bingo99 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Min sønn på 22 år tok ecstasy for et år siden.Har ikke brukt rus siden.Han er blitt noe paranoid,konsentrasjonsproblemer,dårlig hukommelse,ramler ut av samtaler,dårlig selvtillitt og blir lett forvirret og hissig.Han vil komme seg videre i livet som han sier,men har vanskelig for å ta avgjørelser og ha kontroll på det han skal gjøre.Han fungerer også dårlig i sosiale miljøer som på en arbeidsplass.Han skal begynne å ta abilify noe som vi er skeptisk til.Vi ble fortalt at det er ikke noen særlige bivirkninger med dette preparatet og at det er det han trenger ut fra situasjonen,men etter å ha lest omtale er vi usikre om dette er det rette for ham.Vi ønsker å høre hva du mener og om du har noen erfaring med pasienter som har prøvd abilify. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hvorvidt Abilify er DET riktige medikamentet, kan ingen si på forhånd. Etter min mening er det et medikament innen den riktige gruppen medisiner for sønnen din, nemlig moderne antipsykotika. Det er ofte et vanskelig skjønnsspørsmål hvilken av medikamentene i denne gruppen en skal prøve først. Ser ingen god grunn til at en ikke kan prøve Abilify først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1261349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest martinus25 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 NHD synes det er greit at sønnen deres har abilify som førstegangs-medisin. Det syns ikke jeg. Jeg har prøvd mange forskjellige anti-psykotika, og abilify har definitivt ingen høy stjerne hos meg (jeg har prøvd den også) Stoffet hadde m e g e t ubehagelige virkninger. Abilify er et helt nytt medikament, og legene har *kort* erfaring med stoffet. Zyprexa, Serdolect og Leponex er alle atypiske anti-psykotika som er godt kjent, og som burde forsøkes *før* abilify. Ikke la sønnen deres bli "forsøks-kanin" som jeg ble! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1262565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 NHD synes det er greit at sønnen deres har abilify som førstegangs-medisin. Det syns ikke jeg. Jeg har prøvd mange forskjellige anti-psykotika, og abilify har definitivt ingen høy stjerne hos meg (jeg har prøvd den også) Stoffet hadde m e g e t ubehagelige virkninger. Abilify er et helt nytt medikament, og legene har *kort* erfaring med stoffet. Zyprexa, Serdolect og Leponex er alle atypiske anti-psykotika som er godt kjent, og som burde forsøkes *før* abilify. Ikke la sønnen deres bli "forsøks-kanin" som jeg ble! Abilfy er prøvd på ca 500.000 pasienter. Slik sett kan en vel knapt kalles en prøvekanin om en er pasient nummer 500001. Likevel kan vi være uenige om dette, og det er korrekt at både Zyprexa og Seroquel er mer utprøvd. Derimot er det totalt feil å si at Leponex kan/bør være et valg før Abilify. Leponex er velprøvd og effektivt. Det kan dog ha noen særdeles skumle bivirkninger, og det krever ukentlige blodprøver i 18 uker, deretter månedlige så lenge en bruker det. Leponex et absolutt sistevalg når ingen andre medisiner har virket. Fra Felleskatalogen: "Indikasjoner: Behandlingsresistent schizofreni. Behandling av schizofrene pasienter som ved bruk av andre antipsykotika, inkl. et atypisk antipsykotikum, har fått alvorlige neurologiske bivirkninger som ikke lar seg behandle. Behandlingsresistens defineres som mangel på tilfredsstillende klinisk forbedring til tross for bruk av adekvate doser av minst 2 antipsykotika, inkl. et atypisk antipsykotikum, forskrevet i tilstrekkelig lang tid. Psykotiske lidelser som oppstår ved Parkinsons sykdom, i tilfeller der standardbehandling har sviktet." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1262751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest martinus25 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Abilfy er prøvd på ca 500.000 pasienter. Slik sett kan en vel knapt kalles en prøvekanin om en er pasient nummer 500001. Likevel kan vi være uenige om dette, og det er korrekt at både Zyprexa og Seroquel er mer utprøvd. Derimot er det totalt feil å si at Leponex kan/bør være et valg før Abilify. Leponex er velprøvd og effektivt. Det kan dog ha noen særdeles skumle bivirkninger, og det krever ukentlige blodprøver i 18 uker, deretter månedlige så lenge en bruker det. Leponex et absolutt sistevalg når ingen andre medisiner har virket. Fra Felleskatalogen: "Indikasjoner: Behandlingsresistent schizofreni. Behandling av schizofrene pasienter som ved bruk av andre antipsykotika, inkl. et atypisk antipsykotikum, har fått alvorlige neurologiske bivirkninger som ikke lar seg behandle. Behandlingsresistens