Gå til innhold

Koldtbord - drepende kjedelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg sliter mest med at jeg mangler sånn oppskjærer, så jeg ender med alt for tykke skiver.

Å skjære tynt "for hånd" får jeg ikke til.

Jeg synes de skjærer for tynt på butikkene, jeg vil ha litt tykkere skiver. :) Men jeg er ikke så veldig glad i roastbiff selv. Jeg har laget det noen ganger fordi datteren min var helt hekta en periode. Som femåring ville hun helst gå på den kafeen hvor hun kunne få ciabatta med brie og roastbiff. :)

Fortsetter under...

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Dorthe

10

• flisa

9

• laguna1365380434

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

....*kremt*.....

sånn for ordens skyld vil jeg bare få påpeke at barn_kan_være høflige og ha god oppdragelse selv om ikke de er altetende...!

Hehe, den må jeg få lov til å skrive under på også ;-)

Gjest togli
Skrevet

Ja, jeg har visst det.

Hadde det bare vært så vel:)

Jeg tror ikke de i heimen her er like enige.

Jeg er nemlig en veldig distre og glemsk person, så jeg får ta det som et kompliment:)

Ja, gjør det :-)

Jeg husker sjelden noe bak nickene...Til tider nesten litt pinlig :-/

Skrevet

Jeg synes de skjærer for tynt på butikkene, jeg vil ha litt tykkere skiver. :) Men jeg er ikke så veldig glad i roastbiff selv. Jeg har laget det noen ganger fordi datteren min var helt hekta en periode. Som femåring ville hun helst gå på den kafeen hvor hun kunne få ciabatta med brie og roastbiff. :)

Ja, vet at noen butikker skjærer litt vel tynt, men synes gilde får det bra til i pakkene sine :-)

Dersom butikkskivene er litt tynne så dynger jeg bare på flere av dem.

Når det gjelder annet kjøtt derimot, som ikke skal være pålegg, elsker jeg tykke skiver.

Skrevet

KOldtbord er herlig om man ikke bare har aspic og eggerøre - mange er litt gjerrige...

Nei, det skal være alt mulig - og også varme retter, tja heter det koldtbord da også?

Varm leverpostei med stekt sopp og bacon

Laks

karbonader

SJØMAT I HAUGER

Kaviar

oster

åååååååååådetergodt!

Gjest pelargonia
Skrevet

Her er det 14-åringen som er mest kresen.

Det er ikke alltid alderen som er avgjørende. Jeg husker et par som kom på besøk. Mannen var rystet fordi hun spiste hos oss. Hun fikk varme horn med gulost. Han hadde nesten aldri sett henne spise hos andre før, hun spiste stort sett bare pannekaker. :)

Annonse

Skrevet

Det er mulig at jeg er litt hårsår jeg da.

Men det er sant at jeg ikke turde gå inn i butikken altså.

Det kan jo hende det var en helt annen butikk da, det vet jeg jo ikke.

Synes det er spennende med slike butikker.

Det er flere ;o)

Og han mannen i den andre er ikke god.

Skrevet

Det mest ekstreme eksempelet på kresne barn opplevde jeg en gang i Hellas. Noen venninner og jeg ble kjent med en alenemor med to barn. Hun fortalte høylydt om hvor kresne barna hennes var, de spiste bare spaghetti UTEN kjøttsaus på restaurant/taverna. Ingenting annet! Og det sa hun uten å være flau engang...

Litt senere fant jeg ut at det var moren som la de sterkeste føringene. Med svært enkel lokking/fristing, så spiste de villig vekk frukten jeg hadde kjøpt på markedet (ting de ikke turte smake på med en gang jeg bød de). Med løfte om at hvis de prøvde, og ikke likte, så var det helt greit om de spyttet ut (vi satt ute) borte i buskene. Det var det som skulle til. Moren satt og måpte.

Så jeg er med på det du sier. Altså - om det er veldig "voksen" mat som serveres, og kun det (altså ikke koldtbord, der det er variert mat), så kan man kanskje ha en mer barnevennlig rett i tillegg, uten at det nødvendigvis MÅ være pølser & pizza.

Enig har opplevd sånn eunger jeg også - som mora tydeligvis ikke orket å jobber noe særlige med - så de levde på pølsebrød med Nugatti - grusomt syns jeg. De spiste andre ting om man "tvang dem" litt - oglikte det også - latskap var det der i gården i alle fall - ungene skulle ikke være "til bry".

Skrevet

Menyen her var:

kyllinglår, aspik, røykalaks, kald eggerøre, roastbiff, skinke og potetsalat. Mulig mine er sære i matveien, men de spiser ikke noe av dette.

I selskap er det deilig å bli servert synes jeg. :o) Men jeg skjønner jo det økonomiske aspektet da.

Det hørtes ikke ut som et skikkelig koldbord...bare noen helt få retter jo! Hva med karbonadene, småpølsene, -kjøttpålegget, ost/saltkjeks, druer, vanlig salat, etc. etc. baguetter, loff?

Skrevet

Har ikke noe i mot koldtbord egentlig, men jeg liker ikke buffeter generelt. Liker å bli servert når jeg er på fest. ;-)

Men for barn må vel koldtbord være perfekt. For det første er det "lov" å velge det man liker (og man skal vel være rimelig sær for å ikke finne noe på et gjennomsnitts koldtbord) og for det andre er det "lov" å vandre litt, man trenger ikke å sitte så mye i ro. Det må jo være perfekt for de små.

