Gå til innhold

fortvilet!!!! -Dr. Anker /andre(langt)


Gjest Sissike

Anbefalte innlegg

Gjest Sissike

Jeg er en 21 år gammel jente som i et par år nå har vært helt utslitt i perioder, med kulde/feberfornemmelser, slapphet og sløvhet. jeg har vært hos min vanlige almennlege, men han har ikke funnet noe galt (bortsett fra en senkning på 24 for tre uker siden som skal sjekkes igjen nå). Jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor, fordi jeg "ser så sunn og frisk ut". Min familie og kjæreste vet imidlertid at jeg virkelig er dårlig i perioder -jeg mister helt tiltakslysten, føler at jeg halvsover midt på lyse dagen uansett hvor mye jeg har sovet om natten. Jeg spiser sunt og røyker ikke. Jeg er redd jeg ikke kommer til å klare studiene til neste år og at jeg aldri vil kunne ha en fulltidsjobb dersom jeg ikke får hjelp til å bli kvitt denne slappheten.

Burde jeg forlange å bli henvist til spesialist? Mamma har snakket om å bestille en time hos en lege som visstnok ikke gir seg før han finner hva som er galt -håper ikke ventetiden er lang.

Hva er egentlig høy senkning? Er det en alvorlig tilstand? Hva kan være galt når man har en senkning på 24?

Jeg kan legge til at jeg har vært ganske nedbrutt psykisk i perioder, også. Men jeg vet ikke om det er fordi jeg har vært så dårlig, eller omvendt.

Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kamika

har du spist veldig lite eller gått ned i vekt i det siste da?

Eller har du slanka deg? De symptomene er omtrent de samme som jeg fikk en gang jeg slanka meg. Frøys og hadde frysninger, ble slapp og sløv og hadde enormt behov for søvn. Jeg gikk også til masse tester og leger, men de fannt ingenting gale. Alt ble bedre da jeg begynnte å spise mye mer. Dette er bare noe jeg tror da, eller noe det kan være... Kanskje du har høyt stoffskifte? Det fører til også frysninger og slapphet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissike

har du spist veldig lite eller gått ned i vekt i det siste da?

Eller har du slanka deg? De symptomene er omtrent de samme som jeg fikk en gang jeg slanka meg. Frøys og hadde frysninger, ble slapp og sløv og hadde enormt behov for søvn. Jeg gikk også til masse tester og leger, men de fannt ingenting gale. Alt ble bedre da jeg begynnte å spise mye mer. Dette er bare noe jeg tror da, eller noe det kan være... Kanskje du har høyt stoffskifte? Det fører til også frysninger og slapphet.

Nei, jeg veier heller en tanke for mye og har ikke gått mye ned i vekt (en kilo foreløpig -vil ta av ti til sammen!). Disse symptomene har jeg hatt siden slutten av videregående, og alle leger sier jeg er frisk som en fisk! Men jeg føler meg slett ikke frisk, dessverre. Så nå tror jeg at jeg kommer til å oppsøke en spesialist på egen hånd. Stoffskiftet var det visst ingenting i veien med, så jeg aner ikke hva det kan være! jeg hadde dog litt høy senkning, men hva det betyr aner jeg ikke.

takk for forslag i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Til sissike vedr. fortvilelse.

Det første som jeg tenker på, er at du har periodevise depresjoner. mange årsaker kan tenkes, alt fra hormonendringer i menssyklus, til helt uforklarige nedturer.

En senkning på 24 er kun litt forhøyet, og trolig kun på grunn av en forkjølelse eller liknende. Normalt for deg er ca. 18 eller lavere. Det tar flere uker før senkningen blir normal etter infeksjon. Synes du bør tørre å snakke med legen din om eventuelle psykiske plager eller bekymringer; ofte vil det kun forlenge plagene dine om man utelukkende fokuserer på kroppslige plager, som ofte er sekundært til det psykiske.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...