defineres som mangel på tilfredsstillende klinisk forbedring til tross for bruk av adekvate doser av minst 2 antipsykotika, inkl. et atypisk antipsykotikum, forskrevet i tilstrekkelig lang tid. Psykotiske lidelser som oppstår ved Parkinsons sykdom, i tilfeller der standardbehandling har sviktet." OK. 500 000 individer. Jeg tillater meg å kalle samtlige for prøve-kaniner. Hvor lenge har abilify vært i bruk? Vet vi noe om hva lang tids bruk av abilify kan føre til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bingo99 Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 NHD synes det er greit at sønnen deres har abilify som førstegangs-medisin. Det syns ikke jeg. Jeg har prøvd mange forskjellige anti-psykotika, og abilify har definitivt ingen høy stjerne hos meg (jeg har prøvd den også) Stoffet hadde m e g e t ubehagelige virkninger. Abilify er et helt nytt medikament, og legene har *kort* erfaring med stoffet. Zyprexa, Serdolect og Leponex er alle atypiske anti-psykotika som er godt kjent, og som burde forsøkes *før* abilify. Ikke la sønnen deres bli "forsøks-kanin" som jeg ble! Takker for informasjon,kan du si noe om hvordan du reagerte på abilify.Det som gjør alt så vanskelig er at i den situasjonen vår sønn er i nå greier han ikke å ta noen avgjørelser selv og sier ja og ha til alt.Han er over atten og derfor kan han bestemme selv og vi som foerldre føler oss hjelpeløse.Er sjokket over at psykriatiken gir slike medikamenter til en de vet ikke greier å forstå konsekvensene av slike piller.Er redd han vil gå i tenkeboksen og bli mer likegyldig enn han allerede er.Men takk for tips,skjønner ikke hvorfor ikke legene hører mer på de som faktisk har prøvd disse type piller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Takker for informasjon,kan du si noe om hvordan du reagerte på abilify.Det som gjør alt så vanskelig er at i den situasjonen vår sønn er i nå greier han ikke å ta noen avgjørelser selv og sier ja og ha til alt.Han er over atten og derfor kan han bestemme selv og vi som foerldre føler oss hjelpeløse.Er sjokket over at psykriatiken gir slike medikamenter til en de vet ikke greier å forstå konsekvensene av slike piller.Er redd han vil gå i tenkeboksen og bli mer likegyldig enn han allerede er.Men takk for tips,skjønner ikke hvorfor ikke legene hører mer på de som faktisk har prøvd disse type piller. Hva mener du er det beste alterantivet for din sønn? Å fortsette som nå eller å motta den behandling han tilbys i håp om at det vil medføre bedring? Det finnes knapt ett medikament uten potensielle bivirkninger; dette betyr ikke at den enkelte pasient nødvendigvis vil få noen av disse bivirkningene. Dersom man ikke tør å motta behandling, vil alternativet ofte være forverring eller ingen bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 OK. 500 000 individer. Jeg tillater meg å kalle samtlige for prøve-kaniner. Hvor lenge har abilify vært i bruk? Vet vi noe om hva lang tids bruk av abilify kan føre til? Abilify kom på markedet i Norge i 2005. Teoretisk kan en person bruke det i 65 år (tid mellom sykdomsdebut og død). Vi kan forvente sikre data om langtidseffekter i 2070. Zyprexa er brukt i stor stil på nordmenn siden 1997. Der vil vi få sikre data allerede i 2062. Bør de fleste syke vente til da med å ta det i bruk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest martinus25 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Takker for informasjon,kan du si noe om hvordan du reagerte på abilify.Det som gjør alt så vanskelig er at i den situasjonen vår sønn er i nå greier han ikke å ta noen avgjørelser selv og sier ja og ha til alt.Han er over atten og derfor kan han bestemme selv og vi som foerldre føler oss hjelpeløse.Er sjokket over at psykriatiken gir slike medikamenter til en de vet ikke greier å forstå konsekvensene av slike piller.Er redd han vil gå i tenkeboksen og bli mer likegyldig enn han allerede er.Men takk for tips,skjønner ikke hvorfor ikke legene hører mer på de som faktisk har prøvd disse type piller. Jeg opplevde å bli fullstendig utslått. Lå langflat i senga hele dagen, men det rare var at jeg ikke klarte å sovne. Følte også en merkelig indre uro og rastløshet som er veldig vanskelig å beskrive. Svimmelhet, "ørhet" og ustø gange kom i tillegg. Det er langt fra sikkert at sønnen deres vil reagere på samme måten, men vær oppmerksomme på at det *kan* skje. Isåfall bør dere be om annen behandling. (Men blir han tilbudt de gamle antipsykotika som trilafon, haldol og cisordinol, så takk IALLEFALL nei! De er enda verre!