Gå til innhold

Utsliting av knær

joakim

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er en mann på 39 som har en fast treningsløype 1-2 ganger i uken som går opp på fjellet og varer ca. 1 time. Det er ca. 700 trappetrinn opp av varierende steghøyde og litt mer variert terreng ned igjen.Har hørt at jeg kan slite ut knærne mine ved å gå mye i trapper.Er dette tilfelle? Bør jeg finne mindre bratt terreng å løpe i? Har kontorarbeid og sitter mye i ro der. Hjemme har jeg også trapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det hørtes ikke så mye ut en time 1-2 ganger hver uke. det er jo kjempebra for ryggen din, og spesielt godt for deg som har kontorarbeid.

tenk på hva mennesket er skapt til å gjøre. vi jaktet og sprang, akkurat som andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-joakim.

Ett par slike turer i uka høres helt glimrende ut. Og spesielt pga. varierende steghøyde osv. burde knærne tåle oppstigningen greit. Men nedoverturen er nok en annen sak. Prøv å velge omveier som ikke er så bratte. Både menisker og leddbånd blir belastet ved det passive muskelarbeidet som bratte utforbakker kan være.

Har du anledningen til fysisk aktivitet ellers , så velg deg mer småkuperte varianter. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...