En annen ting, og med fare for å erte på meg en hel haug med folk her: Jeg syns det er en uting å sette likhetstegn mellom barnevennlig mat og pølser med pommes frittes. hvorfor kan ikke barn spise allminnelig mat, i mindre porsjoner, i stedet for å bli tilbudt de der evinnelige -og usunne- pølsene overalt?!

MVH

Mine unger blir fornærmet om de må spise pølser - de vil ha KJØTT :)

Skrevet

Bedre enn sodd ihvertfall! Det er det kjedeligste jeg kan serveres.

men jeg er enig, helt kaldt koldtbord,med bare veldig tradisjonelle retter, er kjedelig.

De koldtbordene jeg har spist de siste årene, har vært preget av mye godt og tapas-aktig, tror det er mer vanlig ihvertfall rundt her (hvor det er stort tilbud av slikt). Da er det også noe som er lunkent / varmt. (Spanske kjøttboller, marinert kylling, spennende oster, salater som virkelig smaker noe, sjømat som ikke bare er røkt overfet oppdrettsfisk, osv) med tilhørende god drikke.

Da er det det beste man kan få, da alle finner noe en liker, og en kan bestemme selv.

Mine barn (og jeg) liker kald roastbeef, kald eggerøre, spekeskinke, potetsalat, waldorfsalat og annen standard koldtbormat også, vi, men det er ikke spennende, det er jeg enig i.

Sodd!!! NAM

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Enig har opplevd sånn eunger jeg også - som mora tydeligvis ikke orket å jobber noe særlige med - så de levde på pølsebrød med Nugatti - grusomt syns jeg. De spiste andre ting om man "tvang dem" litt - oglikte det også - latskap var det der i gården i alle fall - ungene skulle ikke være "til bry".

Jeg har sikkert sagt det før, men venninna mi tok med nugatti til ungene på hotellferie.

Hun er veldig snill og grei altså, men da synes jeg hun var vel"snill"

Gjest bebba
Skrevet

Ja, gjør det :-)

Jeg husker sjelden noe bak nickene...Til tider nesten litt pinlig :-/

Der er vi i samme båt;

Annonse

Skrevet

Jeg har sikkert sagt det før, men venninna mi tok med nugatti til ungene på hotellferie.

Hun er veldig snill og grei altså, men da synes jeg hun var vel"snill"

Hehe . . ............*host* det gjorde jeg til Frankrike i fjor også - heldigvis likte de alt det gode man fikk kjøpt der :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er ikke alltid alderen som er avgjørende. Jeg husker et par som kom på besøk. Mannen var rystet fordi hun spiste hos oss. Hun fikk varme horn med gulost. Han hadde nesten aldri sett henne spise hos andre før, hun spiste stort sett bare pannekaker. :)

Jeg har hatt som prinsipp at jeg ikke skal lage ekstramat til ungene. Dette har jeg innført for alle tre.

Likevel er de svært forskjellig.

Hun eldste er helt håpløs i matveien. Hun klager alltid på at vi ikke har mat, selv om kjøleskapet er fullt. Han mellomste er bedre, og hun minste spiser de rareste ting. Hun bøtter innpå med paprika, selleri osv.

Gjest pelargonia
Skrevet

Jeg har hatt som prinsipp at jeg ikke skal lage ekstramat til ungene. Dette har jeg innført for alle tre.

Likevel er de svært forskjellig.

Hun eldste er helt håpløs i matveien. Hun klager alltid på at vi ikke har mat, selv om kjøleskapet er fullt. Han mellomste er bedre, og hun minste spiser de rareste ting. Hun bøtter innpå med paprika, selleri osv.

Ja, visst er de forskjellige. Jeg kom bare til å tenke på den sære damen. :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hehe . . ............*host* det gjorde jeg til Frankrike i fjor også - heldigvis likte de alt det gode man fikk kjøpt der :)

Du gjorde ikke det?;o)

Ok, du er sikkert snill med barna ihvertfall.

Det er hun også.

Skrevet

Du gjorde ikke det?;o)

Ok, du er sikkert snill med barna ihvertfall.

Det er hun også.

Jeg var mest redd for at vi ikke klarte å kjøpe noe - for vi kan jo ikek fransk - hadde med kaviar og skinkeost og sånn også .- - - hehe

Skrevet

Hadde det egentlig vært bedre med tradisjonell festmiddag da?

Poenget med koldtbord er at alle skal kunne finne noe de liker; noe man aldri klarer å få til med festmiddag.

Men det høres ut som om koldtbordet på festen du var på var dårlig planlagt - er selv vant til at man alltid tar hensyn til barna og har med en del forskjellige matvarer som barna liker godt - varme karbonader eksempelvis ;-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er flere ;o)

Og han mannen i den andre er ikke god.

Er han ikke?

Jeg tar meg en tur til Grunnerløkka av og til.

Synes det er så koselig å gå der. Føler at jeg er litt på sydentur;o)

Men jeg er visst litt sur og gretten for tiden jeg. Du vet hvorfor.Får prøve ikke la det gå utover alle andre. Det går litt bedre nå, men jeg får litt tilbakeslag noen dager eller timer. Det svinger litt.Dessuten har jeg blitt syk og nå da, men det går vel over det også;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...