Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man bør jo ikke skrive dialekt, med mindre det er en spesiell grunn til det, et poeng man ønsker å fremheve eller noe slikt.

Trykkfeiler har vi alle, men det forhindrer ikke at vi bør bestrebe oss på å skrive korrekt. Det lar leseren fokusere på budskapet. Og det er jo viktig.

Nynorsk er ikke dialekt og bør brukes av alle som behersker målformen...!

Og ja - du kan godt se på dette som en oppfordring:-)

Gjest Calóni
Skrevet

Man må vel ha en viss standard på et så nobelt sted som dette?

Synes ikke noe om å slenge rundt seg med slurvete språk i hytt og pine. Det er bra at noen passer på og på sitt vis prøver å gjøre verden til et bedre sted å lese. Innholdet i innlegg er jo tross alt ikke det viktigste da.

Tørk opp etter deg, du drypper av sarkasme! *flire*

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Men det virker jo som om det er de som ellers har lite å bidra med som er kvassest på å kaste seg over den første manglende dobbekonsonanten, eller ordelingsfeilen de ser..;)

Sånn : dette hakke du greie på..Fordi du er...dum! og skrev vaske maskin..F.eks.

Det har jo ofte mye med saken å gjøre. Det kan jo skje den beste når det går litt fort i svingene.

Det er pur hersketeknikk, og det tar seg dårlig ut, og det reflekterer myye verre på retteren enn på den uheldige trykkleifprodusenten, synes nå jeg.

Men ikke når det kommer til SMS-språk. Det er en vederstyggelighet. Alltid..;)

*gammel&konservativ*

Nei, det er klart, manglende orddeling er jo aldri irriterende eller forvirrende å lese. Enten man liker pult ost eller ikke, som en sløyd lærer på små skolen sa, idet han små løp ned over hoved gata med regn jakka under armen ;)

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jøss! Trodde jeg var den eneste "i hele verden" som plent nekter å skrive 'd' i stedet for 'det' på sms.

:-)

Vi er flere.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hva er problemet med å skrive skikkelig? Det koster da ikke mer å føre et godt språk enn et dårlig språk. Språklig tafatthet og/eller slurv er en sikker måte å drepe innholdet på - det er vanskelig å ta tekstforfatter og innhold på alvor dersom formen faller gjennom.

Dialekter hører for øvrig bare unntaksvis hjemme i skrift, det er ikke alle forunt å begripe all verdens knot fra fjell og fjord. Fjortis-tekstingen gidder jeg ikke nevne engang...

PS: Skriveleifer er en annen sak.

Hva med folk som ikke skriver så godt norsk, bør de holde seg borte fra DOL mener du?

laguna1365380434
Skrevet

Nei, det er klart, manglende orddeling er jo aldri irriterende eller forvirrende å lese. Enten man liker pult ost eller ikke, som en sløyd lærer på små skolen sa, idet han små løp ned over hoved gata med regn jakka under armen ;)

Joda det er det..;)

Men ikke verre en at jeg skjønner budskapet, og MÅ jeg påpeke det er det jo ikke fordi jeg ikke skjønner, men fordi jeg ønsker å være vrang.

Skrevet

Hva med folk som ikke skriver så godt norsk, bør de holde seg borte fra DOL mener du?

Hvis du gidder å være hyggelig og legge godviljen til, skjønner du sikkert at jeg ikke snakker om folk som ikke har norsk som morsmål (jaggu meg langt de fleste på kloden) og / eller som sliter med dysleksi.

Enn du, da? Hva mener du?

Gjest Calóni
Skrevet

Joda det er det..;)

Men ikke verre en at jeg skjønner budskapet, og MÅ jeg påpeke det er det jo ikke fordi jeg ikke skjønner, men fordi jeg ønsker å være vrang.

Uten at jeg skal begynne en krangel/diskusjon på dette nå (jeg skal på trening straks), så henger vel det med irritasjon over skrivefeil, og kanskje spesielt orddeling, at dette ikke er det kan man kalle skrivefeil, men rett og slett en retning utviklingen av språket har tatt. Å hekte ordene sammen er en norsk ting, i motsetning til å dele det opp, som de gjør på engelsk. Mange ser da på dette med orddeling som er form for amerikanisering av språket.

Jeg tror det er mer "akseptert" å protestere mot "skjøttboller" og "skjino", men det handler egentlig om det samme.

Før hadde en person gjerne en talefeil dersom han sa "skjole", eller det var en skrivefeil dersom han skrev "selskaps kjole".

Nå er det derimot akseptert å si SJ der det egentlig skal være KJ. Mest blant den yngre garde foreløpig, men de blir jo også eldre en dag, og skal føre språket videre til sine barn.

