Gå til innhold

Koldtbord - drepende kjedelig?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg var mest redd for at vi ikke klarte å kjøpe noe - for vi kan jo ikek fransk - hadde med kaviar og skinkeost og sånn også .- - - hehe

*LOL*

Jeg har en språkkyndig mann, så jeg slipper å bekymre meg for det.

Fortsetter under...

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Dorthe

10

• flisa

9

• laguna1365380434

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*LOL*

Jeg har en språkkyndig mann, så jeg slipper å bekymre meg for det.

Min mann kan ALT på fransk - utenom språket *snurt* hehe

Skrevet

Enig har opplevd sånn eunger jeg også - som mora tydeligvis ikke orket å jobber noe særlige med - så de levde på pølsebrød med Nugatti - grusomt syns jeg. De spiste andre ting om man "tvang dem" litt - oglikte det også - latskap var det der i gården i alle fall - ungene skulle ikke være "til bry".

Har det omvendte problemet her i gården i forhold til Nugatti og sånn.

Ungene får ikke Nugatti og sjokoladepålegg annet enn til kveldsmaten (for at det skal være et høydepunkt).

Men lillegutt på 2,5 vil kun ved svært sjeldne anledninger ha dette på brødskiva. Samværsbarnet på 7,5 har hatt det som tradisjon i mange år, men vil nå stort sett ikke ha slikt på brødskiva lengre hun heller...

Jaja, ikke verdens største problem det der da - annet enn at vi har skapet fullt av diverse slikt pålegg som med tiden må lempes fordi det går ut på dato *s*

Men apropos bortskjemte barn: Hvordan får man en jente på 7,5 til å spise kjøtt og fisk? Hun vil bare ha grønnsaker...

Skrevet

Er han ikke?

Jeg tar meg en tur til Grunnerløkka av og til.

Synes det er så koselig å gå der. Føler at jeg er litt på sydentur;o)

Men jeg er visst litt sur og gretten for tiden jeg. Du vet hvorfor.Får prøve ikke la det gå utover alle andre. Det går litt bedre nå, men jeg får litt tilbakeslag noen dager eller timer. Det svinger litt.Dessuten har jeg blitt syk og nå da, men det går vel over det også;o)

Nei, han har jeg sett slått ned en av kundene utpå gata. Skikkelig bolefyr så laguna er en engel i forhold ;o)

Håper det går bedre forresten :o)

Skrevet

Jeg har hatt som prinsipp at jeg ikke skal lage ekstramat til ungene. Dette har jeg innført for alle tre.

Likevel er de svært forskjellig.

Hun eldste er helt håpløs i matveien. Hun klager alltid på at vi ikke har mat, selv om kjøleskapet er fullt. Han mellomste er bedre, og hun minste spiser de rareste ting. Hun bøtter innpå med paprika, selleri osv.

Det høres ut som mine tre og i samme rekkefølge.

Annonse

Skrevet

Jeg var mest redd for at vi ikke klarte å kjøpe noe - for vi kan jo ikek fransk - hadde med kaviar og skinkeost og sånn også .- - - hehe

Jeg kunne ikke gresk første gang jeg skulle til Hellas heller (ikke at jeg kan nå heller, men nå har jeg i alle fall et visst vokabular). Og jeg reiser ikke til steder der man finner menyen på svorsk for å si det sånn. Men har aldri hatt problemer med å få kjøpt meg mat uansett. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Her var det visst ikke mye støtte å få? Ikke fra meg heller, forresten, for jeg er av dem som elsker koldtbord og buffeter! Særlig eldstemann elsker slik mat, å få plukke seg det han vil, da nikoser han seg. Finner alltid noe til yngstemann på fire også. Men jeg syns godt det kan være et par små varmretter ved siden av, hjemmelagde karbonader el.l.

Gjest kylling og skinke
Skrevet

Menyen her var:

kyllinglår, aspik, røykalaks, kald eggerøre, roastbiff, skinke og potetsalat. Mulig mine er sære i matveien, men de spiser ikke noe av dette.

I selskap er det deilig å bli servert synes jeg. :o) Men jeg skjønner jo det økonomiske aspektet da.

