Gå til innhold

Laktosetilvenning

Cyndi

Anbefalte innlegg

Ltter eit lengre utanlandsopphald vart eg følsam for laktose, fekk mykje luft i magen av det. No har eg veldig redusert laktoseinntak og har det greitt, men vil jo gjerne venne meg til å til dømes kunna drikke vanelg mjølk att. Legen min meiner dette er mogleg, men meinte eg burde vente nokre månader, så freiste å drikke litt vanleg mjølk att. Men eg tenkjer jo at jo lenger ein ventar, jo vanskelegare vil det bli for magen å venne seg til laktosa att? Nokon som har røynsle med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, vi fikk i alle fall beskjed om å holde poden unna melk og melkeprodukter i 3 mnd for å roe ned tarmen den tiden han var laktoseintolerant. Han kan spise ost og prim nå uten problemer, men er ikke særlig glad i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Uten å ha alt for mye greie på laktoseintoleranse, vil jeg tro at du ikke kan bli tolerant igjen.

Laktosemalabsorpsjon skyldes mangel på enzymmet laktase som spalter melkesukker. Og som sagt uten å være for sikker tror jeg ikke kroppen vil gjenoppta produksjonen av disse enzymene. Derimot kan det hende du fint tåler en begrenset mengde laktose. Prøv deg frem. Drikk et glass melk og legg merke til om det oppstår gassdannelse, magesmerte eller diare.

Det finnes alternativer du kan drikke også, feks. soyamelk.

Tine har også kommet med en melk som visstnok skal være veldig god http://www.tine.no/produktmelkevarianter/4349/

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Uten å ha alt for mye greie på laktoseintoleranse, vil jeg tro at du ikke kan bli tolerant igjen.

Laktosemalabsorpsjon skyldes mangel på enzymmet laktase som spalter melkesukker. Og som sagt uten å være for sikker tror jeg ikke kroppen vil gjenoppta produksjonen av disse enzymene. Derimot kan det hende du fint tåler en begrenset mengde laktose. Prøv deg frem. Drikk et glass melk og legg merke til om det oppstår gassdannelse, magesmerte eller diare.

Det finnes alternativer du kan drikke også, feks. soyamelk.

Tine har også kommet med en melk som visstnok skal være veldig god http://www.tine.no/produktmelkevarianter/4349/

Lykke til

Tusen takk for svar!

Men legen min meinte jo at eg ville kunna drikke vanleg mjølk att, fordi denne malabsorpsjonen ikkje er noko medfødt, men noko som kom ganske brått. Rart om kroppen kan slutte å produsere enzymet så fort? Er det ikkje noko som kan stimulere denne enzymproduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laktoseintolerant

har samme problemet...en grei melk å drikke er den laktosereduserte melken..opplever ingen bivirkninger med den..ost kan jeg spise ..ellers opplever jeg visse problemer med noen typer frukt..f.eks bananer..(ingen aning hvorfor)..ble laktoseintolerant etter en glukosekur forskrevet av sykehyset>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...