Orddelingen er også et slikt fenomen. Å dele opp ord blir av mange ikke lenger sett på som en skrivefeil, men bare en måte å skrive på ("amerikanerne gjør det, så hvorfor kan ikke vi kunne gjøre det?"). Dersom "alle" begynner å dele opp ordene på den måten, og fører det videre til sine barn etc, så får vi det samme som med KJ/SJ-lyden.

Det er selvsagt opp til hver enkelt å mene sitt om den saken. Men mye av grunnen til at folk (jepp, jeg også!) kommenterer slike orddelingsfeil er nettopp det at de ser trenden, og irriterer seg like mye over den som over sjino og sjøttboller.

Men noen folk synes kanskje det er okay at språket utvikler seg i enten en av eller begge de retningene, men -det- er en helt annen sak igjen :)

laguna1365380434
Skrevet

Uten at jeg skal begynne en krangel/diskusjon på dette nå (jeg skal på trening straks), så henger vel det med irritasjon over skrivefeil, og kanskje spesielt orddeling, at dette ikke er det kan man kalle skrivefeil, men rett og slett en retning utviklingen av språket har tatt. Å hekte ordene sammen er en norsk ting, i motsetning til å dele det opp, som de gjør på engelsk. Mange ser da på dette med orddeling som er form for amerikanisering av språket.

Jeg tror det er mer "akseptert" å protestere mot "skjøttboller" og "skjino", men det handler egentlig om det samme.

Før hadde en person gjerne en talefeil dersom han sa "skjole", eller det var en skrivefeil dersom han skrev "selskaps kjole".

Nå er det derimot akseptert å si SJ der det egentlig skal være KJ. Mest blant den yngre garde foreløpig, men de blir jo også eldre en dag, og skal føre språket videre til sine barn.

Orddelingen er også et slikt fenomen. Å dele opp ord blir av mange ikke lenger sett på som en skrivefeil, men bare en måte å skrive på ("amerikanerne gjør det, så hvorfor kan ikke vi kunne gjøre det?"). Dersom "alle" begynner å dele opp ordene på den måten, og fører det videre til sine barn etc, så får vi det samme som med KJ/SJ-lyden.

Det er selvsagt opp til hver enkelt å mene sitt om den saken. Men mye av grunnen til at folk (jepp, jeg også!) kommenterer slike orddelingsfeil er nettopp det at de ser trenden, og irriterer seg like mye over den som over sjino og sjøttboller.

Men noen folk synes kanskje det er okay at språket utvikler seg i enten en av eller begge de retningene, men -det- er en helt annen sak igjen :)

Jeg er enig i at det er mye ille å se når det kommer til språk, og jeg mener slett ikke at alle varianter er like OK.

Men jeg mener at alt har sin tid, og at det er utidig å rette tilfeldige mennesker på nett..

Jeg tror ofte at det slett ikke er gjort fordi retteren er alvorlig bekymret for det norske språks utvikling, men tvert om for å dupere meningsmotstandere når de ikke gidder eller makter å finne sakelig motargumentasjon.

Typen min kan finne på å gjøre sånn..Vi kan være midt i en interessant og givende diskusjon, og han kan finne på å melde "at det heter ikke sånn det heter sånn"

Jeg hører selvsagt både han og andre si/utale ting galt fra tid til annen, men jeg gidder aldri å avspore samtalen slik, jeg synes det er smålig.

Det er selvsagt ikke fordi han synes det er viktig at jeg MÅ kunne det han retter meg på, det er pur hersketeknikk, han vil ha vridd diskusjonen over på noe annet, og han vil at jeg skal føle meg dum.

Akkurat det mener jeg er motivasjonen til majoriteten av "dol-retterne" også.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hvis du gidder å være hyggelig og legge godviljen til, skjønner du sikkert at jeg ikke snakker om folk som ikke har norsk som morsmål (jaggu meg langt de fleste på kloden) og / eller som sliter med dysleksi.

Enn du, da? Hva mener du?

Jeg mener selvsagt at vi alle bør anstrenge oss for å skrive så riktig vi kan. Jeg har heller ikke sans for SMS-språk, deling av ord osv.

Men det finnes folk som ikke er så flinke til å skrive riktig norsk, og da tenker jeg ikke bare på fremmedspråklige og folk med dyskelsi.

Og hvis noen som har problemer med rettskrivning skriver inn her for å få råd om samlivsproblemer, psykiske problemer, sykdom eller hva det måtte være, er det bedre at vi svarer på det de spør om fremfor å skremme dem helt bort ved å pirke i språkfeilene deres.