For meg er kylling (med ltt hjelp for de minste av en voksen til å skjære løs kjøttet hvis det var kyllinglår) og skinke helt standard mat som barna alltid har spist. Eggerøre likeså, den er bedre lunken, men god kald også, på smørbrød / brødskive.

Det var vel ikke ren aspik heller, var det ikke noe mat (fiskepudding etc) inni denne?

Og biter av agurk, paprika og annen salat / pynt er vel også barnevennlig?

Jeg er enig at det var et kjedelig koldtbord, men jeg synes det er rart når bana ikke liker noe av det.

Skrevet

Koldtbord er min absolutte favoritt. Da kan jeg plukke det jeg spiser og det jeg tåler og slipper å plage vertskapet med mine allergier.

Det argumentet kjøper jeg uten å blunke, har nemlig en søster som ikke tåler løk og det er til tider et mareritt.

Skrevet

Det hørtes ikke ut som et skikkelig koldbord...bare noen helt få retter jo! Hva med karbonadene, småpølsene, -kjøttpålegget, ost/saltkjeks, druer, vanlig salat, etc. etc. baguetter, loff?

Det var grovbrød da, knusktørt sådant...

Hadde det du skisserer vært med så hadde jeg ikke klaget!

Skrevet

Jeg har sikkert sagt det før, men venninna mi tok med nugatti til ungene på hotellferie.

Hun er veldig snill og grei altså, men da synes jeg hun var vel"snill"

Jeg har tatt med Nugatti på hotell-ferie mange ganger. Nå er ikke det nødvendig lenger, for det første så har de fleste hoteller sjokoladepålegg i små pakker - og for det andre så er barna blitt så store at de spiser mer og mer av annen mat.

Så selv om jeg har vært relativt slapp mht å "tvinge" barna mine til å smake på alt mulig, så går det seg som regel til etterhvert.

fei1365380229
Skrevet

Har ikke lest de andre svarene under her, men her vil jeg vel kanskje si at det heller er du som er drepende kjedelig.

Det var ikke småtteri til ting du ikke likte heller da, hva liker du - de tre P'er pizza, pølser og pannekaker? :o)

Vi fikk koldbord på navnfesten sist, vi har fire unger som var med, de storkoste seg og yngstemann var ca. 3 år.

Annonse

Gjest sirila
Skrevet

Det kjedeligste jeg vet er iallfall voksne mennesker som "ikke liker ditt og ikke liker datt", og det mest uoppdragne jeg vet er folk som sitter å pirker i maten for de finner ikke noe de liker...

Skrevet

Koldbord - drepende kjedelig?? Vel, jeg er ikke enig med deg i det hele tatt. Gode koldtbord er alt annet enn kjedelige. Og noe mer barnevennlig skal man vel lete lenge etter?? Man skal være ekstremt sær i matveien om man ikke finner noe som man liker på et koldtbord - ung eller gammel.

I vår familie har man ofte koldtbord ved anledninger, og når det er kylling, karbonader, roastbiff, skinke, reker, salat, diverse sauser, godt brød etc, etc så er man rimelig amputert i smaksløkene om man ikke finner noe man liker.

Og du bør kanskje tenke over at det kanskje ikke er så rart at dine unger ikke liker ditt og datt, om du så tydelig selv gir uttrykk for hva som er godt og ikke er godt...

Beste hilsen fra

Skrevet

Det mest ekstreme eksempelet på kresne barn opplevde jeg en gang i Hellas. Noen venninner og jeg ble kjent med en alenemor med to barn. Hun fortalte høylydt om hvor kresne barna hennes var, de spiste bare spaghetti UTEN kjøttsaus på restaurant/taverna. Ingenting annet! Og det sa hun uten å være flau engang...

Litt senere fant jeg ut at det var moren som la de sterkeste føringene. Med svært enkel lokking/fristing, så spiste de villig vekk frukten jeg hadde kjøpt på markedet (ting de ikke turte smake på med en gang jeg bød de). Med løfte om at hvis de prøvde, og ikke likte, så var det helt greit om de spyttet ut (vi satt ute) borte i buskene. Det var det som skulle til. Moren satt og måpte.

