Gå til innhold

Jernverdier

Zenden

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er en relativt aktiv idrettsutøver på ok nivå, dvs ikke topp nivå, men relativt seriøst. Jeg var bl.a. med på Gular sitt vinnerlag i Holmenkollstafetten i år, men karakteriserer meg selv som seriøs mosjonist. Jeg jobber som revisor, dvs at vinterhalvåret er meget hektisk med normale arbeidsuker på 50- 55 timer og noe stress. Jeg har i denne perioden trent relativt mye, dvs ca 90 km per uke. I en normal uke trener jeg hver dag. Jobbsituasjonen fører til at jeg i perioder får for lite søvn. Jeg er 25 år gammel og har vært vant til å trene mye fra ung alder, i tenårene trente jeg en del mer enn det jeg nå gjør. Jeg har hatt problemer med formen den siste tiden og i en rutinekontroll hos bedriftslegen nylig fikk jeg målt følgende blod- og jernverdier:Hb 15,4 g/100 mL, Leukocytter 6,1 10^9 /L, Erytrocytter 5,29 10^12 /L, Ferritin 85 ug /L, Jern 13,4 umol /L, Jernbindingskap. 76 umol /L,Jernmetning 18 %. Mine spørsmål er følgende: Hva er normale verdier for en langdistanseløper i min alder?Er mine verdier for lave? I så fall hvilke, og hva kan jeg gjøre med det?Bør jeg ta jerntilskudd, og i så fall hva slags type og hvor mye?Hvis mine verdier er for lave: hvordan bør jeg da forholde meg med tanke på trening i en periode med tilskudd/ tiltak for å få orden på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Zenden.

Det du skal legge vekt på ved slike blodprøver er Hgb. ("blodprosenten") antall røde og hvite blodlegemer og ferritin ("blodlagrene") Disse verdiene er helt normale og indikerer at du ihverfall ikke må ta jerntilskudd. Med høye jernlagre som du har vil jerntilskudd virke toksisk i kroppen din.