Skrevet

Jeg mener selvsagt at vi alle bør anstrenge oss for å skrive så riktig vi kan. Jeg har heller ikke sans for SMS-språk, deling av ord osv.

Men det finnes folk som ikke er så flinke til å skrive riktig norsk, og da tenker jeg ikke bare på fremmedspråklige og folk med dyskelsi.

Og hvis noen som har problemer med rettskrivning skriver inn her for å få råd om samlivsproblemer, psykiske problemer, sykdom eller hva det måtte være, er det bedre at vi svarer på det de spør om fremfor å skremme dem helt bort ved å pirke i språkfeilene deres.

Jeg er både-og.

Klart at ulykkelige mennesker som ber om råd, godt kan få slippe norsklærer'n på dol.

Men et sted går grensen for aksept av språklig forfall. Det kan man imidlertid holde kjeft om, dersom innskriveren er ulykkelig...

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg er enig i at det er mye ille å se når det kommer til språk, og jeg mener slett ikke at alle varianter er like OK.

Men jeg mener at alt har sin tid, og at det er utidig å rette tilfeldige mennesker på nett..

Jeg tror ofte at det slett ikke er gjort fordi retteren er alvorlig bekymret for det norske språks utvikling, men tvert om for å dupere meningsmotstandere når de ikke gidder eller makter å finne sakelig motargumentasjon.

Typen min kan finne på å gjøre sånn..Vi kan være midt i en interessant og givende diskusjon, og han kan finne på å melde "at det heter ikke sånn det heter sånn"

Jeg hører selvsagt både han og andre si/utale ting galt fra tid til annen, men jeg gidder aldri å avspore samtalen slik, jeg synes det er smålig.

Det er selvsagt ikke fordi han synes det er viktig at jeg MÅ kunne det han retter meg på, det er pur hersketeknikk, han vil ha vridd diskusjonen over på noe annet, og han vil at jeg skal føle meg dum.

Akkurat det mener jeg er motivasjonen til majoriteten av "dol-retterne" også.

Mm, jeg må si meg enig i alt du sier, såvidt jeg kan se. Og det du sier om at det nok ikke er folks bekymring for språkutviklingen som spiller inn når de 'angriper' folk her på dol, så har du nok rett i det på en måte. Men det er nok nettopp denne "bekymringen" eller motviljen mot denne språkutviklingen som gjør at man får den innstillingen at man får lyst til å halshogge de som viderefører den.

Men det er klart, skal man diskutere med noen, så bruker man jo ikke språket som et argument for at det andre mennesket tar feil, det blir for dumt.

Jeg husker enda norsklæreren min på ungdomsskolen, som maste om at vi måtte skrive helt korrekt norsk. "Får jeg en reklamebrosjyre i posten fra et rørleggerfirma, og de ikke har klart å skrive annonsen sin riktig, så hiver jeg brosjyren med en gang. Da kan jeg iallfall ikke stole på at de kan jobben sin!" I hennes øyne kan dermed ikke dyslektikere eller analfabeter være rørleggere, og det blir jo helt feil å stemple inn i hodene på 14-åringer som vi var.

Jeg har som sagt en tendens til å selv kommentere andres skrivefeil (egentlig bare orddelingsfeil, såvidt jeg kan huske). Men dersom jeg ser et innlegg hvor det er mange feil, både i staving, tegnsetting og orddeling, så skjønner jeg jo at her er det ikke bare en "trend" som spiller inn, men at vedkommende har problemer med rettskrivning som h*n helt sikkert er klar over. Men det er nettopp disse som -kan- skrive riktig, men som ikke gidder eller som synes det er "kult" å skrive sånn, -de- vil jeg i strupen på. KILL. ;)

På jobben min har vi en opplysningplakat (a4side, stor skrift, en del bilder) hvor det er syv skrivefeil, derav to orddelingsfeil og tre skj/sj-feil. Dette er masseproduserte plakater som vi har tre av, og som også finnes andre steder.

Jeg startet jo også en tråd her for en stund siden angående "skift leder" på Burger King, hvor en ansatt gikk rundt med navneskilt med "skift leder" på.

Begge de to sistnevnte kan vel i og for seg forstås, men jeg synes det er en uting at sånt forekommer på ting som skal bli offentliggjort. Og de som har skrevet disse plakatene/skiltene, kanskje de er på DOL, så kan vi lære dem hvordan man egentlig skal skrive det ;)

Stavekontrollen på Word kontrollerer jo både staving og grammatikk, men orddeling har den ingen sjanse på, siden det jo er to selvstendige ord som skrives.

Vel, da tar calonien kvelden, sånn at hun er frisk og opplagt til å headhunte nye skriveleifforfattere i morgen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...