Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter en lang flyreise skulle jeg ta av dag linsene mine. Jeg tenke ikke over at jeg kunne være tørr på øynene og tok kontaktlinsene av som vanlig. Idet jeg skulle dra dem av kjente jeg at den ene linsen satt fast på øyet. Da jeg hadde tatt dem av kjente jeg umiddelbar smerte, og øyet begynte å renne. Smertene har nå pågått i to dager. Smerten er sviende og stikkende og kommer tidvis, men stadig oftere, særlig når jeg beveger øyet. Øyet rennede og svært lysømfintlig. Jeg er tilbakeholden med og oppsøke lege i landet jeg befinner meg i ettersom jeg er redd det kan gjøre vondt verre. Hva bør jeg gjøre? Jeg lurer blant annet på om jeg bør ha øyet åpent eller lukket. Vil dette normalt gå over av seg selv. Er det noen infeksjonsfare og er det eventuellt lurt å få tak i desinfiserende middel for øyet. Kan du du i så fall anbefale et preparat. Mvh Toril

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sannsynligvis har du fått en liten avskrapning på hornhinnen; dette er smertefullt. Leger oftest seg selv etter 3-4 dager. Øyebandasje vil tilskynde tilhelingen noe, og hjelpe godt på smertene. Dersom øyet blir rødt eller det tilkommer pussdannelse, bør du behandle med bakteriedrepende øyesalve; gjerne Kloramfenikol, eventuelt Fucithalmic.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...