Gå til innhold

Kreatin

Gjest Jobber som lærer!

Anbefalte innlegg

Gjest Jobber som lærer!

Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole.

I det siste har jeg sett og hørt at noen av guttene i 10 klasse har begynnt med Kreatin. Har prøvd å finne ut hvilke bivirkninger dette kan gi de men har ikke klart å finne noe så langt.

Guttene sier de skal få større muskler raskt noe jeg finner lite sansynelig. De trener hjemme i kjeller`n til hverandre, er sikker på at de ikke trener riktig eller har et godt kosthold i tilegg. Har snakket mye med de om hvor viktig det er å trene riktig og ha et godt kosthold, men de vil ikke høre på meg.

Kan noen fortelle meg litt om dette og komme med noen små råd om hva jeg kan si til disse guttene.

Får bare tilegge at jeg ikke er utdannet lærer eller har de i gym.

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=8038

svaret er skrevet av en lege.

10.klasse hørtes veldig ungt ut. å hvis de slutter med det, hva skjer da? svinner muskelmassen relativt, så må de bare begynne med det igjen? ond sirkel?

er det ikke tøffere å klare å bygge opp kroppen bare ved hjelp av seg selv istedenfor med _hjelp_ fra tilleggsprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tenåringer mangler jo, som kjent (i følge nyere forskning) ,et gen som gjør en i stand til å tenke konsekvenser på samme måte som voksne.

Når det gjelder kreatin, så er hovedeffekten at det øker væskeopptaket i musklene. Dette fører til noe øke muskelvolum og evt. noe økt styrke. Men effekten er ikke veldig stor, og den forsvinner igjen med mindre man holder den ved like. Dette kan gjøres enten ved å ta jevne kurer, eller ved å ta en konstant, liten dose.

Jeg tror ikke det er spesiellt skadelig, men nå har jeg ikke lest den legeuttalelsen som ble linket til her ennå.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...