Gå til innhold

Overtråkk av ankel

daim1365380859

Anbefalte innlegg

daim1365380859

Eg har vore på MR med høgre ankel, fekk i svar: Ruptur av ligamentum talofibulare anterior. Det er kontralateral bone bruise oppad baktil(dorsalt) i talus. Hydrops. Periarticulær kontusjoner spesielt omkring ytre malleol.Eg lurer på om nokon kan fortelle meg på norsk kva dette betyr!!Lurer på om eg må ta kontakt med lege, eller om det er tid som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har røket (ruptur) det fremre leddbåndet i ankelleddet som går mellom leggbeinet (fibula) og ristbeinet (talus), som heter lig. talofibulare anterior. Dette er det leddbåndet det vanligvis går utover ved et overtråkk. I tillegg har ristbeinet fått seg en trøkk, og muskler/sener o.l. i området rundt kulen på høyre side av ankelen (malleolen) har fått noen slag/støt/strekkskader (kontusjoner) på grunn av stillingen ankelleddet fikk under skaden, sammen med et evt fall. Hydrops betyr hevelse. Du bør trene opp igjen ankelen med balanse og stabilitetsøvelser når du kan gå normalt på foten igjen. Få hjelp av en fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Overtråkk av ankel.

Ja, dette må ha vært litt av ett overtråkk. På yttersiden av ankelen din er ett av 3 leddbånd røket. De to gjenværende pleier etter en tid å greie den stabiliserende funksjonen alene. Hælbenet talus har blitt trykket noe sammen baktil på begge sider og noen av det samme har skjedd i den ytre ankelknoken din. 4-6 uker pleier det å ta før slike ting gror. Det blir viktig med opptrening av balanse, bevegelighet og styrke. Slik trening bør hvertfall i første omgang starte opp hos fysioterapeut. Henvisning til dette får du av fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...