meld deg inn i Norsk Vegetarforening http://www.vegetar.com - ikke særlig dyr og du får tilsendt bra informasjonsmateriell. Takk for tipset! Ja, lurt å sette seg inn i hva en gjør med kroppen sin;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Excelsion Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Tofu er vel ganske næringsrikt. Kan brukes til det meste, men av en eller annen grunn så føler jeg at det ikke er å få tak i ordentlig tofu i Norge. I Amerika så lager de jo f.eks tofu-burgere som visstnok helt identisk med vanlige. Men skjønner ikke hvordan man skal få laget slikt med det man får tak i her i landet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motisaz Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Tofu er vel ganske næringsrikt. Kan brukes til det meste, men av en eller annen grunn så føler jeg at det ikke er å få tak i ordentlig tofu i Norge. I Amerika så lager de jo f.eks tofu-burgere som visstnok helt identisk med vanlige. Men skjønner ikke hvordan man skal få laget slikt med det man får tak i her i landet.. joda, tofuburgere og annen type ferdig mat er å få tak i Norge, ikke overalt da. produkter fra disse finnes i Norge: www.viana.de www.taifun-tofu.de 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Soyamelk er tilsatt kalsium. Det finnes også appelsinjuice tilsatt kalsium. Spiser du egg og fisk? I så fall får du i deg b-vitaminer og nyttige proteiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.