Gå til innhold

utspilt mage


esp

Anbefalte innlegg

For ett år siden brakk jeg et ribben. Jeg hovnet straks opp

i siden, men også hele magen ble oppblåst. Magen er

fremdeles oppblåst og jeg har tildels betydelig ubehag kontinuerlig, bl.a er avføringen i høy grad variererende,

både i frekvens og form. Det jeg lurer på er om et ribbensbrudd kan forårsake denne type plager, eller om det må regnes som en tilfeldighet at disse to hendelser opptrer samtidig, slik at jeg heller bør la meg undersøke for irritabel tarm, ulcerøs kolitt ol.?

Mvh.

esp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Til esp. vedr. utspilt mage. vanligvis er man helt kvitt plagene etter ribbe-brudd etter 6-8 uker. Smerter i seg selv vil kunne forstyrre tarm-aktiviteten og gi luft/smerter og uregelmessig avføring. Muligens kan du ha hatt en noe større skade som gir arrvev som klemmer på tarmene. Irritabel tarm bør kunne kureres med regelmessige måltider/søvn/mosjon, og rikelig fiber og væske. Tarmplager over tid bør alltid undersøkes.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til esp. vedr. utspilt mage. vanligvis er man helt kvitt plagene etter ribbe-brudd etter 6-8 uker. Smerter i seg selv vil kunne forstyrre tarm-aktiviteten og gi luft/smerter og uregelmessig avføring. Muligens kan du ha hatt en noe større skade som gir arrvev som klemmer på tarmene. Irritabel tarm bør kunne kureres med regelmessige måltider/søvn/mosjon, og rikelig fiber og væske. Tarmplager over tid bør alltid undersøkes.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Mange takk for svar dr. Lindstad.

Du sier at arrvev etter et kraftig ribbe-brudd kan føre til press på tarmene og dermed symptomer som utspilt mage og uregelmessig avføring. For det første; er nevnte årsak mulig å påvise ved røntgen? Hvis så er tilfelle; hva slags behandling vil måtte iverksettes, utover regelmessighet i måltider, søvn oa. Sist men ikke minst vil jeg gjerne få spørre om sjansene for å bli kvitt plagene dersom arrvev som presser på tarmene er årsaken til dem.

Mange takk.

Mvh. esp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Mange takk for svar dr. Lindstad.

Du sier at arrvev etter et kraftig ribbe-brudd kan føre til press på tarmene og dermed symptomer som utspilt mage og uregelmessig avføring. For det første; er nevnte årsak mulig å påvise ved røntgen? Hvis så er tilfelle; hva slags behandling vil måtte iverksettes, utover regelmessighet i måltider, søvn oa. Sist men ikke minst vil jeg gjerne få spørre om sjansene for å bli kvitt plagene dersom arrvev som presser på tarmene er årsaken til dem.

Mange takk.

Mvh. esp

Kjære -esp.

Evt.arrvev vil muligens kunne påvises ved ultralyd,men ellers er det viktig med en klinisk undersøkelse,hvor området palperes ut med hendene.Hvis arrvev er tilfelle,vil dyp massasje kunne være en mulighet for å "løsne"på dette vevet. Det kan da være en mulighet for å få ordnet på problemet,og dette vil kunne besvares etter nærmere undersøkelse og oppstart behandling.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...