Gå til innhold

Mat, trening og tidligere anoretiker

Gjest a81

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ei jente på 23 som trenger noen enkle råd om mat, trening og kosthold. Blir så oppgitt og frustrert over alle eksperter som mener det ene og det andre. Er det f.eks riktig med proteinfattig frokost for jenter? Hva med proteindrikker før trening?

Jeg ønsker å holde meg i form og er opptatt av kropp, har tidligere hatt anoreksi så det ikke så rart, men skulle så gjerne hatt noen enkle råd og tips om:

- hva og når spiser jeg før trening? Hva spiser jeg etterpå?

- hvor mange kcal skal jeg minimum ha om dagen?

Jeg veier ca 57 kg.

Håper og er takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Engelen33

Hei! Føler med deg. Jeg er også anorektiker, og jeg synes det er så vanskelig bare det å spise! Få i seg det man skal, hva er normalt og ikke.. etc. Synes det er flott at du har tatt initiativ til å prøve.. og at du har bestemt deg for at NÅ vil du ut av dette.. synes det var et bra tips det du fikk fra "også ano", unntatt det med å gå ned i vekt. Vi trenger vel heller hjelp til å holde oss stabile sånn at hjernen, hjertet og resten av kroppen fungerer. HÅper du får flere tips, for jeg er like rådvill som du. Lykke til!!! Har stor tro på deg!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Mat, trening og tidligere anorektiker.

Godt å høre at du har kommet deg ut av anoreksiproblemene ! Men ernæringsrådene til oss som ønsker å ta vare på kroppen med trening, mosjon og bra kosthold er ikke så vanskelige.

Ca. 50 % av kaloriene bør komme fra karbohydrater. Minst mulig av dette bør være såkalte rafinerte, dvs. minst mulig sukker, finmalt mel osv. Grovt korn, frukt, bær, grønnsaker o.l., er bra.

Ca. 15-18 % bør være protein. Dette får du vesentlig fra melkeprodukter, kjøtt og fisk. Planteprotein får du f. eks. i grovt korn.

Da blir det ca. 30% av kaloriene som til slutt kommer fra fett. Men husk at fett inneholder dobbelt så mye kalorier som karbohydrater og protein pr. vektenhet. Sunt fett finner du i vegetabilske oljer og fisk først og fremst.

Det beste for oss uansett hvor mye vi trener er å få litt av alle 3 grunnelementene i oss til alle måltider. Det gjelder både før og etter trening.

Før trening er det greit ikke å spise de siste par timene, men dette kan være individuelt hva man føler som behagelig.

Kalorigrunnbehovet for kvinner med rolig arbeide er ca. 2000 pr. døgn. Mosjonerer og trener man endel, må dette hvertfall økes til 500, kanskje til 1000. Lykke til videre !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...