Gå til innhold

Hva gjøre man med en hodeskalle

Anbefalte innlegg

Gjest ikke satandyrker, altså
Skrevet

Det er da tross alt slik vi ender opp det da, evig hvile i en grav. Hvil i fred, sier det deg noe?

Uff da, det var da veldig så surmaga du skulle være i dag!

Jeg skriver jo inn her fordi jeg har tenkt å gjøre noe med skallen.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er en litt morsom historie. Litt humor må det vel være lov til å ha, selv om det forsåvidt er en alvorlig sak?

Makan!

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lurulf

13

• annegunn

5

• Freya

5

• Babette

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gi den til politiet, ikke kast den.

Ja, det er kanskje det beste.

Gjest Aimabel
Skrevet

Tenk på at dette er et menneske og at han eller hun fortjener respekt. Du kan jo gravde den ned et passende sted om du er redd det skal bli mye oppstyr i aviser og medier. Eller levere den på et universitet eller til politiet.

Jeg hadde nok gravd den ned, husker enda da jeg så et ekte menneske skjelett utstilt i et monter på et museum. Tenk å stå der for evig tid, fordi om jeg ikke tror på sjel til daglig eller at skjeletter kan føle noe, så synest jeg synd på det, ganske rart ja. Å være til utstilling og bli gjort til latter eller skremme barn er ikke mitt største ønske etter døden iallefall.

Intressant tanke. Jeg har sett en del programmer om mumifisering i det gamle egypt. Disse menneskene ble jo gravlagt for at de skulle få det godt i sitt neste liv. Selv om det er mange tusen år siden er det jo ganske respektløst å åpne kister og ta imot betaling for at folk skal komme og se. Og åpne gravkamre og ta ut skattene for å stille dem ut i museer rundt om i verden er jo gravrøveri.

Jeg synes derfor det ikke er noe rett svar på dette spørsmålet. Dersom hun vil beholde hodet så kan det vel henges i taket som et jakttrofè? Men jeg ville nok heller gravd det ned enn å hive det ut med søppla :-)

Gjest glommanu
Skrevet

Uff da, det var da veldig så surmaga du skulle være i dag!

Jeg skriver jo inn her fordi jeg har tenkt å gjøre noe med skallen.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er en litt morsom historie. Litt humor må det vel være lov til å ha, selv om det forsåvidt er en alvorlig sak?

Makan!

Må si at jeg ikke finner dette særlig humoristisk eller morsomt. Vi snakker om et mennesker her!

Det er under en mnd siden moren min døde. Vært veldig fint å tenke på om noen fant hodet hennes, kokte det og så brukte det som kunst i stua for å være kul.

Skrevet

Den kan du jo ha mye moro med! F. eks. dukke ditt eget hode ned i frakken og holde opp hodeskallen, og så ringe på døra til naboen.

fuji1365380447
Skrevet

Må si at jeg ikke finner dette særlig humoristisk eller morsomt. Vi snakker om et mennesker her!

Det er under en mnd siden moren min døde. Vært veldig fint å tenke på om noen fant hodet hennes, kokte det og så brukte det som kunst i stua for å være kul.

OK - det er klart at dette er litt sårt da.

Men her snakker vi nok om en som har vært død i hundrevis av år. For det første ble skallen funnet for over 50 år siden, og for det andre så har denne kirkegården der den ble funnet vært i bruk i 900 år. Den var helt uten hud og tenner osv da den ble funnet, så den hadde nok ligget der lenge.

Jeg sier ikke at det er morsomt at din mor er død. Men jeg sier at det er en litt morsom historie at jeg på en merkelig måte har kommet i besittelse av en gammel hodeskalle som jeg nå ikke vet helt hva jeg skal gjøre med.

Gjest Aimabel
Skrevet

Den kan du jo ha mye moro med! F. eks. dukke ditt eget hode ned i frakken og holde opp hodeskallen, og så ringe på døra til naboen.

HJELP!

Skrevet

He-he.. som du ser nedover i tråden, så er det ikke alle som er enige i at dette er det minste morsomt...

fuji1365380447
Skrevet

Men her snakker vi nok om en som har vært død i hundrevis av år. For det første ble skallen funnet for over 50 år siden, og for det andre så har denne kirkegården der den ble funnet vært i bruk i 900 år. Den var helt uten hud og tenner osv da den ble funnet, så den hadde nok ligget der lenge.

Jeg sier ikke at det er morsomt at din mor er død. Men jeg sier at det er en litt morsom historie at jeg på en merkelig måte har kommet i besittelse av en gammel hodeskalle som jeg nå ikke vet helt hva jeg skal gjøre med.

Shit - der avslørte jeg meg, gitt....

