Gå til innhold

Stikkende muskesmerter

MortenFa

Anbefalte innlegg

HeiEtter 8 måneders fravær fra ukentlig trening/mosjon, har jeg trent relativt hardt i 8-10 uker frem mot en sykkelferie jeg hadde for 2 uker siden. I ferien syklet jeg 10-15 mil pr dag i 5 dager, uten at jeg følte jeg ble overbelastet. 1 uke etter hjemkomst satte jeg meg på sykkelen igjen og regnet med at formen var bra, men måtte gi meg etter bare 15 minutter pga muskelsmerter som fortonte seg som stikkende svie i lårene og anspenthet, uten å føle meg trett eller stiv. Smertene var ikke akkurat på samme sted i begge lårene, de føltes ganske ulike. Det samme skjedde nylig, etter enda en ukes hvile. Jeg gikk i terrenget opp en fjellside og følte meg i god form. Da jeg begynte på nedstigningen fikk jeg de samme smertene igjen og måtte gi meg. Jeg regner med at dette er en følge av hard trening etter en lengre hvileperiode. Men det er ikke vanlig treninhgsverk, og kjennes heller ikke ut som sene- eller muskestrekk, heller ikke å være noe i skjellettet. Hva kan det være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

MortenFa.

La oss se på hva som skjedde i ferien. Du syklet 10-15 mil dgl i 5 dager. Dette tålte du godt. Så en uke uten sykling før du prøver deg igjen og lårene protesterer. Sansynlighetene for at dette er noe alvorlig er helt minimale. Du tålte gange i ei fjell-li også bra.

Jeg tror at 10 uker hard trening etterfulgt av 5 dgr. med lange turer, førte til overbelastning av "sykkelmuskulaturen" som ikke ga seg til kjenne før i etterkant. En slik overbelastning er en lett betennelses-reaksjon i muskulaturen. Lette turer på beina og syklen (lette gear) noen uker og du blir god igjen. Lykke til.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...