Gå til innhold

Hypotyreose - diabetes


optima

Anbefalte innlegg

Jeg har hypotyreose og går på tyroksintabletter (1,5*0,05). Jeg har også mye diabetes/hjertesykdommer i familien. Selv etter at jeg begynte med medisiner, har overvekten min sakte men sikkert fortsatt å øke til tross for at jeg er meget bevisst på kosthold/trening, og er nå på minst 25 kg. De siste prøvene jeg tok nå var mer omfattende, og viste at jeg har for lave B12 verdier (noe diabetikerne i fam også har), og for høye(?) insulinverdier på over 12 t faste, i tillegg til at det ligger i grenseland med triglyserider, kolesterol og T4/TSH. Det går en stund før jeg kommer inn til legen, så kan du hjelpe meg med noen spørsmål i mellomtiden? Jeg forstår at B12 er med i fettforbrenningsprosessen.Kan mangelen på det, i kombinasjon med insulinverdiene være medvirkende grunner til at jeg sliter vettet av meg uten å rikke vektnålen? Det er prat om evt diett (i tillegg til endret medisinering Tyroksin/B12) for å styre insulinet bedre - hva vil en slik evt gå ut på? Hva er sammenhengen med hypotyreose/diabetes - dette begynner jo å bli ganske nærme en begynnende diabetes, virker det som?

Setter veldig pris på svar fra deg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaaler

Hei

Det er riktig som du sier at det er en sammenheng mellom diabetes og stoffskiftesykdom. Dette gjelder imidlertid type 1 og ikke type 2 diabetes. Ved type 1 diabetes er det en økt risiko for lavt eller høyt stoffskife og visa versa.

Ved overvekt vil man alltid se for høye insulinverdier i blodet uten at dette i seg selv betyr at en er i ferd med å utvikle diabetes. Er man imidlertid overvektig og samtidig har nære slektninger med type 2 diabetes er risikoen for diabetes økt. Det beste botemiddel er vektreduksjon, fortrinnsvis ved økt fysisk aktivitet slik at en forbrenner overskuddet av kalorier.

jeg tror ikke at et noe lavt B12 har noe med dette å gjøre.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...