Sukk...

Gjest glommanu
Skrevet

Du glemte å bytte nick...

Poenget mitt er vel ikke at det er synd på meg for at min mor er død, men at hvem enn det der var, så var det noen for noen det og, og alle personen fortjener også respekt.

Skrevet

He-he.. som du ser nedover i tråden, så er det ikke alle som er enige i at dette er det minste morsomt...

Men det bryr ikke vi oss om!

Sarte sjeler er herved advart.

fuji1365380447
Skrevet

Poenget mitt er vel ikke at det er synd på meg for at min mor er død, men at hvem enn det der var, så var det noen for noen det og, og alle personen fortjener også respekt.

Jepp, det er jeg enig i -og derfor ber jeg om råd til hva jeg skal gjøre.

Det er jo ikke noen motsetning mellom å ville ta ansvar og være respektfull, og samtidig se det humoristiske i situasjonen?

Jeg vet faktisk ikke hvem jeg skal henvende meg til for å gjøre noe med dette - det er jo ikke akkurat en slik problemstilling man forholder seg til på daglig basis...

Gjest vis respekt for mennesket
Skrevet

Som Angela sier nedenfor, må du huske at dette har vært et menneske, som du må vise respekt for. Noen var glad i dette mennesket.

Du bør absolutt ikke verken kaste det eller grave det ned uten først å ha kontaktet politiet.

Det kan godt være at det kan ligge en uløst kriminalsak bak. Politiet vet dessuten hvor hodeskallen skal føres videre, antakelig til videre undersøkelser, før det blir gravlagt på en offentlig gravplass.

Vet dere noe om hvor det ble funnet? Politiet kommer sikkert til å spørre om dere vet noe om det.

Gjest glommanu
Skrevet

Jepp, det er jeg enig i -og derfor ber jeg om råd til hva jeg skal gjøre.

Det er jo ikke noen motsetning mellom å ville ta ansvar og være respektfull, og samtidig se det humoristiske i situasjonen?

Jeg vet faktisk ikke hvem jeg skal henvende meg til for å gjøre noe med dette - det er jo ikke akkurat en slik problemstilling man forholder seg til på daglig basis...

Jeg kan uansett ærlig talt ikke se at denne situasjonen inneholder humor.

Ring kirketjeneren eller noen da vel, hvis du er sikker på at skallen kommer fra kirkegården. Si det som det er, bortsett fra det mest usmakelige.

Skrevet

Jeg ville definitivt ikke kastet den i søpla, og jeg ville heller ikke gravd den ned før jeg hadde funnet ut litt mer om den. Kontakt UIO eller noe sånt kanskje?

Skrevet

Som Angela sier nedenfor, må du huske at dette har vært et menneske, som du må vise respekt for. Noen var glad i dette mennesket.

Du bør absolutt ikke verken kaste det eller grave det ned uten først å ha kontaktet politiet.

Det kan godt være at det kan ligge en uløst kriminalsak bak. Politiet vet dessuten hvor hodeskallen skal føres videre, antakelig til videre undersøkelser, før det blir gravlagt på en offentlig gravplass.

Vet dere noe om hvor det ble funnet? Politiet kommer sikkert til å spørre om dere vet noe om det.

Tror ikke at det ligger noe kriminelt bak - den ble funnet ved en kirkegård.

Men politiet er vel det beste tipset, ja.

Gjest forslag
Skrevet

Shit - der avslørte jeg meg, gitt....

Sukk...

Det gjør da ikke noe.

Skrevet

Det gjør da ikke noe.

Tja, dette er jo en historie som det er lett å bli identifisert på da..

mil1365380270
Skrevet

Fredningstiden er vel 20 år, det vil si at dersom ingen betaler for vedlikehold, kan den byttes ut med en ny.

Nå vet jeg ikke hva man pleier å gjøre, om man legger en ny oppå, lager en massegrav, brenner, eller hva, men jeg vet graver har blitt tømt på havet. Kanskje mer respektfullt det, enn å havne på en høyttaler, men siden man ikke kjente personen, kan man jo ikke vite det :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Ulike kulturer har forskjellig oppfatning av hvorvidt kroppen er en del av sjelen eller ikke. Her i Norge er det vel vanlig å tro at sjelen forlater kroppen? Hva er da galt med å beholde en hodeskalle?

Hodejegerene hang jo hodeskallene oppunder taket som jakttrofèer. Vet ikke hvilket forhold de hadde til sine egne.

Organdonasjon ville vært helt uaktuelt for de gamle egypterne. Er det riktig at vi kan gjøre hva vi vil bare fordi det er mange år siden, eller bør vi vise respekt for gravkultur?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...