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest martinus25 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Abilify kom på markedet i Norge i 2005. Teoretisk kan en person bruke det i 65 år (tid mellom sykdomsdebut og død). Vi kan forvente sikre data om langtidseffekter i 2070. Zyprexa er brukt i stor stil på nordmenn siden 1997. Der vil vi få sikre data allerede i 2062. Bør de fleste syke vente til da med å ta det i bruk? Spørsmål til NHD: Er abilify et *bedre* medikament, sammenlignet med tilsvarende atypiske antipsykotika? Hvis ja, på hvilken måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest martinus25 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Abilify kom på markedet i Norge i 2005. Teoretisk kan en person bruke det i 65 år (tid mellom sykdomsdebut og død). Vi kan forvente sikre data om langtidseffekter i 2070. Zyprexa er brukt i stor stil på nordmenn siden 1997. Der vil vi få sikre data allerede i 2062. Bør de fleste syke vente til da med å ta det i bruk? Vi trenger ikke å vente i 65 år. Hvis Zyprexa er brukt i 8 år, og Abilify er brukt i 1 år, så sier det jo seg selv at Zyprexa er et medikament man kjenner bedre enn abilify. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bingo99 Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Hva mener du er det beste alterantivet for din sønn? Å fortsette som nå eller å motta den behandling han tilbys i håp om at det vil medføre bedring? Det finnes knapt ett medikament uten potensielle bivirkninger; dette betyr ikke at den enkelte pasient nødvendigvis vil få noen av disse bivirkningene. Dersom man ikke tør å motta behandling, vil alternativet ofte være forverring eller ingen bedring. Takk frosken,det er så sant.Man må prøve å være positiv,men han fikk først risperdal og det skremte ham p.g.a.han følte seg "rusa"noe som minnet ham om det han helst vil glemme.Han ble helt frustrert og lurte på om vi ga ham narkotika.Ble også veldig nedfor og gadd knapt å dusje.Vi kutta det ganske fort ut.Jeg vet også at foreldre kan være i veien og ikke er de som bør hjelpe i en slik situasjon p.g.a.vi står hverandre for nære og det er for mange følelser med i bilde.Men det å se en du elsker og ønsker alt godt bli så deprimert og stange i veggen av noe legene påstår vil hjelpe,da er det ikke lett.Spesielt når du vet det er oss han stoler på.Derfor skrev jeg her for å få råd for jeg er totalt rådløs.Vet vi må ha tålmodighet,men han venta lenge på hjelp og når hjelpen kom(trodde han)ble flere ting mye verre.Han har vanskelig for å stole på folk,også leger.Men vi får ta en dag av gangen,skal prøve å være mer positiv til behandlingen. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Takk frosken,det er så sant.Man må prøve å være positiv,men han fikk først risperdal og det skremte ham p.g.a.han følte seg "rusa"noe som minnet ham om det han helst vil glemme.Han ble helt frustrert og lurte på om vi ga ham narkotika.Ble også veldig nedfor og gadd knapt å dusje.Vi kutta det ganske fort ut.Jeg vet også at foreldre kan være i veien og ikke er de som bør hjelpe i en slik situasjon p.g.a.vi står hverandre for nære og det er for mange følelser med i bilde.Men det å se en du elsker og ønsker alt godt bli så deprimert og stange i veggen av noe legene påstår vil hjelpe,da er det ikke lett.Spesielt når du vet det er oss han stoler på.Derfor skrev jeg her for å få råd for jeg er totalt rådløs.Vet vi må ha tålmodighet,men han venta lenge på hjelp og når hjelpen kom(trodde han)ble flere ting mye verre.Han har vanskelig for å stole på folk,også leger.Men vi får ta en dag av gangen,skal prøve å være mer positiv til behandlingen. Takk. Hei:-) Jeg har ingen motforestillinger mot at du skrev her og spurte om et råd. Det jeg derimot vel reagerte på, var at jeg fikk følelsen av at du vektla mer et utsagn basert på en enkeltpersons negative erfaringer enn hva psykiateren på forumet sa. Medikamenter kan som sagt ha negative virkninger, og det er alltid nedslående når man ikke får en positiv effekt av behandlingen. Dessverre er også enkelte psykiske lidelser i seg selv så nedslående, og det kan være vanskelig å vite hva som er sykdom og hva som er bivirkninger/manglende effekt i en del situasjoner. Å være pårørende er en utrolig vanskelig oppgave - kanskje særlig i psykiatrien. Vet ikke om du har vært i kontakt med Landsforeningen for pårørende innen psykiatri; hvis ikke tror jeg det kan være et forsøk verdt. Se http://www.lpp.no/ Synes det er trist å høre at sønnen din har ventet lenge på hjelp for såpass omfattende vansker. Håper dere i fellesskap finner gode løsninger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184870-abilify/#findComment-1263589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.