Gå til innhold

Skjult B12-mangel

bebh

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere plasser at man kan få skjult B12-mangel om man bruker folat over lengre perioder. Jeg venter nå barn nr. 2 i september og siden førstemann ble født i januar i fjor har jeg brukt folat mer eller mindre sammenhengende i nesten 3 år. Noen anbefaler bruk av folat hele graviditeten og i ammeperioden mens andre sier at det kun er nødvendig de første ukene.Jeg har prøvd å ta opp spørsmålet med jordmor og lege men de sier at så lenge man har et variert kosthold, er ikke vitaminmangel et problem. Jeg trodde imidlertid at skjult B12-mangel var uavhengig av kosthold men skyldtes at kroppen ikke klarer å ta opp B12?Jeg er mye plaget med trøtthet og svimmelhet (blodtrykk på 90/50) og lurer på om dette kan ha med evt. mangel på B12 å gjøre.Det er også et par nære familiemedlemmer som tidligere har fått beskjed om at de har B12-mangel og har fått sprøyter for dette. Selv har jeg laktoseintoleranse og jeg har forstått det slik at mage/tarmproblemer kan spille en rolle for opptak av B12.Jeg håper du kan klargjøre for meg om jeg bør sjekkes for B12-mangel og hvordan jeg i så fall går frem for å gjøre det når verken fastlege eller jordmor ønsker å sjekke det. Kan jeg evt. gjøre det privat og få det dekket på samme måte som jeg som gravid får vanlige legekontroller dekket?På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...