akiro Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 I 1973 gjennomgikk jeg en meniskoperasjon. Etter dette var jeg symptomfri i 20 år uten plager med kneet. I 1993 ble jeg utsatt for en yrkesskade hvor kneet ble utsatt for en kraftig vridning av kneet. I 1995 ble jeg artroskopert, og det ble konstatert slitasjegikt i kneet. Forskjellige leger har uttalt seg i forskjellige retninger når det gjelder årsakssammenheng mellom yrkesskaden og utviklingen av slitasjegikt. Deriblant en professor ved rikshospitalet mente at det ikke var obligatorisk å utvikle slitasjegikt etter en meniskoperasjon, og mente det var overveiende sannsynlig at slitasjegikten hadde utviklet seg som følge av yrkesskaden. Forsikringsselskapet jeg hadde yrkesskadeforsikring hos måtte i samsvar med dennes uttalelser utbetale yrkesskadeerstatning. Nå har jeg reist krav overfor trygdevesenet om menerstatning, og på nytt kommer det fram en påstand i innhentet spesialisterklæring at det er meniskoperasjonen i 1973 som er årsaken til slitasjegikten og senere insetting av halvprotese i kneet. Jeg har derfor fått avslag på kravet om menerstatning.Mitt spørsmål er som følger: Hvor stor er sannsynligheten for å utvikle slitasjegikt etter en meniskoperasjon? Er dette obligatorisk. dersom det ikke er mulig å gi et fyldestgjørende svar: hvor kan jeg henvende meg for å få fram fakta om dette. Vil helst unngå å bruke masse penger på dette, da jeg samtidig har søknad inne om uførepensjon, derfor er økonomien for tiden noe presset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 -akiro. Uttalelsen fra Rikshospitalet er vel så nær sannheten som det går an å komme. Hyppigheten av slitasjegikt eller artrose etter en meniskoperasjon er svært vanskelig å tallgi. Etter f. eks. 20 års observasjonstid vet vi at det opptrer hyppigere enn i befolkningen ellers. Har man spilt fotball opptrer den postoperative artrose f. eks. hyppigere. Forsikringsselskapet vurderte vel skaden som en svært viktig tilleggsfaktor (etter den faglige uttalelsen) og det ble grunnlaget for erstatningen som ble gitt. RTV står helt fritt i forhold til tidligere avgitte vurderinger og på mange måter høres dette eiendommelig ut, men slik er det. Studier som er gjort viser som nevnt bare økt hyppighet, men tallene spriker mye og jeg tror det neppe kan være til noen hjelp for deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.