Gå til innhold

Regnbuehinnebetennelse


holek

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 25 år som har fått regnbuehinnebetennelse for 1ste gang(har hatt et i ca 4 uker). Har egentlig aldri hørt så mye om sykdommen før, derfor har jeg en del spm i tilknytning til dette. For det første lurer jeg på hvordan sykdommen oppstår? Jeg har forstått det slik at det til en viss grad er arvelig? Jeg har en søster som har hatt regnbuehinnebetennelse, men hun har i tillegg utviklet både grønn og grå stær. Uten å si det med sikkerhet så tror jeg hun brukte Spersadex i for lang tid. Hvor lenge eventuelt bør man gå på Spersadex før man slutter, og prøver andre alternativer (jeg drypper 6 ganger dg). Tilslutt: Legen jeg går hos nå har sagt at jeg bør ta det med ro, men jeg føler meg jo helt frisk bortsett fra øyet som er rødt og tåkete. Bør jeg vente med trening o.l til betennelsen er helt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regnbuehinnebetennelse er en auto-immun sykdom og har ofte sammenheng med annen revmatisk lidelse, men behøver ikke ha det. Den vanligste sammenhengen er mellom regnbuehinnebetennelse og Bechterews sykdom. Som andre auto-immune sykdommer er det vel en viss arvelighet.

Hvis du ikke får behandling for regnbuehinnebetennelsen, kan det bli sammenvoksninger inne i øyet, og som følge av det kan det oppstå trykkøkning og dermed grønn stær. Kortisondråpene som brukes kan også medføre trykkøkning og grønn stær, men jeg antar at du går til kontroller med sykdommen slik at trykket også sjekkes jevnlig.

Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse en rekke ganger og dermed brukt Spersadex gangske mye uten at det har ført til noen andre problemer for meg, men det er som sagt viktig at man får oppfølging i den perioden hvor betennelsen er hissig og man drypper mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også ta det med ro. Fysisk aktivitet kan føre til oppblussing av betennelsen og dermed tar det lenger tid å bli frisk. Jeg har som regel blitt sykemeldt den første tiden for å få slått tilbake betennelsen mer effektivt, og min erfaring er at det hjelper å ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regnbuehinnebetennelse ( iridocyklitt) kan sees alene, eller i sammenheng med reumatiske lidelser som bechterew og leddgikt. Kan også sees i sammenheng med urinrørsinfeksjon g ensidig leddsmerte og skyldes clamydia-infeksjon. Sykdommen er såkalt auto-immun; dvs immunapparatet reagerer mot eget vev. Cortison brukes for å redusere hevelse og påleiringer som kan gi sammenviksninger av hinnene i øyet, som igjen kan gi grønn stær. Gra stær kan være bivirkning av langvarig cortisonbruk i øyet, men sjelden ved 6-8 ukers behandling som du trolig skal ha. Tilbakefallsprosenten er ca 50. Vil tro at du kan trene lett etter at det har gått 2-3 uker, men synes for sikkerhets skyld du skal ringe øyelegen å spørre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...