Gå til innhold

LUFT I MAGEN OG HJERTEFLIMMER


raorw

Anbefalte innlegg

JEG ER PLAGET MED LUFT I MAGEN NÅR JEG HAR SPIST. JEG FÅR OFTE HJERTEFLIMMER I FORBINDELSE MED DETTE. NÅR JEG KVITTER MEG MED LUFT ROER VANLIGVIS HJERTET SEG.JEG HAR HATT REFLUKS OG TAR LOSEC I FORBINDELSE MED DETTE. JEG ER HJERTEOPERERT OG HAR I FLERE ÅR HATT PERIODEVIS HJERTEFLIMMER. HJERTET SLÅR ROLIG MEN URYTMISK. DET ER FØRST DET SISTE ÅRET AT MAGEPROBLEMENE HAR ØKT OG AT JEG HAR REGISTRERT SAMMENHENGEN MELLOM MAGEPROBLEMENE OG FLIMRET. ANDRE MEDISINER JEG TAR ER TAMBOCOR, ISOPTIN,MAREVAN,PRAVACOL OG OMEGA 3. KAN DET VÆRE SAMMENHENG MELLOM MAGEPROBLEMER OG HJERTEFLIMMER? SELV ER JEG OVERBEVIST OM DET.JEG ER 66 ÅR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Raorw.

Du har helt rett i at det ofte kan være en sammenheng mellom reflux og anfallsvis forkammerflimmer. Det kan være såvel en reflektorisk komponent som en rent mekanisk effekt på hjertet, idet venstre forkammer er nærmeste nabo til det bakenfor forløpende spiserør. Det kan synes som om du vil være tjent med en mer regelmessig medikasjon med medikament som reduserer refluxtendensen, og hvis du ikke har tilfredsstillende effekt av Losec, kan du ta opp med din lege om du skulle forsøke et annet medikament.

Jeg er noe overrasket over at du bruker såvel Tambocor som Isoptin. Førstnevnte er sannsynligvis ment som et forebyggende medikament mot flimmer, mens Isoptin ikke har slik forebyggende effekt, men er god til å redusere hjertefrekvensen når flimmer er tilstede. Det blir imidlertid som regel utvist forsiktighet med bruk av Tambocor hos personer som har hatt infarkt eller har annen form for organisk hjertesykdom. Ta dette opp med din lege ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

picachu1365380511

Hei! Jeg har også disse problemene!

Jeg er en kvinne på 24 år,som får slik hurtig puls,samt uregelmessigheter når jeg har spist enkelte ganger. Jeg er også plaget med sure oppstøt,brystbrann og følelse av "en klukkende klump i halsen". Jeg får særlig denne hustige pulsen som gjør at jeg blir litt andpusten (og også litt redd), hvis det er lenge mellom jeg har spist, og særlig etter frokost. I tillegg har jeg matvareallergi, samt div andre allergier, som også kanskje virker inn. Er plaget med ekstraslag i ny og ne, men disse er slettes ikke så ubehagelige som når pulsen raser avgårde etter måltid. Det er bestandig etter måltid, ikke ellers...så det er defor jeg ble så glad når jeg så innlegget ditt. Da vet jeg at noen har det på samme måten..Har hatt 24-t ekg og ultralydundersøk. av hjertet, men selvfølgelig uten anfall da....skikkelig ubehagelig er det iallefall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei. jeg har vært plaget av hjerteflimmer siden 2006., og jeg har hatt de samme opplevelsene som deg. Før jeg fikk permanent hjerteflimmer, hadde jeg det sporadisk og flimmeret kom ofte etter at jeg hadde spist (kanskje litt for mye) og gjerne etter et par glass med brus. Da hente det at det kom en voldsom rap og flimmeret forsvant umiddelbart. Nå når jeg har fått permanent flimmer og gåpr på medisiner (Isoptin, Digitoxin og Marevan) khenner jeg ikke så mye til flimmeret, men noen anfall med tydelig ubehag og økt flimmer har jeg til tider hatt og jeg har merket meg at dette ofte er etter perioder med mere mat enn vanlig som f.eks .ved større høytider som jul,-påske osv. Bl. annet nå etter denne påska har jeg hatt en sammenhengende dårlig periode med mye flimmer, og jeg er overbevist om at dette nok skyldes mere mat i påska enn godt var.

Konklusjon: jeg tror absolutt at du har rett. Mye luft i magen gir økt press på området rundt hjertet og framkaller hjerteflimmer.

med vennlig hilsen gbjoergum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Dette kan jeg også bekrefte. Jeg har hatt hjerteflimmer siden jeg var 26 år, er nå 63. Jeg får ofte kraftige hjerteflimmeranfall, ofte pga luft i magen som presser oppunder hjertet. Ved å forsøke å rape - og av og til kommer det da en skikkelig rap, som om all lufta inni meg kommer ut - hender det at hjertet roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...