Gå til innhold

sovemedisiner


jarr

Anbefalte innlegg

jeg sliter med søvnproblemer og nå har jeg fått tilbud om sovemedisiner, men jeg har hørt at de kan være vanedannende og farlige. Stemmer dette???

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Jarr vedr. sovemedisiner. Årsakene til søvnvansker må utredes. vanlige årsaker er stress, engstelse eller depresjon. Andre årsaker kan være smerte, stadig endring av døgnrytme, eller mindre behov for søvn enn normalt. Selv de letteste sovemedisiner som Imovane og Stilnoct vil ødelegge eget søvnmønster, slik at personer som har brukt det over tid og slutter vil sove urolig 3-4 netter etterpå. farlig kan de være i kombinasjon med alkohol og andre beroligende midler. Man bør beregne minst 7 timer søvn etter å ha tatt en sovemedisin. etter min mening bør sovemedisin kun benyttes få dager i strekk, og i en akuttsituasjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...