våren05 Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Hei! Jeg valgte for 11 år siden å få operert inn silikonimplantat. Etter 5 år måtte jeg reoperere det ene brystet da det hadde dannet seg en hard kapsel rundt brystet. Det andre brystet hadde også noe kapseldannelse, men mindre, så det ble ikke reoperert. I løpet av de siste årene har imidlertid øket sakte men sikkert på, og jeg ville også reoperere dette. Dessverre fikk jeg også plutselig en forverring av det først reopererte brystet: denne gangen med kraftig kapseldannelse med mye smerter og hevelse. Nå ønsker jeg derfor å reoperere begge, alternativ må jeg vel fjerne implantatene, men det er absolutt siste utvei for meg. Jeg har i dette forbindelse følgende spørsmål: Er det noe som helst man kan gjøre for å unngå kapseldannelse? Operasjonsteknikk, type protese, store doser E-vitaminer, noen kirurger som har spesiell erfaring med slike problemer?Noen sier at man må skifte ut implantatene etter x antall år, andre sier at det ikke finnes noe belegg for dette, og at man kan ha dem hele livet. Hva er korrekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184846-kapsel-etter-brystimplantat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente med silikon - 22 år Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei! Så leit å høre at du har fått dette da.. Har du lagt under eller over muskelen? Det er noe mindre sjanse for kapseldannelse hvis du legger under muskel. Du kan også forsøke å legge inn andre implantat..feks saltvann. Silikon har en litt større sjanse til å kapsle seg. Leste at de som får hard kapsel i usa, får tabletter som skal hjelpe...iallefall noen! Ca. halvparten opplever å få mykere bryst, mens det ikke fungerer for andre. Aner ikke om du kan få kjøpt det i norge, men medisinen heter iallefall Zafirlukast. Dette er en helt ufarlig tablett som skal tas hver dag over en periode. Denne tabletten inneholder blant annet e-vitamin, som også skal være noe bra for kapseldannelse. Tabletten ble opprinnelig laget for å forhindre snorking, og for å puste bedre.. men som de siden fant ut -hadde en god effekt på kapseldannelse. Så dette er noe som er helt ufarlig å prøve! Krysser fingrene for deg!! Håper alt kommer til å ordne seg til slutt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184846-kapsel-etter-brystimplantat/#findComment-1260282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente med silikon - 22 år Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei! Så leit å høre at du har fått dette da.. Har du lagt under eller over muskelen? Det er noe mindre sjanse for kapseldannelse hvis du legger under muskel. Du kan også forsøke å legge inn andre implantat..feks saltvann. Silikon har en litt større sjanse til å kapsle seg. Leste at de som får hard kapsel i usa, får tabletter som skal hjelpe...iallefall noen! Ca. halvparten opplever å få mykere bryst, mens det ikke fungerer for andre. Aner ikke om du kan få kjøpt det i norge, men medisinen heter iallefall Zafirlukast. Dette er en helt ufarlig tablett som skal tas hver dag over en periode. Denne tabletten inneholder blant annet e-vitamin, som også skal være noe bra for kapseldannelse. Tabletten ble opprinnelig laget for å forhindre snorking, og for å puste bedre.. men som de siden fant ut -hadde en god effekt på kapseldannelse. Så dette er noe som er helt ufarlig å prøve! Krysser fingrene for deg!! Håper alt kommer til å ordne seg til slutt! Det står "Zafirlukast (Brand name: Accolate)".. så jeg ble litt forvirra her..hehe.. Kan hende selve tablettene heter Accolate, mens det andre er noe denne tabletten inneholder..men det vet jeg ikke. Skal spørre kirurgen der jeg opererte, om han har hørt noe om dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184846-kapsel-etter-brystimplantat/#findComment-1260283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren05 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Det står "Zafirlukast (Brand name: Accolate)".. så jeg ble litt forvirra her..hehe.. Kan hende selve tablettene heter Accolate, mens det andre er noe denne tabletten inneholder..men det vet jeg ikke. Skal spørre kirurgen der jeg opererte, om han har hørt noe om dette! Hei, og tusen takk for råd! Jeg har implantat under muskelen, men det hjalp altså dessverre ikke meg. Lurer nesten på om det er underrapportering om kapseldannelse. Jeg fikk vite at det var noen få som var så uheldige, men av de 6 venner/bekjente i min omgangskrets som jeg kjenner til er vi 3 med dette problemet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184846-kapsel-etter-brystimplantat/#findComment-1260411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kapseldannelse. dvs. økt bindevevsdannelse rundt protesen med skrumpning slik at protesen blir rund og etterhvert hard, er en kjedelig tilstand som fortsatt er et problem hos noen pasienter. Årsaken er i prinsippet ukjent og kan forekomme selv ved førsteklasses teknikk. Sikkert er det at forekomsten er svært lav de første årene, men den øker etter hvert, slik at 10 år frem i tid må man regne med at en betydelig del av pasientene har noe av dette. Hos mange av disse er det så lite uttalt at det ikke er plagsomt, og protesene er bare blitt en tanke mer runde i fasongen uten å bli harde. Litteraturen angir tall i størrelsesorden helt fra ca 5 til ca 50 % og er ganske forvirrende. Er tendensen til slik kapseldannelse svært uttalt der begge protesene blir svært fort harde, er chansene store ( 50 % eller mer) for at de blir fort harde igjen. En løsning kan da være å akseptere å være uten proteser. Alt arrvev må fjernes, og nye proteser legges inn, som oftest under muskelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184846-kapsel-etter-brystimplantat/#findComment-1268982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 PS. I tillegg: E vitaminer osv. har ikke dokumentert effekt. Acculate har usikker effekt på tidlig kapseldannelse men er svært toksisk og kan neppe anbefales av den grunn. Kirurgisk teknikk må forutsettes å være i orden. Blodansamlinger som ikke behandles samt infeksjoner øker forekomsten. Det er usikkert om posisjon under muskelen er bedre, hos noen pasienter er det kanskje det. Ru proteser har mindre kapseldannelse over muskelen, mens fyllstoffet (silikon eller saltvann) trolig spiller mindre rolle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184846-kapsel-etter-brystimplantat/#findComment-1268987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.