Gå til innhold

Koldtbord - drepende kjedelig?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Nei klart, jeg mener ikke at en bør være kjip..og tviholde på alle prinsipper, sånn for prinsippenes skyld..:)

De gangene jeg har hatt barn på besøk har jeg selvsavgt forhørt meg om hva de liker først, og deretter prøvd å komme på noe som alle kan spise - voksne som barn.

Jeg synes bare trenden med ekstrem tilrettelegging på alle områder er uheldig, ikke minst for ungene selv.

Enig med deg i akkurat det! Litt tilrettelegging kan være greit, men så er det stopp :-)

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Dorthe

10

• flisa

9

• laguna1365380434

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skinke er vel det eneste av dette her mine barn liker... så de er nok like sære som dine ;-)

*Hehe* Jaja, så har vi vel kresne barn vi da. :o) Men herlige er de!

Da tør jeg ikke engang nevne hva de likte av det som var på kakebordet... :o/

Skrevet

Det syntes jeg også - helt til jeg fikk megakresne unger sjøl....

Noen ganger blir jeg sprø av foreldre til altetende unger. De har bare ingen forutsetninger til å forstå hvordan det er å leve med superkresne småfolk....

Hos oss er det stort sett ingen egne menyer for småfolka, men innrømmer at fristelsen til å lage egen "barnevennlig" mat er der i blant. Selv om frøkna på fem er storfornøyd med skive med leverpostei eller bare smør hver dag, er det ikke alltid mor synes dette er nok. kan da ikke tvinge maten i henne heller - selv om lysten til tider er der :-/

Så hva gjør man?

....man kapitulerer, og det er helt greit synes jeg. Jeg synes alle skal trives rundt middagsbordet, og hyl og skrik fordi foreldrene rir kjepphester og skal presse i ungene all slags mat - nei det gidder hvertfall ikke jeg

Gjest pelargonia
Skrevet

Menyen her var:

kyllinglår, aspik, røykalaks, kald eggerøre, roastbiff, skinke og potetsalat. Mulig mine er sære i matveien, men de spiser ikke noe av dette.

I selskap er det deilig å bli servert synes jeg. :o) Men jeg skjønner jo det økonomiske aspektet da.

Hvis du skulle ønske litt sammenlikningsgrunnlag: Mine spiser kyllinglår, røykalaks, kald eggerøre, roastbiff, skinke og potetsalat (plukker bort løken/purreløken).

Gjest togli
Skrevet

Hva du mener om småunger, har du jo ikke akkurat lagt skjul på tidligere heller.

Det høres ut som du bare synes det finnes bortskjemte snørrunger.

Ingen unger er bare perfekte hele tiden, kan skje finner du ut det en dag, om du får noen selv.

Jeg gikk foresten forbi det jeg tror var den butikken du jobber i her om dagen. Jeg elsker slike butikker, men jeg hadde med lillemor. Og selv om hun ikke akkurat river ned hyllene vil jeg tro, fant jeg det best å spasere rett forbi.

Det er ingen god reklame for butikken du driver med.

Uups, elefanthukommelse ;-)

laguna1365380434
Skrevet

Det syntes jeg også - helt til jeg fikk megakresne unger sjøl....

Noen ganger blir jeg sprø av foreldre til altetende unger. De har bare ingen forutsetninger til å forstå hvordan det er å leve med superkresne småfolk....

Hos oss er det stort sett ingen egne menyer for småfolka, men innrømmer at fristelsen til å lage egen "barnevennlig" mat er der i blant. Selv om frøkna på fem er storfornøyd med skive med leverpostei eller bare smør hver dag, er det ikke alltid mor synes dette er nok. kan da ikke tvinge maten i henne heller - selv om lysten til tider er der :-/

Så hva gjør man?

Nei si det? Det er sikkert ikke enkelt å gjennomføre slikt i praksis, og jeg sier ikke at alle prisipper må tviholdes på..

Jeg synes bare det er ekkelt med unger som har lært seg at det er helt naturlig at barn skal særbehandles i matveien..

Og sier ting som at : jeg for lov til å spise pølse, det får jeg hjemme så finn det, liksom..Det er æsj.

Skrevet

Nei si det? Det er sikkert ikke enkelt å gjennomføre slikt i praksis, og jeg sier ikke at alle prisipper må tviholdes på..

Jeg synes bare det er ekkelt med unger som har lært seg at det er helt naturlig at barn skal særbehandles i matveien..

Og sier ting som at : jeg for lov til å spise pølse, det får jeg hjemme så finn det, liksom..Det er æsj.

