Gå til innhold

sukkersyke?

Anbefalte innlegg

Gjest Utslitt og trøtt

Det er flere i min nærmeste familie som har diabetis type 2. Jeg selv er ganske over vektig, men har alikevel vært i god form med mye energi og overskudd.

Det siste året har jeg følt meg mye slappere, har ikke det oveskuddet jeg er vant til. Jeg opplever ganske ofte at det er nesten umulig for meg å holde meg våken.

Merker spesielt dette etter at jeg har spist sjokolade eller lignende søtsaker. Føler meg rett og slett uvel og at jeg bare vil legge meg å sove.

Min fast lege har sjekket om jeg har sukker syke. men han har kun tatt en blodprøve. Å på grunnlag av denne utelukket at jeg har det.

Er det nok grunnlag å sjekke dette på?

Da min søster fikk sukkersyke tror jeg hun måtte sitte å drikke noe over en stund, for deretter å ta prøver, husker ikke helt hva ellers hun gikk gjennom av undersøkelser.

Har legen min utelukket diabetis med denne testen eller burde jeg få han til å ta nærmere undersøkelser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184826-sukkersyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodprøven som ble tatt, hva var det da? Var det bare en sjekk av blodsukkeret ditt der og da? Hvis ikke ville jeg bedt legen måle langtidsblodsukkeret ditt, det sier jo mer.

Tørster du mye i tillegg til slappheten?

En annen ting som kan gjøres, er en blodsukkerbelastning. Snakk med legen din igjen du, hvis du er usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184826-sukkersyke/#findComment-1260029
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det legen din har utelukket, er at du har manifest diabetes. Han har trolig ikke utelukket at du har en begynnende nedsatt glukose-intoleranse. Dette påvises med en såkalt sukker-belastningstest. Du må møte fastende for blodprøve, deretter drikkes en bestemt mengde sukkervann, og blodsukkeret ditt måles påny etter to timer. Da får en sett hvordan kroppen din behandler sukkeret i blodet. Pasienter med begynnende diabetes vil ikke klare åfjærne sukkeret fra blodet like raskt som normalt, og to-timers verdien vil overstige 7 mmol. Syes uansett du skal ta dette seriøst; mosjon og vektreduksjon vil kunne forebygge utvikling av diabetes. Timer hos en kostholdsveileder vil være gunstig for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184826-sukkersyke/#findComment-1260582
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...