Gå til innhold

hvitløk


Gjest annepanne

Anbefalte innlegg

Gjest annepanne

Noen på foreldreforum skrev en gang at hvitløk er veldig allergifremkallende. Er dette sant,det har jeg aldri hørt om. Min datter,som har en pappa med astma og allergier, har spist hvitløk.

Hvor påpasselig må jeg være med å ikke gi visse typer mat til vesla, er det i 3-års-alderen. Vet om jordbær og peanøtter,er det noe annet?

Pappa er også veldig allergisk mot pelsdyr. Bør ikke vesla utsettes for det heller,er det større sjangs for at hun blir allergisk da? Hvor gammelt er et barn når hun kan få sin første allergiske reaksjon? Hun reagerte med utslett i ansiktet da hun fikk peanøttsmørda hun var 14 mnd, er nå 17 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære annepanne.

Du har nok rett. Hvitløksallergi er nok ikke så vanlig. Av og til kan vi imidlertid se at barn t. eks. med atopisk eksem kan bli værre av hvitløk, men dette er en såkalt uspesifikk reaksjon.

Ellers spør du om når barn tidligst kan få allergisk reaksjon. Det kan allerede skje etter få uker og allergitesting kan foretas både i hud og blod fra de er få mndr. gamle.

Så lenge barnet ikke er allergisk, la henne leve mest mulig naturlig. Med pappa som dyreallergiker er det selvsagt ikke aktuelt at dere har dyr selv, men at hun hilser på dyr, evt. besøker vil neppe fremskynde noen dyreallergi hos henne.

Dog er det riktig av meg å si at helseinformasjon på internett ikke kan erstatte en vanlig konsultasjon.

Vennlig hilsen

Barnelege Thor-Øistein Endsjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...