....*kremt*.....

sånn for ordens skyld vil jeg bare få påpeke at barn_kan_være høflige og ha god oppdragelse selv om ikke de er altetende...!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Uups, elefanthukommelse ;-)

Ja, jeg har visst det.

Hadde det bare vært så vel:)

Jeg tror ikke de i heimen her er like enige.

Jeg er nemlig en veldig distre og glemsk person, så jeg får ta det som et kompliment:)

Gjest pelargonia
Skrevet

Menyen her var:

kyllinglår, aspik, røykalaks, kald eggerøre, roastbiff, skinke og potetsalat. Mulig mine er sære i matveien, men de spiser ikke noe av dette.

I selskap er det deilig å bli servert synes jeg. :o) Men jeg skjønner jo det økonomiske aspektet da.

Et lite tillegg: Jeg synes til tider min barn er kresne, det er ikke slik at de spiser alt de får, men vanlig mat kan de stort sett spise.

Skrevet

Men det er kanskje fordi han er ungen din det da? ;o)

Tror ikke det spiller noen rolle, nei :o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er jeg enig i.

Men er det så mange unger som er slik da?

Her renner det haugevis med unger ut og inn dørene hver dag, og jeg kan ikke huske å ha opplevd dette noengang.

Skrevet

Det mest ekstreme eksempelet på kresne barn opplevde jeg en gang i Hellas. Noen venninner og jeg ble kjent med en alenemor med to barn. Hun fortalte høylydt om hvor kresne barna hennes var, de spiste bare spaghetti UTEN kjøttsaus på restaurant/taverna. Ingenting annet! Og det sa hun uten å være flau engang...

Litt senere fant jeg ut at det var moren som la de sterkeste føringene. Med svært enkel lokking/fristing, så spiste de villig vekk frukten jeg hadde kjøpt på markedet (ting de ikke turte smake på med en gang jeg bød de). Med løfte om at hvis de prøvde, og ikke likte, så var det helt greit om de spyttet ut (vi satt ute) borte i buskene. Det var det som skulle til. Moren satt og måpte.

Så jeg er med på det du sier. Altså - om det er veldig "voksen" mat som serveres, og kun det (altså ikke koldtbord, der det er variert mat), så kan man kanskje ha en mer barnevennlig rett i tillegg, uten at det nødvendigvis MÅ være pølser & pizza.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tror ikke det spiller noen rolle, nei :o)

Det er mulig at jeg er litt hårsår jeg da.

Men det er sant at jeg ikke turde gå inn i butikken altså.

Det kan jo hende det var en helt annen butikk da, det vet jeg jo ikke.

Synes det er spennende med slike butikker.

Skrevet

Sært, tilogmed roastbiffen fra gilde på ica koster bare 299 kr kg, og i disken på ica 199 kr kg. Men sistnevnte har litt lite krydder synes jeg.

Det er ikke noe problem å lage selv. :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Et lite tillegg: Jeg synes til tider min barn er kresne, det er ikke slik at de spiser alt de får, men vanlig mat kan de stort sett spise.

Her er det 14-åringen som er mest kresen.

Skrevet

Jeg synes koldtbord er å foretrekke framfor varmrett(er). Jeg liker å forsyne meg av det jeg liker, og så mye eller lite som jeg ønsker. Dessuten er det ofte mye forskjellig deilig sjømat, og det er noe av det beste jeg vet! :)

Skrevet

Det er ikke noe problem å lage selv. :)

Nei, jeg sliter mest med at jeg mangler sånn oppskjærer, så jeg ender med alt for tykke skiver.

Å skjære tynt "for hånd" får jeg ikke til.

Skrevet

Koldtbord er min absolutte favoritt. Da kan jeg plukke det jeg spiser og det jeg tåler og slipper å plage vertskapet med mine allergier.

Gjest togli
Skrevet

*Hehe* Jaja, så har vi vel kresne barn vi da. :o) Men herlige er de!

Da tør jeg ikke engang nevne hva de likte av det som var på kakebordet... :o/

Som å høre om mine det, ja ;-)

Femåringen liker nesten ikke kaker heller hun, så... Men det tar ikke mor like tungt!

Problemet er når ungene ikke liker noenting _før_ kakene kommer på bordet. Masse kaker og søtt på tom mage gjør syvåringen til et mareritt (selv om hun er verdens greieste til daglig). Skulle sett henne når hun la seg i kveld. Ungen var sint som ei furie. For å erte søstra, dyppa hun hårklemma hennes i do. Etter reprimande fra hu' mor, løp hun hylende inn på rommet og sovna momentant..jaja...

Gjest togli
Skrevet

Når du nå har moderert uttalelsene dine, må jeg si meg helt enig! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...