Gå til innhold

Muskelsmerter i lårene

NX1000

Anbefalte innlegg

Jeg får smerter i muskulaturen i lårene når jeg trener. Jeg trener sykling (og spinning om vinteren) 4 ganger i uka eller mer og har gjort det i omtrent 4 år. Stort sett er jeg frisk og alt er bra men så får jeg periodevis smerter i lårmusklene. Dette oppstår plutselig etter kanskje 6 mnd. uten noen problemer. Kroppen kjennes helt fin ut men når jeg begynner å trene så - omtrent når jeg blir varm - så oppstår det smerter i lårmuskulaturen. Smertene kan minne om kramper men er litt mindre intens. Det er likevel så kraftig smerte at jeg må avbryte treningen. Jeg forstår ikke hva som er årsaken til dette. Jeg har ikke hørt om det før. Det forsvinner igjen etter ei uke eller to - men så kommer det igjen. Jeg er mann og 39 år, veier 90 kg og er 180 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

NX1000.

Når du sier lårmusklene, forstår jeg dit hen at du får smerter på begge sider. Det taler da for, at det av en eller annen grunn, blir belastning i overkant av hva muskulaturen tåler.

Hos mosjonister som trener mye ser jeg av og til dette. Den vanligste årsaken er rett og slett at det presses for ofte på tunge tråkk. For å få treningsbelastningen tilstrekkelig opp, øk heller frekvensen på lettere gear. Som en avlastning, ta noen turer på beina i skog og mark.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NX1000.

Når du sier lårmusklene, forstår jeg dit hen at du får smerter på begge sider. Det taler da for, at det av en eller annen grunn, blir belastning i overkant av hva muskulaturen tåler.

Hos mosjonister som trener mye ser jeg av og til dette. Den vanligste årsaken er rett og slett at det presses for ofte på tunge tråkk. For å få treningsbelastningen tilstrekkelig opp, øk heller frekvensen på lettere gear. Som en avlastning, ta noen turer på beina i skog og mark.

Lykke til.

Årsaken kan umulig være at det "presses for ofte på tunge tråkk". Det hadde vært lettvint. Javel - da har jeg prøvd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...