Gå til innhold

Benhinnebetennelse

modah

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 26år som er veldig aktiv, spiller mye fotball og holder på med mye annen aktivitet.Men har alltid et problem, det er denne benhinnebetennelsen som så ofte dukker opp.. begynner å bli drit lei av å få vondt i føttene.Det jeg kunne ha tenkt meg fra deg/dere er en godt tips til behandling, har hørt noe om varme/kulde behandling men ikke noe eksakt..På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt det og fikk elektrolyse hos fysio'n. Det funka ikke videre på meg.

Orudis er veldig bra for smertene hvertfall! Det er en gele du får kjøpt på apoteket. Også kjøpte jeg en sånn varme"sokk" hos bandasjist, som jeg brukte/er når jeg trener og den fungerte også kjempebra.

Ellers var det bare å hvile som var skikkelig effektivt for å bli frisk, alt det andre letta bare skaden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det og fikk elektrolyse hos fysio'n. Det funka ikke videre på meg.

Orudis er veldig bra for smertene hvertfall! Det er en gele du får kjøpt på apoteket. Også kjøpte jeg en sånn varme"sokk" hos bandasjist, som jeg brukte/er når jeg trener og den fungerte også kjempebra.

Ellers var det bare å hvile som var skikkelig effektivt for å bli frisk, alt det andre letta bare skaden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-modah.

Klart du blir lei av stadige skader. Se først og fremst på fotballskoene dine. Tradisjonelt er fotballsko-sålene harde med dårlige dempeegneskaper. Er de store nok til at du f. eks. kan ha en hælkopp i dem. Dette både demper og avlaster godt.

Se også på joggeskoene ellers. Er bein, føtter uten skjevheter eller andre avvik ?? Trenger du en vurdering av dette for å få råd om fottøyet, så er "løplabbet"- butikkenes ansatte gode.

Så spør du om isbehandling. Det enkleste er å ha en pose erter fra dagligvarebutikken i egen fryser. Den former seg godt rundt et skadet sted. Legg først et helt tynt håndkle på beinet, legg på isposen for 15 min. Derpå isposen inn i fryseren igjen slik at den er klar til neste behandling. Gjenta isbehandlingen etter hver gang du har vært i skikkelig fysisk aktivitet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei. Betennelsen kan behandles. Infrarød stråling som går dypt inn i vevet, tilfører energi og øker temperaturen inne i vevet. Dermed øker blodsirkulasjonen og okygentransporten, som fører til en raskere heling. Slik behandling fås ved bruk av en nyutviklet pute fra Kanada - Thermotex. Se www.ajgruppen.no som er leverandøren her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt store problemer med beinhinnebetennelse i to og et halvt år, men tro det eller ei - nå er den snart borte =)

Syns jeg hadde prøvd det meste: varme, kulde, betennelsesdempende medisiner, full treningsstopp, ortoser og Ibux gel. Ingen ting virket. Det kunne gå vekk ei lita stund, men så snart jeg begynte å springe igjen, var betennelsen på plass. Enkelte ganger så ille at det var problematisk å gå. De største problemene har naturlig nok kommet på våren etter for rask overgang mellom langrenn og løping.

Løsningen for meg ble fysioterapi. Han bruker ultralyd, masserer, og har gitt meg styrkeøvelser for leggene. Han har i tillegg gitt meg følgende råd:

- Sjekk at du har riktige sko for ditt løpesett. Jeg har underpronert uten å være klar over det, og skoskifte/innleggssåle har vært effektivt.

- Moderer treningen. For all del - ikke stopp helt å trene! Da venner kroppen seg til dette aktivitetsnivået, og betennelsen blusser opp med en gang du begynner å trene igjen. I stedet bør du kanskje redusere treningsmengden litt, for så å trappe forsiktig opp. Forsiktig løping på fotballbane kan være bra i begynnelsen.

- Unngå løping på asfalt.

- Ise ned (frosne erter er bra =) etter trening.

- Styrkeøvelser for leggene.

Fungerer ikke dette, bør du ta kontakt med lege og få henvisning til fysio. Dumt å gå og ha vondt og dermed få ødelagt treningen når det sannsynligvis finnes en løsning på problemet! Jeg jogger nå så lenge og fort jeg vil annenhverdag og nyyyyter det!

Ønsker deg all mulig lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...