Gå til innhold

Leddbåndskade?

ekafo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i London og klarte fredag kveld å skli hvorpå jeg vred hele kneet sterkt til siden. Det var først neste morgen at jeg merket at noe var galt. Kneet var svært hovent, stivt og vondt i spesielle bevegelser som å gå i trapper, løfte benet ut fra kroppen og ikke rett opp og sist men ikke minst - vondt å strekke det helt ut og bøye det helt inntil kroppen. Men trappegåing er det absolutt verste. Dessuten opplever jeg at det knekker i det hele tiden, slik det gjør en sjelden gang i andre ledd. Det er akkurat som om noe er løst inni der.

Smertene er verst om kvelden og etter aktivitet.

Jeg var hos legen min her som tror det er leddbåndet det er noe med og har gitt meg betendelsesdempende for å roe hevelsen og ta smertene.

Opplever ikke at dette har hjulpet i det hele tatt - og vil jo aller helst ta et bilde av kneet - men er dette helt unødvendig? Er det meg som dramatiserer?

Jeg har tidligere danset aktivt i 14 år og har hatt problemer med samme kne før - men da bare med ustabilitet og smerter ved trening.

Synes du jeg skal mase meg til et bilde?

Har nå bare en støttestrømpe over kneet? Er dette nok til å stabilisere skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-ekafo.

Når en kneskade ender opp med væske i leddet og ellers symptomer som du beskriver, er det nok svært sansynlig at det har blitt skade inne i selve leddet. Du nevner at du skle til siden og ved denne typen uhell, er det helst meniskene det kan ha gått utover. Mulighetene for et helt eller delvis avrevet sidebånd er også tilstede. Korsbåndskade er relativt skjelden ved sideveis vridning.

Jeg synes ikke det er anmasende av deg å spørre legen om en henvisning til MR rtg av kneet. Det vil kunne gi deg de nødvendige svar. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...