Så jeg er med på det du sier. Altså - om det er veldig "voksen" mat som serveres, og kun det (altså ikke koldtbord, der det er variert mat), så kan man kanskje ha en mer barnevennlig rett i tillegg, uten at det nødvendigvis MÅ være pølser & pizza.

Jeg har også opplevd at noen (ikke alle!) kresne unger er kresne fordi foreldrene legger føringene. En kresen unge jeg kjenner strakk seg etter syltetøyet, og i det han tar skålen, så sier moren "ja men **** du liker da ikke det!". Jadda... Og ungen satt fra seg syltetøyet igjen... Moren fikk korreks fra oss andre ved bordet, men da var det for sent, ungen husket at h*n ikke likte syltetøy.

Trist!

Selv har vi et barn som til tider er kresen i matveien. Men hun får streng beskjed når hun prøver seg med "jeg liker ikke" det og det at det er lov til å ikke ha lyst på noe innomellom, men man sier ikke at man ikke liker det. Det er fryktelig ufordragelig med folk (barn og voksne) som på død og liv må ramse opp alt de ikke liker ved en hver "passende" anledning. Det er ting jeg også ikke er overbegeistra for, men jeg klarer å holde det for meg selv ;-)

Beste hilsen fra

Skrevet

....*kremt*.....

sånn for ordens skyld vil jeg bare få påpeke at barn_kan_være høflige og ha god oppdragelse selv om ikke de er altetende...!

;o) Sikker på det? Neida, jeg er enig. Min datter er heller ikke altetende (selv om vi forsøker å legge forholdene til rette for det aldri så mye...).

Poenget må være at man ikke lager en stor sak ut av at man ikke er altetende. Jeg kommer _aldri_ til å glemme hun jeg sommerjobbet sammen med som i stedet for å spise frokostbrødet med syltetøy i fred, på død og liv måtte fortelle at det var det eneste hun likte. Og som i stedet for å bare sende kaken videre, høyt og tydelig proklamerte "eg lige ikkje bløtkake, det e vemmelig!"....

Beste hilsen fra

mariaflyfly
Skrevet

Koldbord - drepende kjedelig?? Vel, jeg er ikke enig med deg i det hele tatt. Gode koldtbord er alt annet enn kjedelige. Og noe mer barnevennlig skal man vel lete lenge etter?? Man skal være ekstremt sær i matveien om man ikke finner noe som man liker på et koldtbord - ung eller gammel.

I vår familie har man ofte koldtbord ved anledninger, og når det er kylling, karbonader, roastbiff, skinke, reker, salat, diverse sauser, godt brød etc, etc så er man rimelig amputert i smaksløkene om man ikke finner noe man liker.

Og du bør kanskje tenke over at det kanskje ikke er så rart at dine unger ikke liker ditt og datt, om du så tydelig selv gir uttrykk for hva som er godt og ikke er godt...

Beste hilsen fra

Jeg er helt enig med deg, snø.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg regner med at valgmulighetene ikke var fullt så trange?

Jeg synes det er ekkelt med kresne småunger som lærer seg hjemme at de burde få macmeny eller noe annet skreddersydd for barneganer borte.

Jeg synes barn skal bli bydd det samme som de andre, og ha lov til å takke nei.

Jeg synes foruroligende mange barn er bortskjemte&kresne små monstre, og mer skremmende, jeg synes foruroligende mange synes at dette er helt som det skal være..

Med fare for å få mer pepper en noen gang før på DOL..;)

Jeg er helt enig.

Gjest tuvali
Skrevet

De aller fleste liker "kald fisk, kald eggerøre, spekekjøtt, aspik og rømme-, majones- og sennepsgreier." Kanskje ikke aspik, da. De fleste barn liker også noe av dette, og når du i tillegg sier det var skinke og kylling på koldtbordet, skal man være rimelig kresen, både som barn og voksen for ikke å spise noe, og da ville ikke en varm middagsrett være lett å matche heller. Jeg syns skinke, eggerøre, potetsalat, brød og kylling er kjempebarnevennlig, og det ville ikke falt meg inn å lage noe enda mer spesielt for barna 8barn jeg kjenner spiser da røkelaks og rostbiff også).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...